گفتگو، یادداشت و نشست خبری

خاک مهمترین نیاز تولید کنندگان سرب و روی / ذخایر معدن انگوران رو به اتمام است

خاک مهمترین نیاز تولید کنندگان سرب و روی / ذخایر معدن انگوران رو به اتمام است
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر عامل شرکت کالسیمین از ایجاد کارخانه تولید کنسانتره ۲۰ درصد توسط شرکت کالسیمین خبر داد.
  بزرگنمايي:

سعید انجدانی در ارتباط با اقدامات شرکت کالسیمین برای توسعه به خبرنگار معدن نیوز، اظهار کرد:  شرکت کالسیمین که تحت پوشش هلدینگ توسعه معادن روی ایران است علاوه بر نقش تولید در بحث‌های توسعه‌ای وظیفه خود را در سال‌های اخیر به خوبی ایفا کرده از جمله طرح‌های توسعه‌ای این شرکت که در دست افتتاح است کارخانه تولید کنسانتره از باطله روی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت کالسیمین افزود: این کارخانه با ظرفیت ورودی 400 هزار تن پسماند خشک با عیار 5 تا 7 درصد و خروجی حدود 100 هزار تن محصول کنسانتره 20 درصد فعالیت خواهد کرد. طرح دیگری که در شرکت در حال اجراست، پروژه استحصال نیکل، کبالت و کادمیوم از باطله های موجود در کارخانه است.

وی گفت: ذخیره کربناته معدن انگوران در سال‌های آینده به پایان خواهد رسید و تنها ذخایر سولفیده آن باقی خواهد ماند و این ضرورت احداث کارخانه‌های جدید و جایگزینی آنها را نشان می دهد.

انجدانی با بیان این که تامین خاک مهم ترین مسئله این شرکت است، گفت: مهم ترین مسئله‌ای که شرکت کالسیمین و دیگر شرکت‌های تولیدکننده شمش و کنسانتره سرب و روی با آن مواجه هستند، بحث تامین مواد اولیه از جمله خاک بوده که به واسطه سهمیه بندی از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با محدودیت ظرفیت تولید مواجه می شوند.

در معدن انگوران، سهمیه‌ حدود 89 شرکت تولیدکننده روی و سرب تامین می‌شود که البته تنها حدود 25 تا 30 درصد ظرفیت تولید آن‌ها را پوشش می دهد.

مدیر عامل شرکت کالسیمین ادامه داد: در حال حاضر شرکت کالسیمین 70 درصد از نیاز خاک خود را از کشور ترکیه تامین می کند و انتظاری که از دولت و شرکت‌های معدنی دارد این است که با توسعه و سرمایه‌گذاری در معادن دیگر برای تولیدکنندگان سهم بیشتری از خاک مورد نیازشان را فراهم کنند که هم ارز کمتری از کشور خارج شود و هم کاهش هزینه‌های تولید را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: انتظار تولیدکنندگان از سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو این است که معدن مهدی آباد یزد را هرچه زودتر راه‌اندازی کرده، به این دلیل که بخشی از ذخیره معدن انگوران رو به اتمام است و با احداث این معدن می‌توان تا پایان سال 97-98 نقش مهمی در توسعه تولیدکنندگان ایفا نمود.

گفتنی است شرکت کالسیمین از سال 1343 با هدف تولید کنسانتره روی، سرب و شمش روی فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده و یکی از شرکت‌های بزرگ و تاثیر گذار هلدینگ توسعه معادن روی ایران است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد