طلا و نقره

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی خبر داد؛

برنامه تولید ۱۲ تن طلا تا پایان برنامه ششم توسعه/ بیش از هزار محدوده امیدبخش طلا در ۲۱ استان کشور وجود دارد

برنامه تولید ۱۲ تن طلا تا پایان برنامه ششم توسعه/ بیش از هزار محدوده امیدبخش طلا در ۲۱ استان کشور وجود دارد
پایگاه خبری معدن نیوز- طبق نقشه راه توسعه معادن کشور، تولید طلا تا پایان برنامه ششم توسعه، ۱۲ تن پیش بینی شده است که به نظر می رسد با توجه به تولید ۷ تن طلا در سال ۱۳۹۶، هدفی دور از دسترس نمی باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، وجیه اله جعفری؛ مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان این مطلب گفت: بر اساس گزارش «شورای جهانی طلا»، در 3 ماهه اول سال 2018 تقاضای بانک های مرکزی برای خرید طلا 42 درصد افزایش یافته به گونه‌ای که سطح خرید طلا در این مدت به 116.5 تن رسیده که این بالاترین سطح خرید فلز از سال 2014 محسوب می‌شود. تقاضا در بخش جواهرات ثابت مانده، در تکنولوژی 4 درصد افزایش داشته اما در کل به علت کاهش تقاضای خرید شمش و سکه، تقاضای کل 7 درصد کاهش داشته است، در همین دوره عرضه 3 درصد رشد داشته که علت آن ناشی از هجینگ و افزایش تولید معادن بوده است.

وی در ادامه افزود: میزان تولید طلای جهان در سال 2017 بالغ بر 3150 تن بوده که بیشترین تولید از آن کشورهای چین، استرالیا و روسیه بوده است.

جعفری خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات دانشمندان تاکنون حدود 95 میلیون تن طلا از پوسته زمین استخراج شده است که البته تمام طلای موجود در پوسته زمین قابل بهره برداری نیست.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه افزود: کشور ایران بر اساس گزارش های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دارای بیش از هزار محدوده امید بخش برای طلا در بیست و یک استان می باشد که علیرغم کشف بیش از 340 تن ذخیره قطعی و احتمالی، هنوز چالش های فراوانی در فرآیند های اکتشاف و استخراج و ارتباط میان تولید کنندگان و سرمایه گذاران وجود دارد.

جعفری در ادامه رشد صنعتی و اقتصادی، سیاست های مالی دولت های بزرگ، کاهش نرخ بهره بانکی، شرایط بحرانی و ذخایر ارزی کشور و نوسانات قیمت نفت، بازار بورس و ارز را از جمله عوامل موثر بر افزایش تقاضای طلا دانست.

جعفری تصریح کرد: در سال گذشته 18 معدن طلا از 32 معدن فعال بوده اند که عمده تولیدکنندگان طلا در ایران معدن ساریگونی کردستان، آق دره تکاب، زرشوران، موته و ... هستند.

وی در خصوص چالش ها و موانع موجود در این صنعت گفت: عدم دسترسی کامل به اطلاعات دقیق از تولیدات، واردات و مصرف طلا در کشور، عدم تخصیص بودجه کافی برای اکتشاف، کاهش عیار ذخایر معدنی، بهره وری پایین معادن که موجب از دست رفتن مواد معدنی می شود، از جمله چالش های موجود در این صنعت است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بر ضرورت ایجاد واحد بازاریابی طلا، تقویت و تشکیل شرکت های تخصصی، توسعه معادن کوچک مقیاس با تکنولوژی مناسب و افزایش بودجه اکتشافات طلا به منظور تقویت این صنعت در کشور تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به جایگاه استراتژیک این فلز گرانبها در اقتصاد جهانی و ایران، به نظر می رسد برای رسیدن به تولیدات پیش بینی شده در برنامه ضروری است با یک برنامه ریزی مناسب، بازنگری طرح جامع طلای کشور و تقویت و تسهیل در روند فرآیند فعالیت های معدنی طلا و تقویت و توسعه شرکت های تخصصی در حوزه طلا می توانیم شاهد سرعت و تحول چشمگیر باشیم.

جعفری در پایان افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و تنها شرکت دولتی معدنی با توسعه معادن و انجام اکتشافات جدید در مناطق مختلف کشور از جمله استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان که دارای پتانسیل معدنی طلا می باشند، زمینه این حرکت توسعه را شروع کرده است و امروز حداقل در 5 محدوده اکتشافی طلا در حال فعالیت می باشد که امیدواریم با اکتشافات ذخایر جدید و بهره برداری از آن در یک بازه زمانی کوتاهتر از زمان برنامه، به برنامه تولید پیش بینی شده در کشور برسیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد