اخبار استان ها

ظرفیت اشتغال بخش معدن سمنان دست کم ۲۰۰ هزار نفر است/ ۶۰ درصد بار اقتصادی سمنان روی دوش بخش معدن

ظرفیت اشتغال بخش معدن سمنان دست کم ۲۰۰ هزار نفر است/ ۶۰ درصد بار اقتصادی سمنان روی دوش بخش معدن
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: ظرفیت اشتغال‌زایی بخش معدن این استان در صورت رفع موانع زیرساختی و مشکل کم آبی می‌تواند دست کم تا ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، بخش معدن می‌تواند 60 درصد بار اقتصادی در سمنان را به دوش بکشد.

وی با بیان این که استان سمنان دارای غنی‌ترین پوسته شکل گیری موادمعدنی است، اظهارداشت: این استان با دارا بودن رتبه نخست ذخیره چندین مواد معدنی در کشور از ظرفیت‌های قابل توجهی برای کاهش آمار بیکاری برخوردار است.

گفتنی است، 40 درصد گچ، 60 درصد نمک، 95 درصد سلستین، 95 درصد زئولیت، 15 درصد سولفات سدیم، 15 درصد زغالسنگ و 20 درصد کرومیت کشور در استان سمنان اکتشاف می‌شود.

جمعه‌ای، اکتشافات سطحی را یکی از مشکلات معدنی استان برشمرد و تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی باید عملیات اکتشاف مواد معدنی تا عمق 500 متری صورت گیرد درحالی که متوسط آن در سمنان فقط 10 متر است.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان با بیان این که 40 درصد از واحدهای معدنی استان به دلیل کمبود آب، خام فروشی و نبود بازار فروش غیرفعال است، ادامه داد: تنها در 2 سال گذشته بیش از 10 واحد معدنی استان به دلیل کمبود آب تعطیل شد که باید با اتخاذ تدابیر منسجم این واحدها را به چرخه تولید بازگرداند.

وی تعداد افراد مشغول کار در واحدهای معدنی سمنان را دست کم پنج هزار نفر اعلام و اضافه کرد: چالش کمبود آب دلیل اصلی اجرایی نشدن طرح‌های توسعه‌ای بخش معدن استان است.

جمعه ای تامین زیرساخت را مهمترین نیاز معدنکاران برشمرد و گفت : معادن تنها نیاز به انرژی آب و برق و راه دسترسی دارند که تامین آن از وظایف قانونی نهادهای دولتی است.

استان سمنان 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری بخش صنعت و معدن دارد که متوسط بهره وری این واحدها با اجرای برنامه‌های دولت تدبیر به 42 درصد رسید و تعداد واحدهای غیرفعال نیز در این استان در این دولت از 33 درصد به 27 درصد کاهش یافت.

40 نوع ماده معدنی و سالانه نزدیک به 16 میلیون تن مواد معدنی در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان استخراج می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد