فولاد و آهن

فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکنندۀ ورق در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقاست

فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکنندۀ ورق در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقاست
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از فعالیتهای بزرگترین گروه فولادساز کشور گفت: این شرکت بزرگترین تولیدکنندۀ ورق در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم ۲۲درصدی در تولید منطقه دارد
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهرام سبحانی با اشاره به ظرفیت گروه فولاد مبارکه اظهار داشت: در حال حاضر، در 3 مجموعۀ فولادسازی فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان ظرفیت تولید 10 میلیون و 300 هزار تن است.
سبحانی فولاد مبارکه را با ظرفیت تولید 12 میلیون تن آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان معرفی کرد و گفت: این شرکت با 7500 میلیارد تومان سرمایۀ ثبت شده بزرگترین شرکت بورسی است؛ اما ارزش بازار سهام با نرخ امروز سهامی که در حال عرضه است، بیش از 30 هزار میلیارد تومان است.
سبحانی ادامه داد: بیش از 1000 شرکت در بالادست تأمین کنندۀ مواد معدنی، مواد مصرفی و تجهیزات و قطعات فولاد مبارکه و حدود 1000 کارگاه به طور مستقیم طرف قرارداد این شرکت و حدود 4000 شرکت هم طرف قرارداد مستقیم و غیرمستقیم خرید محصولات فولاد مبارکه هستند.
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت از معدود واحدهای صنعتی کشور است که از سنگ آهن تا محصول نهایی یا به عبارت دیگر از سنگ تا رنگ را در مجموعۀ خود دارد و ارزش افزودۀ بیشتری ایجاد میکند.
وی ظرفیت گندله سازی فولاد مبارکه را 7.5 میلیون تن و ظرفیت تولید گندله در سنگان را 5 میلیون تن اعلام کرد.
سبحانی در خصوص تأثیر فولاد مبارکه در اشتغال زایی گفت: در مجتمع فولاد مبارکه 11 هزار و 800 نفر، در فولاد سبا 1650 نفر، در شرکت فولاد هرمزگان 2600 نفر و حدود 7000 نفر هم نیروی خدماتی در این 3 واحد مشغول به کارند و به طورکلی 350 هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و غیرمستقیم در گروه فولاد ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه همیشه در مسیر توسعه بوده است؛ به نحوی که تولید شرکت از 6 میلیون و 650 هزار تن، در سال 91 به 9 میلیون و 450 هزار تن افزایش یافته است و 10 میلیون و 300 هزار تن را در برنامه دارد. به عبارت دیگر، در فاصلۀ زمانی سال های 91 تا 97 شرکت 40 درصد افزایش ظرفیت تولید فولاد داشته است و این دستاوردها نشان دهندۀ این است که همواره برنامه ریزی های دقیقی در این مجموعه صورت گرفته است.
مدیر عامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه محصولات فولاد مبارکه با رویکرد تأمین حداکثری بازار داخل عرضه میگردد، گفت: صادرات فولاد مبارکه حدود 20 تا 30 درصد محصول این شرکت را شامل می شود.
وی از تولید ورق های آجدار در مجتمع فولاد سبا و تولید انواع ورق های API در فولاد مبارکه به عنوان یکی از راهبردهای فولاد مبارکه در تولید محصولات خاص و استراتژیک یاد و تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی محصولاتی که در کشور تولید نمیشود، یکی از راهبردهای اساسی شرکت است و در این راه با تولید انواع ورقهای موردنیاز صنایع مختلف کشور موفق بوده و همواره توسعه و تنوع تولید محصولات خود را در همین راستا متمرکز کرده است.
سبحانی افزود: باور فولاد مبارکه این است که مسائل کشور از راه اقتصاد، تولید و کار و تلاش حل میشود و توسعه های خود را با همین اعتقاد برنامه ریزی کرده است؛ تا جایی که در 5 سال گذشته بیش از 6000 میلیارد تومان، بدون استفاده از منابع خارجی، در جایجای کشور برای توسعه های گروه فولاد مبارکه سرمایه گذاری کرده است.
وی با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه برای مدیریت کمبود آب تصریح کرد: در این راستا اقدامات بسیار مؤثری در گروه فولاد مبارکه انجام شده است. یکی از آنها تصفیه و بازچرخانی پساب های صنعتی در خطوط تولید است که کاهش 75 درصدی مصرف آب را به همراه داشته است؛ تا جایی که امروز با استفاده از سیستمهای بازچرخانی پسابهای خطوط تولید و جمع آوری و استفاده از پساب های شهری در خطوط تولید، مصرف ویژۀ آب در فولاد مبارکه به ازای هر تن از 16.6 به 3.1 مترمکعب بر تن تولید کاهش یافته است.
سبحانی در بخش پایانی سخنان خود افتتاح رسمی طرح های توسعۀ مجتمع فولاد سبا را افتخار دیگری برای صنعت فولاد کشور دانست و از مسئولان کشور و وزارتخانۀ صنعت، معدن و تجارت و دلسوزان استان و شهرستان و همچنین از تمامی پیمانکاران، مشاوران و کارکنانی که در راه اندازی این طرحها همت گماردند تشکر و قدردانی کرد.
گفتنی است پروژۀ توسعۀ مجتمع فولاد سبا با هدف افزایش ظرفیت این مجتمع از 750 هزار تن به 1.6 میلیون تن؛ پروژۀ احداث نیروگاه 25 مگاواتی مجتمع فولاد سبا با هدف تأمین برق نواحی تولید و استراتژیک مجتمع فولاد سبا؛ پروژۀ احداث تصفیه خانۀ پسابهای صنعتی فولاد مبارکه با هدف کاهش وابستگی به آب خام و بهبود شرایط زیست محیطی؛ پروژۀ احداث کارخانۀ آهک کلسینه شرکت فولادسنگ مبارکه با هدف افزایش تولید آهک کلسینه و پروژۀ ایستگاه تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه با هدف تأمین گاز موردنیاز طرح های توسعه و تأمین پایدار گاز از دو خط انتقال و درمجموع با 250 میلیون یورو سرمایه گذاری از سوی فولاد مبارکه، افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد