اقتصاد و صنعت

تحقق اهداف توسعه ریلی نیازمند ۸۳ هزار میلیارد تومان است

تحقق اهداف توسعه ریلی نیازمند ۸۳ هزار میلیارد تومان است
پایگاه خبری معدن نیوز - مطابق اهداف برنامه ششم توسعه باید سهم ریل در جابجایی بار از حدود ۱۳ درصد فعلی به ۳۰ و در جابجایی مسافر به ۲۰ درصد افزایش یابد که ارزیابی کارشناسان حاکی است برای رسیدن به این هدف، در دو بخش ناوگان و زیرساخت باید ۸۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت پذیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سعید رسولی، عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن افزود: متوسط حمل بار روی ریل در یک دهه گذشته سالانه 30 تا 32 میلیون تن بود و امسال هدف ما حمل 62 میلیون تن بار است که دو برابر میزان قبل است و برای این کار، اقداماتی چون اتصال مراکز بار به شبکه ریلی، تخفیف در تعرفه‌های دسترسی و ... را در دو بخش ناوگان و بهره برداری در دستور کار قرار گرفته است.
رسولی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم باید تا پایان برنامه ، حجم بار جابجا شده به 195 میلیون تن برسد افزود: سال 95 ما موفق شدیم 40.2 میلیون تن بار را روی شبکه جابجا کنیم که رکوردی در طول تاریخ راه آهن بود.
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن افزود: هنوز بسیاری از صاحبان بار نمی‌دانند یا رغبتی به حمل بار با ریل ندارند درحالیکه این امر از نظر اقتصادی برای آنها بسیار مقرون به صرفه است و از سوی دیگر، راه آهن برای حمل بار در مسیرهای پرتردد، در سالهای قبل سهم خود از تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی را ثابت نگه داشته یا در مواردی کاهش داده تا برای بخش غیردولتی حمل و نقل ریلی به صرفه باشد درحالیکه این امر موجب مشکلاتی هم برای ما شده و مشکلاتی در درآمدهای ما ایجاد کرده است.
وی همچنین با اشاره به یارانه ای که روی حمل و نقل حومه ای به مسافران پرداخت می‌شود تا جاییکه این امر، در برخی موارد یک سوم تا یک دهم بهای تمام شده قطار را دربرمیگیرد افزود: تحقق سهم بیست درصدی ریل از حمل و نقل مسافر که امری بسیار سخت است در گروی تحقق منابع مالی و تامین ناوگان مناسب بخصوص در بخش قطارهای حومه ای است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترددهای جاده ای و تلفات انسانی و همچنین مسایل زیست محیطی داشته باشد.
در چند روز گذشته مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه درسالهای گذشته بابت تردد مسافران در قطارهای حومه ای، یارانه ای به این شرکت پرداخته نشده گفته بود: طلب ما از دولت به حدود 300 میلیارد تومان بابت یارانه این بخش رسیده و ما در شش ماه گذشته نتوانسته ایم پرداختی به پیمانکاران داشته باشیم.
محمد رجبی افزوده بود: در صورتیکه بهای بلیت قطارهای حومه ای اصلاح نشود و مطالبات ما نیز تسویه نشود بزودی ناچاریم برای حفظ ایمنی مسافران قطارهای حومه ای، این سرویس تکلیفی را که برای ما هزینه بر است تعطیل کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد