بورس کالا

سازوکار بورس کالا به رقابت پذیری تولید کمک می‌کند

سازوکار بورس کالا به رقابت پذیری تولید کمک می‌کند
پایگاه خبری معدن نیوز - عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى ایران گفت: تا زمانیکه لزوم ایجاد رقابت در اقتصاد را باور نکنیم، نمی‌توانیم به بسیاری از نابسامانی‌ها و ایجاد رونق در تولید کمک کنیم.
  بزرگنمايي:

محمد حسین برخوردار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى ایران اظهار کرد: تا زمانیکه لزوم ایجاد رقابت در اقتصاد را باور نکنیم، نمی‌توانیم به بسیاری از نابسامانی‌ها و ایجاد رونق در تولید کمک کنیم، از این رو بستر‌هایی که زمینه رقابت برای تولیدکنندگان را فراهم می‌کنند باید تقویت شوند که یکی از این بسترها، بورس کالاست.
وی افزود: همه نهاد‌ها باید برای انجام مبادلات مواد اولیه و واسطه‌ای در بورس کالا که زمینه شفافیت و رقابت را در اقتصاد فراهم کرده است، تلاش کنند این اتفاق به رشد تولید و احیای صنایع پایین دستی کشور کمک می‌کند و طی این سال‌ها عبور از چالش‌های مبادلات سنتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بورس کالا محقق شده است.
برخوردار ادامه داد: غیرشفاف بودن فعالیت‌های اقتصادی و فرار مالیاتی نیز اگر دیگر معضلات اقتصاد است که باید با فراهم آوردن زیرساخت‌ها در مسیر سالم سازی و شفافیت اقتصادی کشور حرکت کنیم.
وی، در ادامه به رواج فعالیت‌های سفته بازانه و تلاش عده کثیری برای کسب سود از طریق واسطه گری اشاره کرد و گفت: توسعه بورس کالا از جنبه معاملات نقدی و مالی حائز اهمیت است چراکه معاملات نقدی این بورس به شفافیت و رقابت دادوستد‌های فیزیکی کمک می‌کند که این امر برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور دارای اولویت است. همچنین رونق ابزار‌های مالی می‌تواند برای سفته بازان جذاب باشد تا آنها به جای تخریب بازار‌های فیزیکی به سمت‌ معامله در بازار‌های مالی حرکت کنند.
برخوردار در پایان تاکید کرد: بورس کالای ایران با ایجاد سازوکار عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت ها، باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرد تا به واسطه این بورس شاهد مبادلاتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و در ادامه سرعت مناسب چرخ تولید در کشور باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد