آلومینیوم و مس

مس حساسیت خاصی به توسعه چین دارد/ اواردات بی سابقه کنسانتره مس چین در جولای

مس حساسیت خاصی به توسعه چین دارد/ اواردات بی سابقه کنسانتره مس چین در جولای
پایگاه خبری معدن نیوز- قیمت مس ماه گذشته به زیر ۶۰۰۰ دلار در تن افت کرد، قیمتی که ناظران بازار در ابتدای سال ۲۰۱۸ حتی تصورش را هم نمی‌کردند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در حال حاضر فلزات پایه بعد از آغاز قوی در ابتدای 2018، زیر فشار قرار دارند. به نظر می‌رسد، فلزات در برابر نگرانی‌های جنگ تجاری آمریکا و چین آسیب‌پذیر شده‌اند. قیمت مس در محدوده 6000 دلار در تن شناور است و هرچند قیمت این فلز بازگشت خفیفی از محدوده روانی کمتر از 6000 دلار داشته، اما کمتر از اوج 2018 است. اوایل امسال، نگرانی‌های مربوط به اختلال عرضه در شرکت BHP به افزایش قیمت تا بیش از 7000 دلار کمک کرده بود.
مس حساسیت خاصی به توسعه چین دارد. همانطور که می‌دانیم با بروز نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین و جنگ تجاری، مس و دیگر فلزات صنعتی تحت فشار قرار گرفته‌اند. چین داده‌های تجاری مربوط به جولای را منتشر کرد که بر اساس این آمار، صادرات 12 درصد و واردات 27.3 درصد رشد داشت. در ژوئن صادرات این کشور با رشد 11.3 درصدی و واردات با رشد 14.1 درصدی مواجه شده بود. بنابراین داده‌های تجاری جولای حاکی از بهبود این وضعیت نسبت به ژوئن بود و آمارها بهتر از پیش‌بینی‌ها بیرون آمد.
داده‌های تجاری چین، امسال به دلیل جنگ تجاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هر دو کشور (آمریکا و چین)، امسال تعرفه‌هایی روی میلیاردها دلار کالا وضع کرده‌اند و همچنان یکدیگر را با تعیین تعرفه‌های بیشتر تهدید می‌کنند.
به گزارش بلومبرگ، صادرات چین به آمریکا در ماه جولای به 41.5 میلیارد دلار افزایش یافت که 19.3 درصد از محموله‌های قابل حمل با کشتی این کشور را تشکیل داد. به گفته بلومبرگ، مازاد تجاری با آمریکا در جولای روی رقم 28.1 میلیارد دلار ایستاد که به رکورد بالای ژوئن نزدیک شد.
چین در جولای امسال، 452 هزار تن مس خام و کارنشده وارد کرد، در حالی که این رقم در جولای پارسال 390 هزار تن بود. رقم واردات مس خام چین در جولای مشابه ژوئن و برای سه ماه اخیر بیش از 450 هزار تن بوده است.
همچنین چین از واردکنندگان مهم سنگ مس و کنسانتره است. میزان واردات این کشور در ماه جولای 1.85 میلیون تن بود که نشان‌دهنده افزایش 32 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است. واردات کنسانتره مس چین در جولای به بالاترین حد رسیده است.
هرچند داده‌ها دلگرم کننده به نظر می‌رسد، ولی افزایش واردات کنسانتره مس می‌تواند به بسته شدن کارخانه ذوب شرکت «ودانتا» در هند نسبت داده شود. این به معنای آن است که شاید بخشی از کنسانتره مس هند در چین تخلیه شده باشد. باید به خاطر داشت که واردات قراضه مس چین، احتمالا تحت تاثیر محرک‌های این کشور برای مقابله با آلودگی هوا قرار گرفته است.
به عبارت دیگر افزایش واردات کنسانتره ناشی از کاهش واردات قراضه بوده است. با وجود ثبت واردات بالا از سوی چین و انتظار اختلال تولید در معدن اسکوندیدا همچنان قیمت مس پایین است! چین، بزرگ‌ترین وارد کننده مس در جهان است. معادن بزرگ مس جهان و شرکت‌های بزرگ معدنی بیشتر در آمریکای لاتین متمرکز شده‌اند. به همین دلیل تحلیلگران به دقت اخبار و داده‌های واردات مس چین را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد