سیمان و مصالح

موافقت سازمان حمایت با افزایش نرخ ۱۲ درصدی سیمان/ سیمان صادراتی به صورت ارزی قیمت گذاری شود/ هر تن سیمان صادراتی ۲۱ دلار قیمت خورد

موافقت سازمان حمایت با افزایش نرخ ۱۲ درصدی سیمان/ سیمان صادراتی به صورت ارزی قیمت گذاری شود/ هر تن سیمان صادراتی ۲۱ دلار قیمت خورد
پایگاه خبری معدن نیوز- سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با افزایش قیمت ۱۲ درصدی سیمان موافقت کرد و این افزایش قیمت قابل اجرا است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در نخستین روزهای تیرماه دبیر انجمن صنفی سیمان اعلام کرد که کارشناسی افزایش قیمت سیمان انجام شده و مذاکراتی صورت گرفته است.
افزایش قیمت پس از جلسه نهایی با یکی از معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی با ایشان نهایی و اجرایی خواهد شد. این موضوع احتمالا دو هفته زمان خواهد برد. میزان افزایش نرخ فروش سیمان پس از برگزاری جلسه مذکور و تایید نهایی اعلام خواهد شد. ظاهرا این موضوع به نتیجه رسیده است.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با افزایش قیمت 12 درصدی سیمان موافقت کرد و این افزایش قیمت قابل اجرا است.
وی افزود: بدین ترتیب قیمت سیمان نسبت به قیمت های ارشادی سال 95 با رشد 12 درصدی همراه بوده و مثلا هر تن سیمان خاکستری فله تیپ 2 بدون احتساب ارزش افزوده و درب کارخانه به 134 هزار و 400 تومان رسیده است.
شیخان در ادامه به اتفاق مثبت دیگری اشاره کرد و گفت: همچنین طبق مذاکراتی که با هلدینگ های سیمانی و کارگروه های صادراتی انجام شده، توصیه شده سیمان صادراتی فقط به صورت ارزی قیمت گذاری شود تا افت ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها سبب ارزان فروشی سیمان نشود. به شرکت ها تاکید شده قیمت هر تن سیمان صادراتی حداقل 21 دلار باشد و اگر قرار است درآمد صادراتی به شکل ریالی تبدیل شود، دلار با نرخ بازار ثانویه تسعیر شود.
محمد مهدی مهدوی مدیر فروش شرکت سیمان داراب «ساراب» در همین راستا عنوان کرد: هنوز افزایش قیمت سیمان رسما به شرکت ابلاغ نشده، ولی این افزایش قیمت را به فال نیک میگیریم. افزایش 12 درصدی قیمت سیمان به رشد درآمد سیمانی ها کمک کرده و افزایش هزینه های تولید را پوشش خواهد داد.
وی افزود: با توجه به شرایط بازار سیمان و مازاد عرضه، بازار کشش افزایش قیمت شدید را ندارد؛ اما می توان قیمت سیمان را تدریجا افزایش داد تا مثلا هر تن سیمان خاکستری فله با ارزش افزوده و هزینه حمل به حدود 200 هزار تومان رسد. البته این امر منوط به هماهنگی بیشتر کارخانجات سیمانی است.
وی در خاتمه گفت: وضعیت صادرات در ماه های اخیر رونق یافته و امیدواریم این وضعیت ثبات داشته باشد و تشدید تحریم های کشتیرانی، خللی در روند صادرات ایجاد نکند.
منصور جهان تیغ مدیر بازرگانی شرکت سیمان خاش «سخاش» در این خصوص بیان کرد: نرخ فروش سیمان افزایش یافته و به شرکت ها نیز ابلاغ شده است. افزایش نرخ 12 درصدی با توجه به تورم سایر کالاها، رقم چندانی نبوده و به نظر می رسد بار افزایش هزینه به خریداران تحمیل نکرده و مشکلی بابت کاهش تقاضا نخواهد بود. به دلیل وضعیت صنعت سیمان و مشکل مازاد عرضه و نیز افزایش نرخ کرایه حمل که بر قیمت مصرف کننده اثرگذار بوده، معتقدم بازار سیمان کشش افزایش قیمت بالاتر و ناگهانی را نداشته و قیمت ها باید تدریجا افزایش یابد.
از این رو، چنانچه هزینه انرژی (برق و گاز و مازوت) تغییر نکند، افزایش نرخ 12 درصدی در این مقطع منطقی است. این موضوع خبر مثبتی برای شرکت های سیمانی بوده و به رشد سودآوری سیمانی ها کمک خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد