بانک و بیمه

بانک ها در ۷ ماهه امسال به بخش صنعت و معدن ۹۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند

بانک ها در ۷ ماهه امسال به بخش صنعت و معدن ۹۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند
پایگاه خبری معدن نیوز- براساس گزارش بانک مرکزی، در ۷ ماهه امسال بخش‌های اقتصادی صنعت و معدن حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که ۸۳.۷ درصد آن یعنی معادل ۷۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به تأمین سرمایه در گردش در این بخش اختصاص پیدا کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، از مجموع تسهیلاتی که بانک‌ها در هفت ماهه امسال پرداخت کرده‌اند بیش از 62.8 درصد یعنی 197هزار میلیارد تومان آن به تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص یافته است.

همزمان با روند رو به رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی که طی چند سال اخیر کمتر از 200 هزار میلیارد تومان در سال به پیش‌بینی حدود 670 هزار میلیاردی در سال جاری افزایش یافته، میزان منابعی که به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند نیز افزایش یافته است. با توجه به منفی شدن رشد اقتصادی در سال‌های گذشته و نیاز به تحرک در تولید، هدف‌گذاری برای اختصاص بیش از 60 درصدی تسهیلات پرداختی در حوزه‌های مختلف به تأمین سرمایه‌های گردش قرار گرفت.

این در حالی است که طبق آخرین آمار بانک مرکزی در هفت ماهه امسال حدود 313 هزار و 500 میلیارد تومان از سوی بانک‌ها تسهیلات پرداخت شده که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود 12.6 درصد افزایش دارد. این مجموعه تسهیلات در قالب حدود چهار میلیون و 900 هزار فقره پرداخت است. 

 از مجموع 313 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی حدود 197 هزار میلیارد تومان که معادل 62.8 درصد کل تسهیلات را تشکیل می‌دهد به تأمین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل تا هشت درصد افزایش یافته است.

 منابعی که روانه صنعت و معدن برای تأمین سرمایه در گردش شده حدود 40 درصد از کل منابع اختصاص یافته به سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

باید یادآور شد که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تمامی تسهیلات پرداختی بانکها در طول سال جدید نیست و تا نیمی از آن را در بر می گیرد.

این در حالی است که در دو سال گذشته برای حمایت از بخش‌های صنعتی و تولیدی و به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط بخشی از تسهیلات بانکی به طور اختصاصی در اختیار این بنگاه‌ها قرار گرفت. در سال گذشته طی طرحی که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد حدود 10 درصد از تسهیلات بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و احیای حدود هفت هزار بنگاه در نظر گرفته شد که نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اما در پایان سال آمارها نشان داد که حدود 17 هزار میلیارد تومان و برای 24 هزار بنگاه پرداخت شده است.

در سال جاری نیز در ادامه طرح حمایت از تولید بانک مرکزی اعلام کرد که حدود 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته است به گونه‌ای که تا 20 هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش برای 10 هزار بنگاه اقتصادی، 10 هزار برای تامین مالی مورد نیاز 6000 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد و همچنین تامین مالی برای بازسازی و نوسازی 5000 واحد اقتصادی از منابع داخلی در نظر گرفته شده است. این تسهیلات قرار شد با شرایط تعیین شده و با سود رایج شبکه بانکی یعنی 18 درصد پرداخت شود که در جریان قرار دارد.

همچنین در کنار این 30 هزار میلیارد تومان که شبکه بانکی برای پرداخت آن ورود کرد، تبصره (18)قانون بودجه سال 1396 نیز مقرر کرده بود تا 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار به منظور بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی و رقابتی برای طرح‌ها و پروژه‌های کوچک، متوسط و صنایع دستی اختصاص پیدا کند که در این حالت مجموع رقمی که شبکه بانکی برای حمایت از تولید به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت می‌کند به حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد