سنگ آهن و ذغال سنگ

عسلویه زغال سنگ در شهرستان طبس

عسلویه زغال سنگ در شهرستان طبس
پایگاه خبری معدن نیوز- استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های این استان گفت: عسلویه زغال سنگ در شهرستان طبس است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمدمهدی مروج الشریعه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی خراسان جنوبی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور در بیرجند برگزار شد افزود: مشکلات شرکت زغال سنگ در فروش مواد اولیه با فولاد مبارکه مورد بحث و بررسی است که باید به عنوان بهترین منطقه زغال سنگ ایران مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با 2 شرکت سرمایه گذاری ایدرو (سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران) و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) مسایلی داریم که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت کشور جلساتی را در این خصوص برگزار کند گفت: این شرکت ها در مورد وضعیت ورود یا خارج شدن از طرح ها باید تعیین تکلیف شوند.

`ذخیره زغال سنگ شهرستان طبس در 270 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی 76 درصد ذخایر زغال سنگ کشور را شامل می شود.`

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ایمیدرو در خصوص فولاد قاین وارد شده است و با توجه به اینکه این پروژه از همه فولادهای هشت گانه زودتر شروع کرده اما متاسفانه عقب مانده و لنگ لنگان می چرخد.

مروج الشریعه گفت: در مورد شمش منیزیم شخصا نامه نوشتم که وزارت مربوطه سرمایه گذار را رها کند و طبق قانون یک نایب التولیه را مامور کنند تا ما هم کمک کنیم و مشکل این واحد حل شود.

وی بیان کرد: چرا باید برای محصولی که امروز متقاضی آن اروپاست بی توجهی شود و بی جهت تعطیل باشد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر حفظ سرمایه گذاری در استان گفت: تامین یارانه حمل و نقل از سوی سرمایه گذاران قابل تامل است، سرمایه گذاران تسهیلات ارزان قیمت را در این استان طلب نمی کنند اما با توجه به دوری تامین مواد اولیه و مبادی صادراتی، درخواست یارانه حمل و نقل دارند.

وی اظهار داشت: برای تامین این یارانه هیچ اعتبار ملی را نمی خواهیم اما فقط اجازه به استان داده شود تا از منابع داخلی این یارانه پرداخت شود.

وی افزود: وضعیت آب در این استان از سیستان بلوچستان هم بدتر است که اگر به خاطر این معضل برخی از داشته ها را از دست دهیم وضعیت رو به زوال خواهد بود.

مروج الشریعه گفت: از جمله این داشته ها حد فاصل بندر چابهار تا سرخس است که 10.5 میلیون نفر ساکن دارد و در این فاصله هفت هزار و 870 واحد صنعتی و معدنی موجود است که اگر به دادشان نرسیم رو به ورشکستگی خواهند رفت.

به گفته وی برای 20 سال آینده 750 میلیون متر مکعب آب برای سه استان این خطه در زمینه تولید و آب شرب نیاز است و قطعا این آب برای کشاورزی استفاده نخواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون یک شرکت اروپایی حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه است گفت: هفت میلیارد دلار قرار است این سرمایه گذار هزینه کند اما متاسفانه تاکنون هشت ماه معطل روند اداری است.

وی تصریح کرد: تاکنون جلسات مکرری در این زمینه با مسئولان برگزار شده و با وجود موافقت هنوز در نقطه آغاز مانده است.

مروج الشریعه با بیان اینکه طرح تقسیم بندی موضوعی استان ها در موارد خاص ضروری است بیان کرد: در برخی موارد نمی توان به صورت کشوری یک نسخه برای استان ها پیچید.

وی گفت: برای مثال در بحث قنات هایی که هنوز وجود دارند و زنده هستند باید مشکلات آنها را استان هایی که بیشتر برخورداری دارند به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی توجه به گردشگری را از دیگر موارد مهم ذکر کرد و افزود: اگر اجازه کشوری به استان داده شود برای تورهای گردشگری به این استان یارانه اختصاص خواهیم داد.

معاون وزیر کشور امروز (دوشنبه) به همراه استاندار و جمعی از مدیران استانی از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز بازدید کرد.

وی در ادامه برنامه های دومین روز سفرش به خراسان جنوبی از پروژه شمش چدن شهرستان خوسف بازدید و روند اجرای آن را بررسی کرد. این پروژه با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن، اشتغال مستقیم 250 نفر و سرمایه گذاری 100 درصد خارجی، 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازدید از کارخانه کویر تایر و چند واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بیرجند از دیگر برنامه های امروز معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور در خراسان جنوبی بود.

بابک دین پرست دیروز (یکشنبه) وارد خراسان جنوبی شد و از بازارچه مرزی میل 78، پایانه مرزی ماهیرود و قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی بازدید کرد. شرکت در دهمین کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی در سال جاری از دیگر برنامه های روز گذشته وی بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد