اکتشاف و ماشین آلات

معدنکاران در انتظار ابلاغ دستورالعمل تخصیص بخشی از ارز صادراتی به واردات ماشین آلات و مواد اولیه

معدنکاران در انتظار ابلاغ دستورالعمل تخصیص بخشی از ارز صادراتی به واردات ماشین آلات و مواد اولیه
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس هیئت عامل ایمیدرو اعلام کرد: طبق مصوبه دولت، واردات مواد معدنی با قابلیت تولید داخل، در لیست ممنوع شده ها قرار گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: موارد استثنایی که در گروه اقلام واسطه‌ای، نیازهای حیاتی یا جزو نیازهای معدنی و شیمیایی نظیر الکترودهای گرافیتی هستند در گروه یک واردات قرار می گیرند. سایر اقلام معدنی نیز در گروه دوم قرار می‌گیرند.

وی افزود: دلار 4200 تومانی برای واردات مواد معدنی در نظر گرفته شده است و اگر موارد استثنایی هم در قراردادها باشد، دلار 4200 تومانی برای وارداتشان اختصاص می‌یابد. اگر نیاز باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست‌ واردات را اصلاح خواهد کرد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو درباره اینکه با توجه به سیاست‌های جدید ارزی مبنی بر واریز ارز حاصل از صادرات مواد معدنی به سامانه «نیما»، چه تأثیراتی روی صادرات و درآمدهای صادراتی مواد معدنی خواهد گذاشت؟ گفت: دولت برای کنترل نرخ ارز و افزایش بی‌حساب و کتاب آن، موظف بود تصمیمات اضطراری بگیرد که این کار را هم کرد.

وی ادامه داد: اما باید بپذیریم که ارز حاصل از صادرات باید به نوعی به شبکه برگردد و این نیز با حالت اجباری و دستوری به صورت کامل، عملی نیست. از این رو، صادرکننده‌ها باید قدرت مانور داشته باشند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی روزهای گذشته، بانک مرکزی و سیاست‌گذاران اقتصادی به این نتیجه رسیدند که سامانه‌ای را برای صادرکنندگان در نظر بگیرند تا آن‌ها نیز بتوانند میزانی از ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه اختصاص دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که طی روزهای آینده این موضوع ابلاغ شود و بتوان تلاطم ارز را کاهش داد و مقداری از جو روانی افزایش قیمت را تعدیل کرد که باعث ثبات بازار ارز می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد