سنگ آهن و ذغال سنگ

علیرغم منطقی تر شدن نرخ زغال، زغال سنگ هنوز هم با حداقل قیمت های جهانی فاصله زیادی دارد/ افزایش ظرفیت تولید، مهم‌ترین استراتژی «کطبس» / از سال آینده ذوب آهن خریدار انحصاری زغال نخواهد بود/ میدکو به خریداران زغال کشور افزوده می شود

علیرغم منطقی تر شدن نرخ زغال، زغال سنگ هنوز هم با حداقل قیمت های جهانی فاصله زیادی دارد/ افزایش ظرفیت تولید، مهم‌ترین استراتژی «کطبس» / از سال آینده ذوب آهن خریدار انحصاری زغال نخواهد بود/ میدکو به خریداران زغال کشور افزوده می شود
معدن نیوز - «کطبس» از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۱۷۴ هزار تن زغالسنگ تولید کرده و به فروش ۱۷۷ هزار تنی دست یافته که این روند نشان از وضعیت مساعد عملیاتی شرکت دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پس از کش و قوس های فراوان بین زغالسنگی ها و شرکت ذوب آهن اصفهان، بالاخره تغییر قیمت زغالسنگ مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد از ابتدای آذر ماه مبنای معاملات قرار گیرد. این دومین بار در سال جاری است که قیمت زغالسنگ افزایش یافته است.

شرکت زغالسنگ نگین طبس از جمله سهم های پربازده سال جاری بوده و با افزایش نرخ اخیر به نظر می رسد روزهای سبز کطبس تداوم خواهد داشت.

این شرکت در سال جاری بازده تقریبا 114 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده و در نیمه نخست سال با تحقق سود خالص 41127 میلیون ریالی، رشد بیش از 100 درصدی نسبت به سود مدت مشابه سال قبل در کارنامه خود ثبت کرده است.

حجت اله دربانی مدیرعامل شرکت زغالسنگ نگین طبس «کطبس» در خصوص موضوع افزایش نرخ زغالسنگ بیان کرد: در 3 ماهه نخست امسال انجمن زغالسنگ ایران به طور جدی پیگیر موضوع افزایش نرخ زغال‌سنگ بود و در نتیجه این پیگیری‌ها، افزایش نرخ 20 درصدی در مورد زغالسنگ تحویلی به شرکت ذوب آهن اصفهان و 21 درصدی برای معادن تصویب شد و از ابتدای تیرماه اعمال گردید.

فعال صنعت زغالسنگ افزود: صنعت زغالسنگ ایران هنوز هم به جایگاه واقعی خود دست نیافته و تشکیل انجمن زغالسنگ ایران با هدف احقاق حق و واقعی شدن نرخ زغالسنگ شکل گرفت

وی اضافه کرد: اگرچه با پیگیری‌های به عمل آمده، زغال‌سنگ در یک سال گذشته چند مرحله افزایش نرخ را تجربه کرده؛ ولی هنوز با حداقل قیمت های جهانی فاصله بسیار داریم؛ درخواست زغالسنگی ها تعیین نرخ بر مبنای 30 درصد شمش فولاد خوزستان بود؛ اما فعلا نرخ بر مبنای 26.5 درصد شمش فولاد تعیین شده است.

دربانی افزود: هر چند این نرخ شناور بوده و در صورت کاهش نرخ محصولات فولادی، نرخ زغال‌سنگ هم کاهش خواهد یافت؛ ولی مهم‌ترین چالش صنعت زغالسنگ در سال های قبل قیمت گذاری دستوری زغالسنگ بود که خوشبختانه با تعیین نرخ بر مبنای درصدی از شمش فولاد خوزستان، قیمت گذاری منطقی تر شده و این دستاورد بزرگی برای صنعت زغالسنگ است.

این فعال صنعتی اظهارکرد: با توجه به طرح‌های توسعه صنعت فولاد، از سال 98 شرکت ذوب آهن اصفهان خریدار انحصاری محصولات شرکت نبوده و طبق گزارش پایش صنعت فولاد که اخیرا توسط ایمیدرو منتشر شده، کارخانه فولادسازی با روش کوره بلند «میدکو» هم وارد عرصه رقابت با «ذوب» جهت خرید زغالسنگ خواهد شد.

در حال حاضر سالانه حدود 3.5 میلیون تن زغالسنگ خام در کشور تولید می شود که شرکت ذوب آهن اصفهان علاوه بر مصرف تقریبا کل زغالسنگ تولیدی، مقداری زغالسنگ هم وارد می کند. برآورد شده با راه اندازی طرح کوره بلند میدکو، سالانه 2 میلیون تن به حجم تقاضای زغالسنگ کشور افزوده شود. تامین این نیاز در گرو واردات زغالسنگ خواهد بود و از آنجا که حداقل قیمت زغالسنگ در بازارهای جهانی (بدون احتساب هزینه های حمل و گمرک و افت های ناشی از بارگیری) 120 دلار خواهد بود، حال آنکه قیمت زغالسنگ داخلی بر مبنای 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان حدود 100 دلار است؛ بنابراین زغالسنگ ایران در سال آینده بازار بهتری خواهد داشت. با این شرایط، نیاز به توسعه صنعت زغالسنگ بیش از قبل ضرورت دارد.

دربانی در خصوص صادرات زغالسنگ بیان کرد: هر چند صنعت زغالسنگ اخیرا تجربه صادرات هم داشته و محصولات صادراتی هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و مورد اقبال قرار گرفته؛ ولی با توجه به نیاز کشور به زغالسنگ می توان گفت صادرات زغالسنگ توجیه منطقی ندارد.

مدیرعامل «کطبس» در رابطه با تاثیر افزایش نرخ اخیر بر روند سودآوری این شرکت گفت: شرکت زغالسنگ نگین طبس در 3 ماه نخست امسال هر تن زغالسنگ تولیدی خود را بر مبنای قیمت پایه کنسانتره 510 هزار تومان و در 3 ماهه دوم سال هر تن محصول را بر مبنای قیمت پایه کنسانتره 612 هزار تومان عرضه کرده است. از آنجا که در نیمه دوم سال، در ماه های مهر و آبان قیمت پایه زغالسنگ 612 هزار تومان و در 4 ماه باقیمانده از سال، قیمت ها بر اساس 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان تعیین خواهد شد، پس قطعا درآمد بیشتری نسبت به نیمه نخست سال محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که در نیمه نخست سال عمدتا از موجودی مواد اولیه در انبارها استفاده شده و در نیمه دوم سال حتما هزینه بهای تمام شده بیش از نیمه نخست سال خواهد بود؛ چرا که هزینه های عمومی، نرخ چوب و آهن آلات، هزینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات و غیره در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است. هر چند تاثیر این موضوع بر سودآوری شرکت با اهمیت است، ولی افزایش نرخ فروش شرایط سودآوری شرکت را بهبود خواهد داد.

این فعال صنعتی اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که توافق انجام شده که قرار است از ابتدای آذر ماه اعمال شود هنوز به صورت الحاقیه قرارداد مبادله نشده است و گفتگوها در خصوص جزییات ادامه دارد و به محض قطعی شدن موضوع، رسما اطلاع رسانی خواهد شد.

دربانی در مورد سایر برنامه های شرکت اظهار داشت: یکی از استراتژی های مهم شرکت زغالسنگ نگین طبس توسعه حوزه فعالیت و افزایش ظرفیت تولید است. طرح های توسعه معادن شرکت در دست انجام است و برنامه هایی هم برای میان مدت در حال تدوین است. همچنین به شدت پیگیر دستیابی به ذخایر جدید هستیم تا حوزه فعالیت شرکت هم گسترش یابد.

وی در خاتمه تصریح کرد: صنعت زغالسنگ کشور چشم انداز بسیار روشنی دارد. شرکت زغالسنگ نگین طبس هم به لحاظ عملیاتی وضعیت مناسبی دارد و حفظ منافع بلند مدت سهامداران مهمترین اولویت شرکت است. این شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه 174 هزار تن زغالسنگ تولید کرده و به فروش 177 هزار تنی دست یافته که این روند نشان از وضعیت مساعد عملیاتی شرکت دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد