سیمان و مصالح

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صمت خراسان شمالی؛

سیمان سمنگان توجیه اقتصادی ندارد/ آستان قدس رضوی از ادامه اجرای پروژه منصرف شد/ زیرساخت های سیمان سمنگان به فروآوری گیاهان دارویی اختصاص می یابد

سیمان سمنگان توجیه اقتصادی ندارد/ آستان قدس رضوی از ادامه اجرای پروژه منصرف شد/ زیرساخت های سیمان سمنگان به فروآوری گیاهان دارویی اختصاص می یابد
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: آستان قدس رضوی از ادامه اجرای طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی منصرف شده و زیرساخت های آن به فرآوری گیاهان دارویی اختصاص می یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سیدهادی حسینی اظهار داشت: جواز تاسیس طرح سیمان سمنگان، در سال 80 صادر و اجرای آن از سال 86 آغاز شد اما از سال 92 تاکنون متوقف بوده است.

وی مشکل اصلی توقف طرح را پرداخت نشدن تسهیلات عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این طرح 36 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای رسیدن به این مرحله در آن مقطع زمانی، 500 میلیارد ریال هزینه شده است.

حسینی افزود: آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند 24.8 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 400 میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می شد.

وی تصریح کرد: قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.

وی افزود: پیگیری های زیادی برای احیای این طرح انجام شد اما تسهیلات در زمان اجرا، پرداخت نشد و اکنون آستان قدس اعلام کرده که جهت سرمایه گذاری را تغییر داده و فرآوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می کند.

حسینی، ظرفیت و قابلیت استان خراسان شمالی برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی را بسیار مناسب دانست و گفت: طرح اولیه فرآوری گیاهان دارویی آماده شده و در چند ماه آتی مجوزهای لازم در این خصوص صادر می شود.

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ما نیز از اقدام آستان قدس رضوی برای فرآوری گیاهان دارویی استقبال می کنیم زیرا در این شرایط، اجرای کارخانه سیمان توجیه اقتصادی ندارد.

بر اساس این گزارش ظرفیت سیمان سمنگان، تولید 3700 تن سیمان تعریف شده و قرار بود با بهره برداری از این طرح برای 700 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شود.

در استان خراسان شمالی 350 گونه گیاه دارویی شناسایی شده است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که عمدتا شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد