معدن

انتخاباتی که حاشیه ساز شد/ اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی معدن با چه رویکردی انتخاب شدند؟

انتخاباتی که حاشیه ساز شد/ اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی معدن با چه رویکردی انتخاب شدند؟
پایگاه خبری معدن نیوز- در تعریف نظام مهندسی معدن آمده است: نظام مهندسی معدن عبارت از مجموعه تشکیلات، سازمان ها، تشکل های صنفی، مهندسی و حرفه ای، اشخاص حقیقی و حقوقی و مجموعه قوانین، مقررات، آیین نامه ها و استانداردها در بخش معدن است.
  بزرگنمايي:

این تشکل در نیمه دوم سال 1381 تاسیس و عضوگیری برای تشکیل سازمان استان ها را آغاز کرد و در مرحله اول در اسفند ماه 81 در 9 استان انتخابات اعضای هیئت مدیره را انجام و در مرحله دوم در سایر استان ها انتخابات را انجام و رسما فعالیت خود را در سایر استان های کشور آغاز کرد.
رشته های اصلی این سازمان که مورد حمایت قرار می گیرد معدن، زمین شناسی، نقشه برداری و متالوژی با گرایش استخراجی است و لذا اعضای این سازمان که به حدود 3 هزار عضو می رسند انتظار دارند این سازمان محلی برای پیگیری مطالبات آنها باشد درحالی که اتفاقاتی هرچند عجیب در آن در حال وقوع بوده و دست ها و دخالت هایی از سوی وزارت صمت و وزیر این وزارت خانه در انتخابات و اعضای هیئت مدیره و رئیس این تشکل دیدده می شودد.
به تازگی شاهد معرفی اعظای سومین دوره شورای مرکزی در شانزدهمین اجلاس هیئت عمومی نظام مهندسی معدن بودیم. افراد انتخاب شده در رسته معدن هرمز ناصرنیا ( منتخب وزیر صنعت، معدن و تجارت)، محمد ابراهیم برهانی، هادی حمیدیان شورمستی، فرهاد ملک قاسمی ، در رسته زمین شناسی داریوش اسماعیلی ( منتخب وزیر صنعت، معدن و تجارت)، تقی نبئی، رسول سید حسینی، در رسته استخراج و متالورژی داود شهرکی( منتخب وزیر صنعت، معدن و تجارت)، مجید اسماعیل گوهری، در رسته نقشه برداری امیرحسین اکبری ( منتخب وزیر صنعت، معدن و تجارت) و مهدی تقیه هستند. در این انتخابات نقش وزیر صنعت، معدن و تجارت پر رنگ تر بود و این انتخابات سیگنال هایی را به اعضا و فعالان معدن می داد.
زمانی که اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی انتخاب شدند و مهندس ناصرنیا از بنیان‌گذاران سازمان نظام مهندسی معدن به جای مهندس نادعلی اسماعیلی (دارنده رأی اول در رشته معدن) انتخاب و داریوش اسماعیلی از نمایندگان مجلس به جای مهندس اسدالله کشاورز (دارنده رأی اول رشته زمین‌شناسی و مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت) توسط وزیر انتخاب شدند و اولین گام برای دخالت در اعضای شورای مرکزی با موفقیت انجام شد و اکنون سناریوی دیگر به اعتقاد بسیاری از اعضای نظام مهندسی روی کار آمدن داریوش اسماعیلی به عنوان رئیس سازمان است.
برخی این تصمیمات را از چشم معاون وزیر صمت در امور معدن و صنایع معدنی می دانند که برای رسیدن به اهداف خود حق رأی 2 نفره هر کدام از اعضاء را به بهانه استفساریه از وزیر (یا امور حقوقی) به یک نفر کاهش داده است.
ای کاش وزارت صمت بجای این وقت، تلاش، انرژی و اعتباری که برای تغییر ترکیب اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی معدن و دخالت در انتخابات صرف کرده، به مهندسان و کارشناسان حوزه معدن که بیکار هستند یا بهره‌بردارانی که ماه‌ها در صف شورای عالی معادن برای اصلاح محدوده منتظر می‌مانند یا حتی مکتشفی که زندگیشان را در بیابان‌ها و کوه‌ها هزینه کرده اند و حالا منابع طبیعی مانع ادامه روند کاریشان شده و شما هیچ دفاعی از آنان نمی‌کنید توجه می کرد. یا حتی وقت و زمان را صرف حمایت از سرمایه‌گذارانی می کردند که سرمایه‌هایشان را در معادن هزینه کرده و به نتیجه نرسیده‌اند.
ای کاش صدای معدن و معدنکاران از سوی متولیان بخش معدن کشور یعنی وزارت صمت شنیده می شد و برای آنها وقت و انرژی می‌گذاشتید.
انتظار فعالان معدن و جامعه معدنی از وزارت صمت این است که به فکر بیکاری مهندسین معدن، اعتلای بخش معدن، حمایت از توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش معدن، مشوق‌های معدنی، بخشودگی‌های مالیاتی در بخش معدن و امور مربوط به معادن باشند و اجازه دهند مهندسین معدن خودشان راجع به نظام مهندسیشان تصمیم بگیرند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد