اخبار استان ها

ابهامات درخصوص میزان بدهی معدن آق دربند سرخس به کارگران/ بدهی کارگران معدن آق دربند چقدر است؟

ابهامات درخصوص میزان بدهی معدن آق دربند سرخس به کارگران/ بدهی کارگران معدن آق دربند چقدر است؟
پایگاه خبری معدن نیوز - معدن آق دربند در شهرستان سرخس خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارد و هم اکنون ۱۱۲ کارگر آن در بلاتکلیفی برای دریافت حقوق و مزایای خود به سر می‌برند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، داستان معدن آق دربند حدود یک سال است که به گوش همه رسیده اما هنوز هم کلاف سردرگم آن باز نشده است.

تا به حال اخبار زیادی در رسانه‌ها در مورد میزان بدهی این شرکت به کارگران نقل شده و البته انتقادات زیادی به آنها وارد شده سابق بر این قرار بود یکی از ساختمان‌های شرکت به فروش رفته و حقوق کارگران آن پرداخت شود اما هنوز خبر زیادی از اقدامات صاحبان این معدن منتشر نشده است.

این داستان به جایی رسیده که آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی؛ امام جمعه مشهد نیز در خطبه‌های نماز جمعه در مورد وضعیت این معدن مسائلی را مطرح کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت کارگران این معدن شده اما هنوز هم اطلاعات واحدی در مورد این مسئله داده نمی‌شود.

حامد بالواله؛ رئیس شورای اسلامی کار معدن آق دربند در توصیف وضعیت شرکت می‌گوید: ما سابق بر این اعتصابی داشتیم و قرار شد که شرکت ساختمان خود را بفروشد و معوقات ما را پرداخت کند اما متأسفانه بدقولی شده است.

رئیس شورای اسلامی کار معدن آق دربند سرخس ادامه می‌دهد: هم اکنون 112 کارگر در این شرکت کار می‌کنند و هر کدام حدود 12 ماه مطالبه از شرکت دارند و برخی از مشکلات در حوزه بیمه کارگران نیز وجود داشته و در مواردی حق بیمه آنها به موقع پرداخت نشده است.

بالواله تأکید می‌کند: یکی از دیگر مشکلات ما این است که ایمنی معدن بسیار پایین آمده و باید کارگاه جدید تأسیس شود، در غیر این صورت ادامه فعالیت در معدن آق دربند تا سال آینده وجود نخواهد داشت.

 وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کارگران از ما خواسته‌اند که صورت جلسه‌ای تهیه شود و بنده به عنوان رئیس شورای اسلامی کار شهرستان آن را به دادستان ارائه دهیم تا شاید مشکلات ما رفع شود.

غلامرضا محمدزاده مدیرعامل معدن آق دربند سرخس نیز در این خصوص عنوان می‌کند: بنده هیچ بدهی به کارگران ندارم و معوقات آنها را هم به تدریج پرداخت می‌کنم.

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ادعا دارید 12 ماه بدهی شرکت به کارگران دروغ است؟ خاطرنشان می‌کند: بله این مسئله دروغ است و شما باید این را تشخیص بدهید که چه کسی دروغ و چه کسی راست می‌گوید.

مدیرعامل معدن آق دربند سرخس ادامه می‌دهد: هم اکنون 7 ماه از مطالبات را پرداخت کرده‌ایم و مابقی هم به تدریج پرداخت می‌شود؛ در واقع بنده قصد دارم که این پرداخت‌ها به مرور زمان صورت گیرد که کارگران تشویق شده و تولید خود را بالاتر ببرند و به خود آنها هم گفته‌ام که تولید بالا برود به آنها یک ماه حقوق پرداخت می‌شود.

 محمدزاده تأکید می‌کند: این ادعا که شرکت به کارگران 12 ماه حقوق و مزایا بدهکار است دروغ بوده و کسانی هم که آن را گفته‌اند کار بی‌جایی انجام داده‌اند. بنده چند نفر از این کارگران را اخراج کرده‌ام و حالا آنها در کارهای شرکت اختلال ایجاد کرده و اطلاعات غلط به دیگران می‌دهند.

 مدیرعامل معدن آق دربند سرخس در پاسخ به این پرسش که به چه علت این کارگران اخراج شده‌اند بیان می‌کند: شرکت نیازی به آنها نداشته است.

 در بین این گفته‌ها تناقض بسیار واضح است و ما به سراغ حسین سنجری؛ فرماندار سابق سرخس رفتیم که تا حدود زیادی در روند فعالیت‌های این معدن حضور داشته و وی نیز با اشاره به مشکلاتی که برای معدن آق دربند وجود دارد، تصریح می‌کند: شما می‌دانید دولت هیچ نقشی در آنجا ندارد و این معدن در اختیار بخش خصوصی است.

 فرماندار سابق سرخس ادامه می‌دهد: مدیرعامل جدید از روزی که به شرکت آمده حقوق کارگران را به روز کرده و این بدهی‌ها مربوط به سنوات گذشته است اما شرکت درآمدی ندارد چرا که باید سطح تولید که از 1200 تن به 300 تن رسیده افزایش پیدا کند تا سطح درآمد افزایش پیدا کند.

 سنجری خاطرنشان می‌کند: متأسفانه هم تجهیزات فنی مناسبی در اختیار کارگران نیست و هم اینکه آنها انگیزه فعالیت بیشتر ندارند و به هر حال کارگر در این بین بی‌تقصیر است؛ سهامداران سال‌ها از این معدن درآمد داشته‌اند و حالا باید سهم خود را بگذارند و وقتی متضرر شده‌اند باید خودشان تأمین مالی را انجام داده و کارگاه را به روز کنند.

 وی با تأکید بر اینکه در این میان حق با کارگران است، عنوان می‌کند: دولت هم در این میان آمادگی خود را اعلام کرده تا با در اختیار گذاشتن وثیقه مطمئن به آنها کمک نقدی کنند و لازمه ان این است که مدیران شرکت پیگیر باشند.

 بعد از تماس با مدیرعامل این شرکت مجددا به سراغ رئیس شورای اسلامی کار معدن آق دربند رفته و با بازگو کردن صحبت‌های مدیرعامل خواستار اطلاعات تکمیلی شدیم که وی تأکید می‌کند: میزان دقیق بدهی شرکت به کارگران 11.5 ماه است؛ شما در نظر بگیرید نیمی از اردیبهشت سال 93، دی و بهمن و اسفند سال 95، فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر و مرداد سال 96 و مرداد و شهریور و مهر 97 مطالبه کارگران بوده است.

 حامد بالواله ادامه می‌دهد: درست است که 2 ماه است که به اندازه 2 ماه حقوق پرداخت می‌کنند اما باید دستمزد خود ماه را در هم در نظر گرفت؛ در واقع مطالبه ما 15.5 ماه بوده که حالا به 11.5 ماه رسیده است.

 مدیرعامل معدن آق دربند نیز در تماس مجدد می‌گوید: ما دقیقا 7 یا 8 ماه بدهکار به کارگران هستیم و همین حالا هم با شورا به توافق رسیدیم که مبالغ را به تدریج به کارگران پرداخت کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد