آلومینیوم و مس

پیش بینی تولید ۱۸۰ هزار تن آند تا پایان ۹۷ در مجتمع مس سرچشمه

پیش بینی تولید ۱۸۰ هزار تن آند تا پایان ۹۷ در مجتمع مس سرچشمه
پایگاه خبری معدن نیوز- «حامد مددی» مدیر امور ذوب مجتمع مس سرچشمه گفت: با افزایش راندمان تولید کارخانه ذوب سرچشمه از ۶۰ درصد در سال ۹۶ به بیش از ۹۰ درصد در سال جاری، این کارخانه امسال بیش از ۱۸۰ هزار تن آند تولید خواهد کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مدیر امور ذوب مجتمع مس سرچشمه با اشاره به راه‌اندازی کوره فلش ذوب سرچشمه، در سال گذشته گفت: فلش پروژه‌ای بود که طی سال‌های گذشته شرکت مس در دستور کار قرار داده بود ولی در سال 96 تصمیم قطعی بر انجام این کار گرفته شد. در نهایت 20 مرداد 96 کوره‌های ریورب خاموش شد تا فلش راه‌اندازی شود و در 4 شهریور 96 اولین شارژ فلش انجام شد.

وی افزود: اما این طرح به دلیل مشکلاتی که وجود داشت متوقف شد و مجدداً 12 شهریور کوره فلش شارژ شد و توانستیم طی عملیات ریخته‌گری 13 آند تولید کنیم، ولی دوباره به دلیل آتش‌سوزی تابلوی برق کارخانه عملیات تولید برای حدود دو ماه متوقف شد.

مددی با اشاره به این‌که این حادثه فرصتی برای شرکت مس بود تا توانمندی‌های خودش را ثابت کند گفت: زمانی که آتش‌سوزی تابلوهای برق MCC اتفاق افتاد شرکت اتوتک اجازه دسترسی به تابلوهای برق را به ما نداد ولی گروه مهندسی برق کارخانه ذوب سرچشمه تمام تابلوهای اتوتک را جمع‌آوری کرد، لحظه‌به‌لحظه عکس و فیلم گرفت و درواقع با استفاده از مهندسی معکوس مسئله پیش آمده را حل کرد.

وی تصریح کرد: خداروشکر توانستیم کاری را که به عقیده شرکت اتوتک در حداقل 6 ماه امکان انجام آن وجود داشت در 45 روز انجام دهیم و درنهایت در دوم آبان 96 تکنولوژی فلش بدون هیچ مشکلی وارد خط تولید شد.

مددی با اشاره به این‌که از آبان 96 روند تولید آند در کارخانه شروع شد و در مسیر رسیدن به نقطه مطلوب حرکت کردیم گفت: از زمان شروع یعنی 2 آبان یک روند صعودی را داشتیم و تولید آند از آبان که 6 هزار و 950 تن بود در فروردین به حدود 16 هزار و 100 تن رسید و راندمان کارخانه ذوب را از 61 درصد به 97 درصد رساندیم و حقیقتاً می‌توانیم بگوییم که ذوب خواست، خدا کمک کرد و ما موفق شدیم.

مددی با بیان این‌که تمام توان پرسنل و شرکت بر این است که در 6 ماه دوم امسال کارخانه اسید سولفوریک راه‌اندازی شود گفت: اگر کارخانه اسید راه‌اندازی شود خیلی از مشکلات و دغدغه‌های تولیدی برطرف خواهد شد.

مدیر ذوب امور سرچشمه با اشاره به تأثیرات کاهش قیمت تمام‌شده کوره فلش گفت: کوره‌های ریورب 6 مشعل ایر فیول با سوخت 1000 لیتر یعنی 6 هزار لیتر در ساعت در حالت نرمال مصرف می‌کرد. علاوه بر این، دو کوره با مصرف 12 هزار لیتر در ساعت داشتیم که در اواخر کار به علت کم شدن سوخت کوره این مقدار به 4 هزار لیتر بر ساعت کاهش یافت. با در نظر گرفتن این مقدار کاهش در سوخت فسیلی و هم‌زمان روند افزایشی تولید کارخانه ذوب می‌توان گفت که این تکنولوژی منجر به کاهش قیمت تمام‌شده آند تولیدی شرکت مس شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد