آلومینیوم و مس

اجرای طرح جامع آب موجب بازیابی ۷۰ درصدی آب در مجتمع مس سرچشمه شد

اجرای طرح جامع آب موجب بازیابی ۷۰ درصدی آب در مجتمع مس سرچشمه شد
پایگاه خبری معدن نیوز- محمدرضا بنی‌اسدی‌راد، مدیرعامل شرکت مس گفت: پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس یک پروژه ملی است و نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه دولت از این پروژه است تا این طرح که با همکاری بخش خصوصی آغازشده است هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر این‌که اکثر صنایع بزرگ کشور در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور؛ که ازنظر تأمین منابع آبی با مشکل مواجه هستند؛ واقع شده‌اند گفت: در سال‌های گذشته شرکت مس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور اقدامات بسیار گسترده‌ای برای حل مسئله آب در استان کرمان انجام داده است و موفق شده است تا میانگین مصرف آب را به سطح استانداردهای جهانی و حتی پایین‌تر از آن برساند.
بنی‌اسدی راد با اشاره به اجرای طرح جامع آب در مجتمع مس سرچشمه و شهربابک گفت: با توجه به ذخایر معدنی بسیار خوب استان کرمان در شرایط کنونی نیاز مبرمی به آب برای تضمین توسعه پایدار صنایع معدنی به‌ویژه صنعت مس وجود دارد. ازاین‌رو، شرکت مس طی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی برای افزایش بهره‌وری آب و کاهش نرخ مصرفی آب در صنایع مس به‌کار بسته است.
به گفته مدیرعامل شرکت مس، پروژه‌های «تصفیه‌خانه رودخانه شور»، «تیکنرهای خمیری» و «سد رودخانه شور» از مهمترین پروژه‌های «طرح جامع آب» هستند که با اجرای آن بازیابی آب در مجتمع مس سرچشمه به بیش از 70 درصد رسیده است.
بنی‌اسدی‌راد با تأکید بر این‌که در کنار این اقدامات شرکت مس با همکاری گل‌گهر و چادرملو اقدام به تأسیس شرکت تأمین آب خلیج‌فارس کرده‌اند تا توسعه پایدار این صنایع معدنی را برای سال‌های آینده تضمین کنند اظهار داشت: سهم گل‌گهر از پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان کرمان 44 درصد، مس 33 درصد و 23 درصد مابقی آن مربوط به چادرملو است.
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که برای انتقال آب از بندرعباس به استان کرمان در حوزه صنعتی، اجرای شبکه انتقال به طول 900 کیلومتر در دست انجام است بیان کرد: تونلی که هم‌اکنون آماده‌سازی شده، امکان انتقال سه خط به ظرفیت هر خط 150 میلیون مترمکعب در سال را دارد.
وی با تأکید بر این‌که طرح بهره‌برداری از معدن مس درآلو، دره‌زار و چاه فیروزه سه طرح توسعه‌ای مهم شرکت مس در افق برنامه ششم توسعه است گفت: قطعاً برای بهره‌برداری از این معادن جدید و پیگیری اهداف شرکت مس در افق برنامه ششم، پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس کمک قابل‌توجهی برای تحقق این اهداف و افزایش ظرفیت تولید شرکت مس خواهد کرد.
گفتنی است، در همین زمینه و در راستای سرعت بخشیدن و رفع موانع اجرایی این طرح، «محمدرضا بنی‌اسدی‌راد» مدیرعامل شرکت مس به همراه «علی محمدی» عضو هیئت‌مدیره شرکت مس و «محمد‌رضا عالی» معاون توسعه و امور اکتشافات شرکت مس در سفر دو روزه به استان هرمزگان (8 و 9 مردادماه) از پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان کرمان بازدید کردند و از نزدیک روند پیشرفت این پروژه را مورد بررسی قرار دادند. همچنین در جریان این سفر از پست رضوان کیلومتر 45 جاده بندر به سیرجان، ایستگاه‌های انتقال آب و تونل انتقال آب خلیج‌فارس در حدفاصل بندرعباس به حاجی‌آباد بازدید به عمل آمد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد