گفتگو، یادداشت و نشست خبری

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت :

تحقق ۷ هدف اصلی معاونت امور معادن و صنایع معدنی در دولت یازدهم / ۵۴ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه شد

تحقق ۷ هدف اصلی معاونت امور معادن و صنایع معدنی در دولت یازدهم / ۵۴ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه شد
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: ۷ هدف اصلی معاونت امور معادن و صنایع معدنی در دولت یازدهم ترسیم و پیاده سازی شد و همچنین در تولید و صادرت موادمعدنی و صنایع معدنی به رشدهای قابل توجهی از جمله افزایش ظرفیت تولید فولاد به ۵۴ میلیون تن ردست یافتیم.
  بزرگنمايي:

معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: 7 هدف اصلی معاونت امور معادن و صنایع معدنی در دولت یازدهم ترسیم و پیاده سازی شد و همچنین در تولید و صادرت موادمعدنی و صنایع معدنی به رشدهای قابل توجهی از جمله افزایش ظرفیت تولید فولاد به 54 میلیون تن ردست یافتیم.
به گزارش معدن نیوز « جعفر سرقینی » با اعلام این خبر در جمع اهالی رسانه که در نشست خبری وی حضور داشتند ، افزود :این معاونت درابتدای دولت یازدم یکسری اهداف کلی را برای خود ترسیم کرده که به تدریج در این سالها پس از تصویب وزیر صنعت، معدن وتجارت به اجرا در آمده است.

دکتر سرقینی با بیان اینکه نخستین هدف این معاونت «توسعه اکتشافات معدنی  کشور از طریق شناسایی مناطق اولویت دار و فراهم آوردن اطلاعات پایه برای کاهش ریسک اکتشاف کنندگان » بود گفت:  این کار را با تعریف پهنه ها انجام دادیم که در این میان 127 پهنه معدنی  به وسعت 500 هزار کیلومتر مربع تعریف شد که حدود 103 پهنه آن تا کنون واگذار شد و امروز 400 مورد محدوده پر پتانسیل شناسایی شده است که ارزش اکتشاف را دارند که در هدف نخست به اهداف خود رسیده ایم.
وی افزود : دومین هدف معاونت امور معادن و صنایع معدنی در دولت یازدهم « هدایت فعالیت های معدنی کشور به سمت معدنکاری بزرگ مقیاس است» ، البته ما معدنکاری کوچک مقیاس را نفی نمی کنیم  چرا این معادن ابزاری برای تولید اشتغال در مناطق دور افتاده محسوب می شوند که به موقع خود ازآن حمایت می کنیم .
سرقینی افزود : از آنجاییکه معادن کوچک مقیاس در کشور پراکنده هستند شاید بتوان مدیریت آنها را تجمیع کرد البته اقداماتی در معادن شن وماسه انجام شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت هدف سوم معاونت حوزه کاری خود را« تکمیل زنجیره  ارزش معادن و صنایع معدنی و توفق خام فروشی بوده است » نام برد ، افزود : در یک برهه زمانی سالیانه 22 الی 30 میلیون تن سنگ آهن خام  صادر می شد و هیچ کس هم توجه بدان نداشت بطوریکه از فاصله سال 84 تا 92 حدود 120 میلیون تن سنگ آهن خام صادر شد چرا که فرآوری وجود نداشته وزنجیره فولاد کامل نبود ولی در این هدف توفقیقاتی حاصل شد بطوریکه بالغ بر 54 میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد کشوراعم از : کنسانتره ، گندله آهن اسفنجی و فولاد خام طی 4 ساله دولت یازدهم اضافه شد که خوشبختانه توازن در این زنجیره برقرار است.
سرقینی در ادامه گفت: پس از تکمیل زنجیره فولاد در کشور صادراتمان نیز افزایش پیدا کرده است بطوریکه سال95 حدود 18 میلیون تن سنگ آهن صادر کردیم که نیمی از آن کنسانتره بوده است و با تفاوت قیمت های سنگ آهن و کنسانتره  حتی دو براری قیمت کنسانتره نسبت به سنگ آهن  را شاهد بودیم.
معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت  در بیان هدف چهارم معاونت متبوع خود گفت: « ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی» که همیشه این سهم حدود 9 دهم یا یک درصد بوده است و در این چهار ساله تلاش کردیم سهم معدن را در تولید ناخالص داخلی بالا ببریم .
وی  در توضیح این مطلب ، افزود : به هر میزان که اقتصاد کشورها بزرگتر شود سهم بخش معدن کمتر می شود و این طبیعی است چرا که تنها خود معدن نگریسته می شود و فرآوری آن لحاظ نمی شود .
سرقینی با خبر اینکه تولید مواد معدنی در سال 95 به 390 میلیون تن رسید که که در مقایسه با سال 94 حدود 6 درصد رشد داشته است.
معاون  وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت:  علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی کشور سال 95 به میزان 23 میلیون تن صادرات مواد معدنی اعم از خام و فرآوری شده داشتیم.
وی با ذکر هدف پنجم معاونت امور معادن وصنایع معدنی در دولت یازدهم که همانا « ایجاد شفافیت در امور مربوط به ثبت محدوده ای معدنی » بوده است ، افزود : که هم شفافیت باشد و هم مردم راحت تر از گذشته به فعالیت های معدنی بپزدازند بطوریکه  قبل از دولت یازدهم نقشه های معدنی تنها در اختیار مذیران و کارشناسان بوده اما امروز هر کدام از معدنکاران با ورود به سامانه کادستر  به کاداستر مادر  به راحتی وصل شود .
سرقینی هدف ششم معاونت معدنی را « اتمام اتمام طرح ساماندهی معادن کشور » نام برد و گفت: در این میان تعدادی معادن شن و ماس نیز در این میان تا اواخر سال گذشته ساماندهی شدند.
وی در بیان هدف هفتم معاونت امور معادن و صنایع معدنی که عبارت از: « فراهم کردن مواد صنایع معدنی بیشتر در داخل کشور به منظور کاهش واردات» بوده است ، تصریح کرد : ما هیچ موقع ابزاری برای جلوگیری از واردات نداشتیم جز تعرفه نداشتیم که از هان تعرفه استفاده کردیم  و در این میان واردات فولاد را در سال 91 از رقم 6 میلیون و 500 هزارتن به 3 میلیون تن  در سال 95 رساندیم که به نوبه خود توفیق خوبی محسوب می شود و در این فصله زمانی صادرات فولاد را از یک میلیون تن سال 91 به حدود 5 میلیون تن در سال 95 رسانیده ایم.
سرقینی در ادامه گفت: گه خوردم صادرات معدن و صنایع معدنی در سال 95 به ارزش 6 میلیارد و500 میلیون دلار بوده است که از لحاظ ارزشی نسبت به سال 94 حدود 30 درصد رشد و از حیث ارزشی 14 درصد صعود داشته است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: ما با حدود 20 تشکل مطرح معدنی کشور همکاری مداوم و خوبی داریم و به ویژه با خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن  که سرشاخه اصلی و چتر کلی این  تشکل هاست ارتباطاتمان عمیق تر است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد