صنایع معدنی

بررسی محورهای توسعه معادن و صنایع معدنی در جلسات اقتصاد مقاومتی دولت

بررسی محورهای توسعه معادن و صنایع معدنی در جلسات اقتصاد مقاومتی دولت
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی محورهای توسعه معادن و صنایع معدنی در جلسات اقتصاد مقاومتی دولت قرار داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص شرایطی که برای تولید نیاز است، عنوان کرد: چند فاکتور در تولید یک محصول مناسب نیاز است که آرامش در حوزه اقتصاد و سیاست از جمله آنهاست.در این زمینه امید است همدلی و دوستی میان قوا بیشتر شود و هدفی که توسط رهبری مشخص شده است تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نگیرد و اتفاقات سیاسی روی روابط بین قوا اثر نگذارد.

وی ادامه داد: من متاسفم که بگویم این روزها نحوه صحبت‌ها طوری است که تولیدکنندگان دچار دغدغه نسبت به فضای کسب و کار شده‌اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت بهبود روابط خارجی ادامه داد: رسیدن به ثبات و آرامش در روابط جهانی در حوزه اقتصاد مستلزم این است که این اتفاق پیش از آن در حوزه سیاست بیفتد و اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند هم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند و هم باعث شود سرمایه‌گذاران دلگرم شده و سرمایه بیشتری را به طرح‌های تولید تزریق کنند.

کرباسیان با اشاره به سومین فاکتور مورد اهمیت در حوزه تولید گفت: شاید مهم‌ترین فاکتور در حوزه تولید موضوع جابجایی پول باشد تا بتوانیم با نگرانی کمتر جابجایی با وسعت بیشتری انجام شود و تامین مالی برای طرح‌ها به سهولت اتفاق بیفتد؛ مسئله تولید بدون تامین مالی امکان‌پذیر نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صادرات یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در حوزه تولید به آن توجه شود، چراکه مزایای مختلفی دارد و یکی از آنها این است که جایگاه تولیدات ایرانی را در دنیا ارتقا می‌دهد و باعث ارزآوری و تامین مالی می شود.

وی افزود: زمانی که تولید صادرات محور باشد، قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند و کیفیت کالا با استانداردهای جهانی ارتقا پیدا می‌کند، چراکه باید قابل رقابت با شرکت‌های خارجی باشد و نهایتا اینها به نفع مصرف‌کننده داخلی خواهد بود چون قیمت ارزان‌تر با کیفیت بالاتری را به دست خواهند آورد.

وی با اشاره به وضعیت معادن و صنایع معدنی در حوزه تولید گفت: خوشبختانه با تمام موانعی که در صنایع معدنی و معادن وجود داشت و افت بزرگ قیمتی که در سال 2015 یعنی حدود سال 1394 در بازارهای جهانی اتفاق افتاد، محصولات معدنی دچار چالش‌هایی شدند و هنوز هم برخی ترکش‌های آن به پیکره معدن برخورد می‌کند اما با این حال در برخی شاخص‌ها بهترین عملکرد را در صادرات به ثبت رساندیم و در حوزه‌هایی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و دیگر موارد وضعیت خوبی داشتیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با این حال باید پذیرفت که ما همچنان ظرفیت‌های خیلی بالاتری داریم که باید آنها را فعال کنیم.

کرباسیان با اشاره به جلسه اخیر هیات دولت گفت: با حضور آقای جهانگیری و آقای ویسه و همچنین نماینده سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای برگزار شد که در آن محورهایی که برای رونق گرفتن بخش معدن و صنایع معدنی و گلوگاه هایی که وجود دارد را احصا کردیم و قرار بر این شد با نظر معاون اول رئیس‌جمهور این موارد در جلسات اقتصاد مقاومتی دولت مورد بررسی قرار گیرد و تبدیل به سیاست‌های بخش معدن شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد