اکتشاف و ماشین آلات

شناسایی نخستین معدن فلزی در لرستان/ پروانه بهره برداری تا نیمه نخست امسال به سرمایه گذار اعطا می شود

شناسایی نخستین معدن فلزی در لرستان/ پروانه بهره برداری تا نیمه نخست امسال به سرمایه گذار اعطا می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: نخستین معدن فلزی استان با ذخیره سرب و روی در الیگودرز شناسایی شد.
  بزرگنمايي:

ببه گزارش معدن نیوز، جمال مومیوند در این باره افزود: مطالعات اولیه این حوزه سال‎ها قبل از پیروزی انقلاب انجام و متوقف شده بود که سال 95 مزایده آن انجام و پارسال مطالعات اکتشافی در منطقه گل زرد حد فاصل میان ازنا و الیگودرز آغاز شد.
وی با اشاره به شناسایی ذخیره 100 هزار تنی در این معدن اظهار کرد: احتمال می‎رود ذخیره معدن بیش از این میزان باشد که طی فازهای بعد بررسی و در صورت امکان استخراج می‎شود.
معاون امور معدن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه اکتشاف فلز سرب زیرزمینی و زمان‎بر است گفت: گواهی کشف صادر شده و پروانه بهره‎برداری نیز تا پایان نیمه نخست امسال به سرمایه‎گذار اعطا می‎شود.
مومیوند کیفیت فلز این معدن را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر 60 ددرصد معادن استان سنگ از جمله سنگ‎های تزیینی هستند که با کشف معدن فلزی، ارزش افزوده استان از این بخش افزایش خواهد یافت.
وی در خصوص صدور پروانه بهره برداری با شرط ایجاد صنایع فرآوری در استان نیز بیان کرد: با توجه به میزان 100 هزار تنی شناسایی شده، فرآوری این رقم در استان توجیه اقتصادی ندارد بنابراین یکی از شرکای این معدن، فلز استخراجی را برای فرآوری به یکی از استان های کشور منتقل می‎کند.
معاون امور معدن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: طی فازهای بعدی و در صورت شناسایی ذخیره‎های بیشتر، امکان ایجاد صنایع تبدیلی فراهم می‎شود.
مومیوند با بیان اینکه امکان وجود طلا و نقره در همسایگی سرب و روی بسیار زیاد است گفت: معدن فلزی الیگودرز 50 فرصت شغلی مستقیم و 250 اشتغال غیر مستقیم را فراهم می‎کند.

در حال حاضر 17 نوع ماده معدنی از 127 معدن فعال استان استخراج می شود که با آغاز کار بهره برداری از معدن سرب، این رقم به 18 ماده می رسد. ذخیره معادن استان 588 میلیون تن برآورد شده که عمده آن سنگ لاشه و تزیینی است.
سال گذشته 6 میلیون و 340 هزار تن ماده معدنی از استان استخراج شده که این میزان معادل 91 درصد تعهد استان است. لرستان در حالی دو درصد ذخیره سنگ کشور را دارد که شش درصد میزان استخراج کشور را داراست.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد