گفتگو، یادداشت و نشست خبری

از ورود صنعت فولاد به معدن حمایت شود

از ورود صنعت فولاد به معدن حمایت شود
مهندس محمد یاسر طیب نیا، مشاور دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با معدن نیوز شرکت فولاد مبارکه را یکی از شرکت های بزرگ فولادی کشور و خاورمیانه خواند و گفت: تامین مواد اولیه در شرکت های فولادی یکی از مسائل حیاتی، استراتژیک و اساسی است و از سوی دیگر مزیت نسبی تولید فولاد در ایران یکی داشتن سنگ آهن و دیگری داشتن انرژی است.
  بزرگنمايي:

وی یکی از استراتژی های کلان شرکت فولاد مبارکه را ورود به زنجیره تامین عنوان کرد و افزود: همین استراتژی سبب شد فولاد به فکر خرید معادن سنگ آهن، خرید سهام آنها یا سرمایه گذاری در این بخش مثل معادن سنگان و تولید کنسانتره ورود پیدا کند.

طیب نیا با بیان اینکه این سرمایه گذاری ها قطعا کافی نیست به خبرنگار معدن نیوز گفت: با توجه به اینکه در کشور میل به تکمیل زنجیره در نقاطی که منابع سنگ آهن در آن وجود دارد دیده می شود، این مسئله متاسفانه یکی از عارضه های صنعت فولاد کشور است. اما فولاد مبارکه این استراتژی را با سرمایه گذاری یا خرید سهام شرکت های فولادی دنبال کرده است و موفقیت های خوبی داشته است. برای مثال خرید سهام چادرملو گل گهر سهام یا سرمایه گذاری در سنگان ازجمله این اقدامات مثبت است. البته به نظر من باید تامین نیاز زنجیره ارزش با جدیت بیشتری از سوی سیاست گذاران برنامه ریزی و هدایت شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت خانه، نهادهای تصمیم گیر و ایمیدرو باید در پتانسیل ها و معادن جدید از ورود صنعت فولاد به بخش معدن حمایت کنند چون فولادی ها نه تنها امکان سرمایه گذاری دارند بلکه نیازمند این پتانسیل ها هستند و در نتیجه این مسئله تکمیل زنجیره و پایداری آنرا باعث می گردد. البته فراموش نشود که این سیاست چند سالی است که دنبال شده اما باید حمایت های بیشتری از آن صورت گیرد و جهت دهی های خوبی از آن شود تا بازدهی خوبی داشته باشد درحالی که در برخی موارد می بینیم که معادن و فولادی ها هر یک به تنهایی سیاست های خود را تدوین و برنامه ریزی می کنند و این شرایط بهینه محسوب نمی شود.

مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: باید طرح جامعی برای زنیجره تدوین کرد تا کمترین هزینه ممکن را برای شرکت ها شاهد باشیم. اگر می خواهیم در افق 1404 بالغ بر 55 میلیون تن فولاد تولید و 14 میلیون تن صادرات داشته باشیم باید شاهد تولید رقابت پذیر باشیم و رقابت پذیری یعنی اینکه هزینه تولید پایینی داشته باشیم و هزینه تولید پایین نیز نیازمند هزینه های حمل و سرمایه گذاری پایین به منظور دستیابی به تولید پایدار است. درست است که اقدامات خوبی در زنجیره فولاد شکل گرفته اما هماهنگی کلان در آن می تواند بهبود یافته یا بهتر هدایت شود تا فولادی ها با کمترین هزینه مواد مورد نیاز خود را تامین و هزینه های تولید را کاهش دهد و در نتیجه تولید رقابت پذیر داشته باشد.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد