سنگ آهن و ذغال سنگ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

قیمت مواد اولیه تولید سنگ آهن به نرخ های جهانی نزدیک شود

قیمت مواد اولیه تولید سنگ آهن به نرخ های جهانی نزدیک شود
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قیمت گذاری غیر دولتی در صنایع با اهمیت کشور از جمله صنعت سنگ آهن را مهم دانست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز محمدرضا پورابراهیمی به استقرار دولت دوازدهم در روزهای آینده اشاره کرد و خواستار تلاش بیشتر دولت در امر قیمت گذاری غیر دولتی کالا و خدمات و به ویژه قیمت گذاری سنگ آهن با شاخص های جهانی شد.

نماینده کرمان با بیان این که شرکت های فولادی محصولات خود را به قیمت جهانی به مردم و مصرف کنندگان عرضه یا صادر می کنند گفت: با مداخله دولت و پرداخت یارانه مواد اولیه هزینه تولید این محصول کمتر از نرخ های جهانی است.

وی ادامه داد: در حالی که تولید کنندگان فولاد، مواد اولیه خود را حداقل 30 درصد ارزان تر از قیمت های جهانی یا کمی بیشتر تحویل می گیرند آیا مصرف کنندگان فولاد در ایران 30 درصد پائین تر از قیمت های جهانی، فولاد خریداری می کنند؟

پورابراهیمی با ذکر این نکته که در همه جای دنیا قیمت گذاری محصولات سنگ آهنی تابع قیمت های جهانی  است، اظهار داشت: هم اکنون قیمت کنسانتره تحویلی شرکت های معدنی به فولادی ها حدود 40 تا 45 درصد پایین تر از قیمت جهانی است و قیمت گندله هم دست کم 30 درصد با قیمت جهانی فاصله دارد و این در حالی است که مبنای فروش شرکت هایی همچون مس ، نرخ بازار LME و جهانی است و تداوم کنترل نرخ سنگ آهن در داخل کشور عجیب بوده و از تمایل دولت برای تثبیت شرایط ویژه برای فولادسازان داخلی حکایت دارد.

وی گفت: اگر قرار است که شرکت های فولادی خوراک ارزان دریافت کنند این وظیفه ایمیدرو است که از محل معادن خود در این خصوص اقدام کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: شرکت هایی همچون گل گهر و چادرملو که با سرمایه گذاری زیاد در زمینه محصولات سنگ آهنی از جمله کنسانتره و گندله کشور را از واردات بی نیاز کرده اند نباید محصولات خود را با قیمت یارانه ای عرضه کنند.

این عضو شورای عالی اقتصاد یکی از مشکلات قیمت گذاری گذشته را تشویق معادن خصوصی به خام فروشی و صادرات سنگ آهن خام عنوان کرد و گفت: زمانی که معادن نیمه دولتی بزرگ کشور مواد اولیه کارخانه های فولادی را به قیمت یارانه ای تامین می کنند و از طرفی شرکت های فولادی از تأمین مواد خود با این شیوه قیمتی اطمینان دارند هیچگاه مواد اولیه خود را از بخش خصوصی و به قیمت واقعی نخواهند خرید و لذا مشاهده می شود که بخش خصوصی راهی جز صادرات به شیوه خام و عدم سرمایه گذاری برای فرآوری ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از دو راهکار عملی برای تعادل در روابط فولادسازان و سنگ آهنی ها سخن گفت و افزود: عرضه محصولات سنگ آهنی در رینگ داخلی در بورس کالا با 3 تا 5 درصد زیر قیمت های جهانی یا در رینگ صادراتی با قیمت های جهانی صورت پذیرد و هنگام عرضه بخش خصوصی واقعی نیز در هر دو رینگ حضور داشته باشد تا بین عرضه کنندگان رقابت ایجاد  شود، یا این که قیمت توافقی بین خریداران و فروشندگان بر اساس جهانی به گونه ای تعیین شود که موجب زیان مالیاتی دولت و شهرستان ها و استان های محروم و تولید کننده سنگ آهن نشود.

نماینده کرمان با بیان این که معادن سنگ آهن به عنوان یکی از دارایی های ارزشمند استان های کرمان، یزد و خراسان جنوبی و مناطق محروم این استان ها است، خاطر نشان کرد: طی نامه نگاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم این دغدغه های با اهمیت یادآوری شده و امیدواریم که این چالش ها در دولت دوازدهم برطرف شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد