آلومینیوم و مس

مس قاطعانه از مرز ۶ هزار دلار گذشت

مس قاطعانه از مرز ۶ هزار دلار گذشت
پایگاه خبری معدن نیوز- در پی افت ارزش دلار، انتشار اخبار مثبت از اقتصاد چین، رشد قیمت نفت و وقفه‌های تولید در معادن؛ مس امروز (سه‌شنبه) به ۶۱۷۰ دلار، بالاترین قیمت ۲۷ ماه گذشته، رسید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از متال بولتن، روند مثبت افزایش قیمت مس از روز دوشنبه 17 جولای، با انتشار اخبار مثبت از سوی بازار چین و خبر آتش سوزی در معدن مس- کبالت (Tenke) در جمهوری دموکراتیک کنگو شروع شد که در اثر این اتفاق قیمت مس شاهد افزایش بیش از 1/8 درصدی بود. بر همین اساس قیمت مس با افزایش 5/ 107دلاری به 5,965,5 دلار بر هر تن رسید. علاوه بر این، انتشار اخبار رشد 9/ 6درصدی GDP چین در سه ماهه دوم سال 2017 که بیش از انتظارات پیشین بود، سبب شد اکثر فلزات ابتدای هفته را با افزایش قیمت آغاز کنند. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز دوشنبه همچنان روندی کاهشی داشت و با کاهش 4هزار و 175 تنی به 309 هزار و 125 تن رسید. از دیگر اتفاقات مهم هفته گذشته به توافق رسیدن کارگران معدن «سنتینلا» با شرکت آنتوفاگاستا در شیلی بود. با وجود این، مشکل این شرکت با کارکنان معدن «زالدیوار» همچنان به قوت خود باقی است که عامل تهدیدی برای کاهش سطح تولید است.
در ادامه این تحولات، در روز چهارشنبه 19 جولای اخبار منتشر شده درباره اعتراضات معدنی، رشد قیمت نفت و همین طور کاهش تولید برخی معادن بزرگ و احتمال وقوع کسری، رشدی 0/26درصدی داشته و رقم 5,956 دلار بر تن را در بورس فلزات لندن به جای گذاشت. همچنین کارگران معادن پرو در واکنش به تغییرات ایجاد شده در قوانین کارگری، مجددا دست از کار کشیدند. اتحادیه کارگران معادنی همچون «آنتامینا» و «سرو ورده» و معادن در اختیار شرکت ساوترن کاپر، در این اعتصابات شرکت دارند.
در روز پنج شنبه 20 جولای، علی‌رغم افت ارزش دلار و افت ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت نقدی مس تحت تاثیر روند کلی بازار و همچنین انتشار اخباری مبنی بر عدم تاثیرپذیری تولید معدنی پرو از اعتصابات اخیر، نزدیک به 0/44 درصد کاهش یافته و به 5,930 دلار بر تن رسید. موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در این روز، با کاهش یک هزار و 200 تنی ذخایر مس همراه بود که سطح مس این انبارها را به 308 هزار و 50 تن رساند.
در نهایت، طی روز جمعه،21 جولای، بازار مس تحت‌تأثیر اخبار مربوط به تولیدات معدنی مس و افت ارزش دلار و ذخایر انبارهای بورس لندن، مرز 6 هزار دلار بر تن را شکسته و با بیش از 2/ 1‌درصد افزایش، رقم 6,001,5دلار بر تن را در بورس فلزات لندن به ثبت رساند. انبارهای بورس فلزات لندن در این روز شاهد کاهش یک هزار و 425 تنی ذخایر مس بود و موجودی مس در این انبارها را به 306 هزار و 625 تن رساند. ارزش دلار در این روز مجددا افت کرده و به کمترین مقدار از ماه جون سال گذشته رسید. علاوه بر این، خبر توقف سه‌ماهه واحد ذوب «المپیک دم»، از دیگر مواردی است که از افزایش قیمت مس در پایان هفته گذشته حمایت کرد.
در شرایط کنونی و در هفته جاری در بازارهای جهانی، فلزات اساسی همچنان شاهد رشد تقاضا و قیمت هستند و تضعیف ایندکس دلار به همراه محدودیت‌های مرتبط با عرضه به بهبود شرایط این حوزه کمک شایان کرده است. مس امروز (سه شنبه) بیش از یک‌درصد دیگر گران ‌شده و به 6170 دلار رسیده است. رشد تولید مس چین ناشی از اتمام تعمیرات فصلی، عامل رشد تقاضا برای واردات کنسانتره و تقویت قیمت مس در بازارهای جهانی شده است. همچنین، کاهش ارزش دلار به کمترین سطح 13 ماه گذشته هم‌زمان با نگرانی کاهش عرضه ناشی از اعتصابات معادن مس دنیا و البته هجوم سرمایه‌گذاران آمریکا طبق گزارش شورای بورس سلف آمریکا که در هفته گذشته CFTC اقدام به خرید مس کردند از دلایل تقویت قیمت در معاملات امروز است. همزمان تولید مس چین در ماه ژوئن به بالاترین رقم 18 ماه گذشته رسیده و بازار جهانی در انتظار تشدید تقاضای واردات چین در هفته‌های آینده خواهد بود که سرمایه‌گذاران به آن امید بسته‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از فعالان املاک و مستغلات بر این باورند که نشانه‌های مثبتی از بهبود بازار مسکن در نیمه دوم سال وجود دارد و بر این اساس آینده روشنی در انتظار فلز سرخ است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد