اقتصاد و صنعت

جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است

جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است
پایگاه خبری معدن نیوز- روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت: با ادامه تقاضا برای نفت ایران و عدم حمایت بین المللی از تحریم های آمریکا، رویکرد سرسختانه آمریکا علیه این کشور آینده ای ندارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، آمریکا جنگ اقتصادی علیه ایران را اعلام کرده است. پس از بیرون رفتن از معاهده اتمی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل در ماه مه ، دولت ترامپ حالا به صورت یکجانبه با حق سایر جهان برای تجارت قانونی با ایران می جنگد.

این سیاست بر این ادعا استوار است که ایران یک خطر امنیتی جدی برای مردم آمریکاست ولی این حرف کاملا اغراق‌آمیز است و این بیانیه مارک پمپئو که می گوید از این تحریم‌ها برای «اطمینان از رفتار ایران به صورت یک کشور معمولی» استفاده می‌شود مسخره است.

آمریکا یک کشور معمولی نیست. همدستی در خشونت علیه یمن و حمایت از توسعه طلبی اسرائیل، کارهای معمولی نیستند. واقعیت این است که هر کس در درگیریهای منطقه خاورمیانه دخالت کند_مثل ایران_ کاری را انجام داده که آمریکا همیشه انجام می دهد یعنی سعی در تحت تاثیر قرار دادن پیامدها درجهت منافع واقعی خودش.

گرچه، آمریکا مصمم است که موقعیتش در برابر ایران باید ستیزه جویانه باشد.

ایران علیرغم بالا رفتن تورم و رکودی که صندوق بین المللی پول اعلام کرده در راه است، با ثبات باقی می ماند. مسلماً نارضایتی و اعتراض هایی به وجود می‌آید. رهبران ایران سعی می‌کنند این طوفان را آرام کنند. انتخابات 2020 آمریکا برای آنها حیاتی است.

اگر ترامپ دوباره برنده شود، ایران نمی تواند با 4 سال دیگر رکود زندگی کند. هدف آنها صبر کردن تا آن موقع است. انتظار می‌رود تا آن زمان ایران آمریکا را در منطقه تحریک نکند یا بخش‌های بسته شده تاسیسات اتمیش را بازگشایی نکند.

تمام رهبران ایران قاطع هستند. خسارت اقتصادی و رنج عمومی در دو سال آینده برای حرکت دولت کافی نیست و در حال حاضر هیچ کمپینی علیه ایران در جهان وجود ندارد. اتحادیه اروپا در حال کار بر روی یک سازوکار مالی جدید است. گرچه ایرانی ها امیدی به تکیه بر آن ندارند.

دونالد ترامپ اشاره کرده که موقعیتی مثل کره می خواهد. او می گوید ایران در حال تغییر است. سیاستمداران آمریکایی خواستار مذاکرات جدید و معاهده بهتری هستند.

ولی این کار به نظر غیرممکن می رسد. ایران هم خواستار مذاکره است ولی تنها در صورتی که قابل قبول باشد.

اگر آمریکا مواضع خود را نرمتر نکند خطراتی برایش در پی دارد. تقاضای چین، هند و ترکیه برای نفت ایران باعث ایجاد کانال های جایگزین برای تجارت جهانی می شود و نتیجه آن تضعیف دلار و عدم توانایی آمریکا برای کاربرد آن به عنوان سلاح در آینده است.

خطر بروز جنگ هم وجود دارد آمریکا می‌تواند پاسخ شکست سیاستش را با جنگ بدهد ولی به نظر می‌رسد ترامپ نمی‌خواهد جنگ دیگری در منطقه به راه بیاندازد چون این کار برای فرصت های انتخاباتی او هم مفید نیست.

راه حل، تنها تغییر رویکرد است: کوتاه آمدن در بسیاری خواسته ها مبنی بر تغییر رفتار ایران، نشان دادن اندکی احترام و باز کردن راه مذاکرات با شرایط واقع گرایانه.

آمریکا با سیاست‌های فعلی‌اش به جای به دست آوردن نتایج استراتژیک تنها ضعف خود را به دنیا نشان می‌دهد. بدون دورنمای پشتیبانی متحدانش و شکست در اجبار ایران به قبول خواسته های اضافی‌اش، هیچ چیزی به دست نیاورده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد