اخبار استان ها

چالش ها و فرصت های معادن خراسان شمالی

چالش ها و فرصت های معادن خراسان شمالی
پایگاه خبری معدن نیوز- وجود یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن ذخیره قطعی معادن خراسان شمالی پتانسیل بالقوه برای تحول اقتصادی محسوب می شود که اکنون این ظرفیت در زمین خاک می خورد و به همین منظور صاحب نظران در میزگرد ایرنای استان به بررسی چالش ها وفرصت های آن پرداختند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در گذشته معدن بر اساس پیجویی و پیمایش که بر روی زمین انجام می شد، کشف و به ثبت می رسید اما، اکنون و با پیشرفت علم و تکنولوژی به روش های متعدد از جمله دورسنجی و هوایی انجام می شود با وجود این، هنوز هم معدن، ریسک پذیرترین بخش برای سرمایه گذاری به شمار می آید و خطر سرمایه گذاری در این بخش بالا است، البته شرایط نه تنها در سطح استان بلکه در کشور به همین گونه است.

نبود واحدهای فرآوری یکی از اصلی ترین مشکلات بخش معدن استان بوده و به گفته معدنکاران، اکنون استان های همجوار، ماده اولیه و خام معادن استان را دریافت می کنند اما به هنگام پرداخت وجوه، توی سر ماده معدنی می زنند، بعضا کار را به جایی می کشانند که معدنکار تنها هزینه حمل را قبول می کند. اما ماده فرآوری می شود و ارزش افزوده آن نصیب خارج استان می شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی و رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در میزگردی به بیان چالش ها و دغدغه های بخش معدن پرداختند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره چالش های بخش معدن گفت: یک مشکل حاد بخش معادن در استان، نبود واحدهای فرآوری است بطوریکه در استان سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده، این در حالی است که استان دارای بهترین معادن باریت در راز و جرگلان بوده که ارزش اقتصادی بالا و مصرف زیادی دارد اما هنوز سرمایه گذاری مناسبی در ایجاد واحد پودر میکرونیزه انجام نشده است. 

مرادعلی قلی پور اظهار داشت: البته اخیرا یک سرمایه گذار که دارای 2 معدن است، در زمینه فرآوری سنگ اعلام آمادگی کرده است و معادن این سرمایه گذار برق رسانی شده است و با ثبت نام در سامانه کارا و بررسی در کمیته فنی، در آینده نزدیک پس از اخذ تسهیلات، کارخانه فرآوری ساخته می شود.

وی، بالا بودن تعرفه مالیاتی و تحمیل هزینه های زیاد به معدن کاران و نبود سیستم های حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی را از دیگر مشکلات معدنکاران استان عنوان کرد.

قلی پور در بخش دیگر سخنان خود درباره مشکلات معدنکاران در زمینه تخریب عرصه های منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی خود ضابط قضایی است و هر جا تخلفی باشد از ادامه کار جلوگیری و برای برخورد با تخلف اقدام می کند، البته ما خود حافظ منابع طبیعی هستیم و در صورتی که تخریب در عرصه ها زیاد باشد، متذکر می شویم.

معاون امور معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: دیگر چالش معدنکاران، عدم تخصیص سرمایه در گردش به این تولیدکنندگان از سوی بانک ها است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سرمایه در گردش بانک ها بابت خرید مواد اولیه تخصیص می یابد، متاسفانه برای استخراج و هزینه های کارگری و انرژی مد نظر قرار نمی گیرد و این چالش بزرگی است که برای تمام معدنکاران دغدغه جدی ایجاد کرده است.

قلی پور درباره حمایت از واحدهای معدنی راکد و غیرفعال استان گفت: اکنون تفاهم نامه سه جانبه میان سه شرکت بزرگ ایمیدرو، میدکو و مرکز تحقیق و توسعه معادن منعقد شده است و بر این اساس، 500 معدن غیرفعال، متروکه و راکد کشور برای ادامه فعالیت حمایت و احیا می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حمایت های صندوق ضمانت سرمایه گذاری در بخش معدن گفت: افرادی که در سامانه کارا ثبت نام کرده اند در صورتی که برای اخذ تسهیلات با کمبود وثیقه روبه رو باشند از حمایت های صندوق بهره مند می شوند و معدنکارانی که با مشکل وثیقه رو به هستند ضمانت می شوند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در خراسان شمالی 236 معدن دارای پروانه بهره برداری است که از این تعداد 122 معدن، کاملا فعال هستند.

قلی پور اظهار داشت: اکنون 71 معدن در استان غیر فعال است که دنبال جذب سرمایه گذار برای احیای آن هستیم.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای 34 معدن استان، ماده 20 اعمال شده است گفت: وقتی معدنکار حقوق دولتی را پرداخت نمی کند، به ناچار معدن از معدنکار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی معدنکاران، تامین ماشین آلات است گفت: این تجهیزات بسیار گران قیمت است و ما تلاش داریم تا با معرفی متقاضیان به بانک و کمک به تضمین این تسهیلات، از این تولیدکنندگان حمایت کنیم.

وی در باره اشتغالزایی سرمایه گذاری در معادن گفت: به ازای هر اشتغال مستقیم در معادن برای 16 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون 236 معدن فعال استان برای یک هزار و 376 نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز گفت: بخش بسیار عمده ای از معادن استان در عرصه های طبیعی در حال بهره برداری است.

دکتراصغر سمیعی اظهار داشت: سالانه به طور متوسط 100 استعلام معدن در این اداره کل رسیدگی می شود که بیش از 77 درصد از تقاضا ها در سال گذشته مورد موافقت قرار گرفته و با فعالیت کمتر از 20 درصد مخالفت شده است.

وی اظهار داشت: خشکسالی ها و تخریب عرصه های طبیعی و محیط زیست برخی دغدغه ها را ایجاد کرده است که تلاش داریم تا برای حفظ و حراست از منابع طبیعی گام برداریم.

وی درباره تعامل با فعالیت های معدنی گفت: خراسان شمالی نخستین استانی است که کارگروه تعامل تشکیل داده است و مشکلات و اختلاف های معدنی در این کارگروه بررسی و بیشتر آن، حل و فصل می شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: سال گذشته سه یا چهار مورد تخلف فعالیت معدنکاران به مراجع قضایی ارجاع شده است که در حال رسیدگی است./

سمیعی با بیان اینکه نقشه مناطق ممنوعه در عرصه های طبیعی تهیه شده است گفت: مراتع درجه یک، ذخیره گاه های جنگلی، ذخیره گاه های ژنتیکی، عرصه های محل اجرای طرح های بیابان زدایی و یا طرح های جنگل کاری از جمله مناطق ممنوعه برای فعالیت های معدنی است.

وی افزود: ما این حق را برای معدنکار قائل هستیم که مواد معدنی را برداشت و بهره برداری کند اما این اقدام باید با کمترین خسارت و تخریب عرصه ها همراه باشد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود معدنکار در مرحله مطالعه، بیشتر وقت و هزینه صرف کند تا خطاها در بهره برداری کمتر شود گفت: بعضا عرصه ها تخریب می شود و معدنکار پس از مراحلی متوجه می شود که ادامه کار صرفه اقتصادی ندارد، انتظار می رود این موارد به حداقل برسد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: انتظار می رود که در بهره بردار از معادن، از تکنولوژی رشد یافته استفاده شود تا خسارت ها و تخریب ها کمتر باشد.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در باره مشکلات و چالش های بخش معدن گفت: روند اخذ تسهیلات بانکی برای معدنکاران بسیار مشکل است و بیشتر معدنکاران استان توان مالی لازم برای فعالیت ندارند از این رو به تسهیلات بانکی نیاز دارند.

علی اصغر رضازاده اظهار داشت: معدنکاران استان به خاطر شرایط بد اقتصادی در پرداخت اقساط وانز با مشکل روبه رو شده اند و اکنون باید جریمه های سنگین پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: معدن کاری در استان سه میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اما اکنون میزان بدهی اش به بانک 18 میلیارد ریال شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تعامل با منابع طبیعی در سال 94 گفت: بخش بسیار زیادی از مشکلات معدنکاران استان با منابع طبیعی در این کارگروه حل و فصل می شود و خوشبختانه تعامل خوبی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، 28 ماده معدنی از 68 ماده معدنی موجود در کشور در خراسان شمالی وجود دارد و میزان ذخیره قطعی معادن استان یک میلیارد و 58 میلیون تن است و میزان ذخیره استخراج اسمی معادن 11 میلیون و 500 هزار تن است.

سالانه پنج میلیون و 800 هزار تن ماده معدنی در استان استخراج می شود.

میزان سرمایه گذاری در بخش معدن استان یکهزار و 340 میلیارد ریال گزارش شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد