سرب و روی

چشم اندازی مثبت در انتظار روی در کوتاه مدت

چشم اندازی مثبت در انتظار روی در کوتاه مدت
پایگاه خبری معدن نیوز- پیش بینی ها حاکی از آن است که روی در سال جاری با کسری عرضه ۲۱۵ هزار تنی مواجه خواهد شد و این امر چشم انداز مثبتی را برای این فلز در کوتاه مدت رقم خواهد زد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کامودیتی، روی با کاهش 6.6 درصدی تولید در چین طی 8 ماهه ابتدایی سال همراه بوده و موجودی این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن در پایین ترین سطح قرار دارد.

فلز روی در بورس فلزات لندن LME در هفته گذشته 9.3 درصد گران شد و به 2524 دلار در هر تن صعود کرد که بالاترین سطح در 4 هفته اخیر بوده و ناشی از برخی اخبار مثبت است که به آنها اشاره خواهد شد.

یکی از دلایل صعود روی، تضعیف ارزش دلار و کاهش نگرانی جنگ تجاری چین و آمریکا بود. همچنین بهبود وضعیت تولید سومین اقتصاد دنیا (ژاپن) و صعود شاخص مدیران تولید PMI از 52.5 ماه آگوست به 52.9 در ماه سپتامبر عامل دوم صعود روی در بازارهای جهانی بود.

علاوه براین، عملکرد 8 ماهه تولید روی چین نشان می دهد تولید با 6.6 درصد افت به 3.957 میلیون تن رسیده است و چین سیاست در کاهش تولید به منظور تقویت بازار بوده است.

گفته می شود تداوم کاهش موجودی انبارها که در LME لندن 4 درصد و شانگهای 9 درصد افت هفتگی داشته عامل دیگر افزایش نرخ ها بوده است. گفتنی است، موجودی روی لندن به 210 هزار تن رسیده که کمترین سطح 5 ماه گذشته است.

در ماه آگوست 40 هزار تن از موجودی انبارهای گمرک چین ترخیص و به انبارهای درون چین منتقل شده و تا 17 سپتامبر (هفته قبل) نیز پیش بینی می شد حدود 40 هزار تن دیگر از موجودی گمرک چین کم و به تنها 97 هزار تن برسد.

گفتنی است، گروه مطالعاتی ILZSG اعلام کرده بازار جهانی روی شاهد کسری عرضه 32 هزار و 500 تنی در ماه جولای بوده و متال بولتن پیش بینی کسری عرضه 215 هزار تنی طی سال 2018 را نموده است.

در کنار این گزارشات بسیار مثبت و محرک بازار، شروع تولید معادن Gamsberg و Century در استرالیا در هفته های اخیر می تواند عامل عرضه بیشتر در بازار کنسانتره باشد. اثر آن در افزایش شاخص TC تبدیل کنسانتره روی به شمش از 65 تا 75 دلار به 80 تا 95 دلار قابل مشاهده است که می تواند معادلات در درازمدت را عوض کند. از اینرو در کوتاه مدت فعلا شرایط عالی و قیمت ها رو به بالا خواهد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد