اکتشاف و ماشین آلات

آغاز پتانسیل‌یابی کرومیت به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

آغاز پتانسیل‌یابی کرومیت به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- معادن کرومیت ایران بیشتر در سبزوار، مشهد، اسفندقه، فاریاب، حاجی‌آباد و کوشا احمدی متمرکز است و بیش از ۸۰ درصد صادرات کرومیت از این مناطق صورت می‌گیرد.
  بزرگنمايي:

 به گزارش معدن نیوز مجری فنی طرح پتانسیل‌یابی کرومیت در ایران ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به نقش معادن و فعالیت‌های معدنی در توسعه و استقلال اقتصادی کشورها و اهمیت بازار پررونق فلزاتی چون کروم، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان متولی اکتشاف، شناسایی محدوده‌های پتانسیل دار جدید برای اکتشاف فلز کروم را در قالب "طرح اکتشاف کرومیت" در دستور کار اداره اکتشاف مرکز پژوهش‌های کاربری قرار داد.

خانم شیدا اسکندری با اشاره به اهمیت کرومیت در بین مواد معدنی و این‌که این فلز از شرایط بهتری برای صادرات و خرید و فروش برخوردار است، تمرکز بر اکتشافات و استخراج دقیق کرومیت را کمک شایان توجهی به توسعه معادن عنوان کرد.

وی درباره فاز مطالعات دفتری این پروژه که از اردیبهشت امسال با تلاش 16 نفر از متخصصان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز شده، گفت: استان‌های هرمزگان، بندرعباس، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، کرمان، فارس، یزد، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان اصلی‌ترین نقاط پر پتانسیل برای کشف ذخایرکرومیت کشور مشخص شده است.

مجری این طرح با اشاره به این‌که مساحت کل محدوده‌های مستعد برای کرومیت حدودا 29/0 درصد از مساحت کل ایران است گفت: در بررسی‌های انجام شده مناطق مستعد با مساحت 6 هزارو 84 کیلومتر مربع معرفی شده و از این بین، مساحت 3هزارو 462 کیلومترمربع به عنوان اولویت درجه یک کانه‌زایی کرومیت است.

این کارشناس مسئول یادآور شد: معادن کرومیت ایران بیشتر در سبزوار، مشهد، اسفندقه، فاریاب، حاجی‌آباد و کوشا احمدی متمرکز است و بیش از 80 درصد صادرات کرومیت از این مناطق صورت می‌گیرد.

در ادامه همچنین دکتر مسیب سبزه‌ای مشاور طرح پتانسیل‌یابی کرومیت نیز با اشاره به این‌که کانسارهای کرومیت ایران تیپ آلپی بوده و به شکل انبانی و عدسی شکل یافت می‌شود،گفت: با توجه به شکل پراکندگی کانسارهای کرومیت و این که مهم‌ترین کمربندهای متالوژنی در ایران شامل محور اسفندقه-فاریاب-حاجی‌آباد، محور شرق ایران (بیرجند- نهبندان) و کمربند جنوب شرق ایران (سیستان-مکران) است، ذخایر قطعی اعلام شده در استان‌های کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و فارس بیش از سایر استان‌ها است و به عنوان اولویت مهم برای پی‌جویی کانه‌سازی کرومیت پیشنهاد می‌شود.

پیشکسوت زمین‌شناسی ایران مهم‌ترین معیار اکتشافی در فاز شناسایی و پی‌جویی کانی‌سازی کرومیت را  "لایه زمین‌شناسی" عنوان کرد و گفت: در این پروژه با توجه به مشخص بودن گسترش مکانی، مناطق مستعد کانه‌زایی کرومیت، در نقشه‌های زمین‌شناسی به عنوان لایه اصلی استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر لایه­ اطلاعاتی زمین­‌شناسی، از لایه­‌های دورسنجی (تصاویر ماهواره‌ای TM-ETM و ASTER، اندیس‌ها، معادن و محیط­‌های مناسب کانه­‌زایی کرومیت نیز به عنوان یک راهنمای اکتشافی دیگر برای معرفی محدوده‌ها استفاده شده است.

بر اساس این گزارش فاز اول پروژه، شامل مطالعات دفتری و تشخیص ذخایر به پایان رسیده و به زودی کنترل صحرایی مناطق معرفی شده آغاز خواهد شد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد