آلومینیوم و مس

موجودی مس در بورس شانگهای کاهش یافت

موجودی مس در بورس شانگهای کاهش یافت
پایگاه خبری معدن نیوز - موجودی مس و سایر فلزات پایه در بورس شانگهای کاهشی است و ذخایر مس به کمترین مقدار از ماه فوریه تاکنون رسیده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به علت آربیتراژ مطلوب در ماه سپتامبر، ذخایر تمامی فلزات پایه در بورس شانگهای کاهش یافت؛ به‌طوری‌که ذخایر مس به کمترین مقدار مشاهده‌شده از ماه فوریه سال جاری رسید.

با توجه به ارزیابی‌های مؤسسه متال بولتن، موجودی انبارهای مس در انتهای ماه سپتامبر با 3درصد کاهش نسبت به ماه گذشته و 4درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 485 تا 495هزار تن رسید. این برای اولین‌بار است که حجم موجودی به رقم‌های زیر 500هزار تن رسیده است.

آربیتراژ مس بین بورس‌های شانگهای و لندن در نقطه سر‌به‌سری قرار داشت و در چندین روز سود کمی نیز مشاهده شد. گفته می‌شود در بازارهای داخلی کشور چین کمبود عرضه مشاهده شده و پریمیوم کاتد مس در طول ماه تغییری چندانی نداشته است. همچنین، موجودی مس در بورس آتی شانگهای از ابتدای ماه تا 29 سپتامبر نیز 43/8 درصد کاهش یافت. در این میان، بخشی از ذخایر مس در انبارهای گمرک توسط واسطه‌گران به بازارهای داخلی منتقل شد تا بتوانند از آربیتراژ جذاب بهره‌مند شوند.

 یکی از دلایل ایجاد این روند، اعمال محدودیت واردات قراضه مس چین است که موجب افزایش تقاضای مس تصفیه‌شده از سوی تولیدکنندگان مفتول مسی به‌عنوان مواد اولیه جایگزین شده است. هم‌اکنون چین در حال کاهش معافیت‌ها و همچنین اعمال محدودیت‌های جدید برای صدور مجوزهای واردات قراضه مس در برخی مناطق کشور است، اگرچه ممنوعیت کامل هنوز تصویب نشده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد