اقتصاد و صنعت

علوی: دولت باید نقدینگی را جمع و بهره بانکی را متعادل کند

علوی: دولت باید نقدینگی را جمع و بهره بانکی را متعادل کند
پایگاه خبری معدن نیوز- نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت نتواند فرمول اساسی برای مسئله اقتصادی پیدا کند روز به روز اوضاع بدتر می شود گفت: معتقدم که دولت باید اکوسیستم اقتصادی ایجاد کند به این معنا که اگر بخواهیم اقتصاد و محیط کسب و کار رونق یابد حتما باید تدبیر اساسی برای آن تدوین شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متاسفانه دولت و کمیته اقتصادی با هم هماهنگ نیستند و در دور قبل هم این اتفاق افتاد اظهار کرد: این ناهماهنگی موجب برهم زدن فضای اقتصادی کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات خلق الساعه دولت باعث می‌شود که گاهی هم نقدینگی در کشور بیشتر و هم کنترل آن سخت‌تر شود، افزود: به طور مثال در سال گذشته بر اساس تصمیمات گرفته شده، بهره‌های بانکی به شدت کم شد و اکثر افرادی که پول در بانک داشتند و سرمایه زیادی به بانک‌ها داده بودند پول خود را خارج کردند و بانک‌ها نیز دچار کاهش نقدینگی شدند.

نماینده مرددم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد از کاهش نقدینگی در بانک‌ها، پول خارج شده به بازار غیر نقدی همچون ارز، مسکن، طلا و سکه وارد شد که متاسفانه با این کار بخش سوداگری را بیشتر تحریک کردیم و در واقع تقاضا بیشتر و عرضه کم‌تر شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که این اتفاق در نتیجه موجب شد که عده‌ای سوداگر، هم قیمت ارز را بالا ببرند و هم قیمت سکه، طلا و مسکن را افزایش دهند، ادامه داد: دولت هم، چون نظارت مطلوبی بر روی این فعالیت‌ها برای کنترل کامل ندارد، هر زمانی که بخواهد در بخشی تغییر قیمت داشته باشد، به شدت قیمت‌ها افزایش می‌یابد و خود به خود تورمی در جامعه شدت می‌گیرد، و این نابسامانی موجب افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف و حتی برخی حوزه‌ها تا 45 درصد افزایش یابد که خود می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

علوی عنوان کرد: جالب است که دولت دوباره تصمیم گرفته که بهره بانکی را افزایش دهد و این در حالی است که ما درصد بسیار بالایی نقدیگی در دست مردم داریم که در بازار سرگردان است، اگر این نقدینگی وارد بخش تولید شود قطعا می تواند هم تورم را کاهش دهد و هم قیمت‌ها را تعدیل کند.

وی افزود: اما متاسفانه چون دولت نتوانست امورات اقتصادی را به طور کامل کنترل کند و این تورم به صورت یکدفعه ای ایجاد شد و نقدینگی افزایش یافت، لذا نقدیگی خود به خود موجب تورم و افزایش قیمت‌ها می‌شود چون گرانی ارز موجب احتکار جنس در بازار و افزایش قیمت جنس‌ها می شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته‌ای دیگر که اشکال‌زاست این است که بانک مرکزی متاسفانه استقلال ندارد و به دولت وابسته است در حالی که روال کار بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل از دولت بوده و توانایی و قدرت برنامه ریزی دارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما متاسفانه بانک ها در اختیار دولت است و اخذ پول توسط دولت از بانک ها موجب بدهکاری بسیار زیاد دولت به بانک ها شده است و چون دولت نمی تواند بدهی های خود را پاس و تعدیل کند موجی کاهش نقدیگی در بانک ها و به خطر افتادن موقعیت آن ها شده است.

عضو کمیسیون عمران گفت: اشباع همه این خطاهای راهبردی و استراتژیک باعث گرانی و تورم در کشور و نابسامانی در بازار می شود.

علوی بیان کرد: معتقدم که دولت باید اکوسیستم اقتصادی ایجاد کند به این معنا که اگر بخواهیم اقتصاد و محیط کسب و کار رونق یابد حتما باید اکوسیستم خاص و تدبیر اساسی برای آن تدوین شود تا بتوان رونق ایجاد کرد اما متاسفانه دولت نتوانسته این مهم را تحقق بخشد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی وقتی نقدینگی در کشور زیاد شد، برخی از تشکل ها هم همچون ساختمان خودشان قیمت را افزایش می دهند و گاهی برخی از مردم هم که سرمایه‌ای دارند تقاضا را افزایش می‌دهند، چون تصور می کنند که این اوضاع ادامه‌دار خواهد بود، که در نتیجه دولت با این مشکلات مواجه می شود که به آسانی قابل حل نیست.

علوی یادآور شد: دولت باید فرمولی برای توقف تورم طراحی، نقدینگی را جمع و بهره بانکی را متعادل کند و اعتبارات را به سمت فعالیت‌های عمرانی، بخش تولید و اشتغالزایی در بازار هدایت کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد