سیمان و مصالح

چشم انداز صادرات سیمان چندان مثبت نیست/ امکان افزایش بیشتر قیمت سیمان وجود ندارد

چشم انداز صادرات سیمان چندان مثبت نیست/ امکان افزایش بیشتر قیمت سیمان وجود ندارد
پایگاه خبری معدن نیوز- با رشد بازار سرمایه، سهم سیمانی هم رشد مطلوبی داشته است. نرخ فروش داخلی سیمان افزایش داشته؛ ولی اخیرا سیمانی‌ها بابت مشکلات در روند صادرات به عراق و افغانستان گله‌مند هستند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رضا اسماعیلی مشاور سرمایه گذاری و مدیر حسابرسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سیمان «سیدکو» در خصوص وضعیت صادرات سیمان بیان کرد: بخشنامه تعهدنامه ارزی صادرکنندگان، مشکلاتی در روند صادرات سیمان به کشورهای همجوار ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: البته این نخستین بار نیست که تصمیمات نسنجیده برای تولیدکنندگان دردسر ساز شده؛ ولی در شرایط بحرانی اعمال تحریم های جدید، انتظار می رود مسئولان همکاری بیشتری با شرکت‌های داخلی داشته باشند تا بتوان صادرات را تقویت کرد.

اسماعیلی افزود: با این وضعیت، نه تنها چشم‌انداز صادرات چندان مثبت نیست، بلکه دغدغه جدی برای صادرکنندگان به کشورهای دوردست که از طریق کشتی محموله‌های خود را ارسال می‌کردند، وجود دارد چرا‌که در صورت تشدید تحریم‌ها، حمل‌و‌نقل دریایی هم محدود خواهد شد. ضمن اینکه به دلیل مسائل سیاسی، صادرات سیمان مرتبا محدودتر می‌شود.

فعال صنعت سیمان در رابطه با وضعیت فروش داخلی سیمان گفت: در چندسال اخیر، قیمت سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی از کمترین افزایش برخوردار بوده و قیمت‌های فعلی منطقی قلمداد نمی‌شود؛ اما با توجه به مازاد عرضه سیمان در کشور و رقابت منفی تولیدکنندگان، فعلا امکان افزایش قیمت بیشتر وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ فولاد ساختمانی سبب افزایش جذابیت استفاده از اسکلت بتونی به جای اسکلت فلزی در ساخت و سازهای خرد شده؛ ولی میزان تقاضایی که این بخش ایجاد کرده در حدی نیست که اثری بر بازار سیمان بگذارد؛ افزایش تقاضای داخلی در گرو رونق در اجرای طرح های عمرانی نظیر سدسازی و... خواهد بود.

مشاور سرمایه‌گذاری و مدیر حسابرسی «سیدکو» تاکید کرد: هر چند اوضاع اقتصادی، نویدبخش چنین اتفاقی نیست؛ ولی در صورت مدیریت بهینه می‌توانست قیر صادر شود و به جای قیر، سیمان جایگزین کرده تا جاده‌های بتونی احداث شود.

اسماعیلی در مورد وضعیت شرکت های زیرمجموعه «سیدکو» اظهارکرد: با توجه به شرایط صادراتی و اوضاع داخلی، شرکت‌های سیمانی امکان تولید بیش از ظرفیت تعیین شده توسط انجمن صنفی را ندارند و از همین رو، این مجموعه اقداماتی همچون افزایش تنوع محصولات، کاهش هزینه های مالی، تکمیل زنجیره تولید، مدیریت مطالبات، تمرکز بر فروش نقدی و خرده فروشی و غیره را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: با توجه به همین نگرش، شرکت سیمان کرمان «سکرما» که از لحاظ بنیادی موفق‌ترین شرکت سیمانی زیرمجموعه «سیدکو» بوده، خط یک را به تولید سیمان خاکستری، و خط دو را به تولید سیمان سفید تخصیص داده و در حال تجهیز خط سه جهت تولید آهک است؛ سایر شرکت‌ها از جمله سیمان شمال «سشمال» و سیمان مازندران «سمازن» و غیره همین برنامه را در دستور کار دارند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کاهش هزینه‌های مالی تسهیلات به جد پیگیری می‌شود و مثلا شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر «ساروج»، بزرگ‌ترین وام ارزی خود را که به صندوق توسعه ملی داشته، به ریالی تبدیل کرده و سایر شرکت‌ها در تلاش‌اند تا تسهیلات بانکی دریافتی خود را با تسهیلات ارزان قیمت‌تر جابه‌جا کنند.

وی در خاتمه تاکید کرد: به هر حال باید جهت عبور از بحران تحریم‌ها، با تمامی پتانسیل‌های خود به مقابله با تحریم رفته و حسن مدیریت این مجموعه، تدابیری به منظور به حداقل رساندن آسیب تحریم ها اندیشیده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد