گفتگو، یادداشت و نشست خبری

گفت‌وگویی کوتاه با مهندس «حسین آخوندی» مجری طرح توسعۀ ذوب سرچشمه

بازنگری برای توسعه

بازنگری برای توسعه
پایگاه خبری معدن نیوز-طرح توسعۀ ذوب مس سرچشمه، یکی از طرح‌های کلیدی و مهم شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقۀ کرمان است که با هدف افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی زیست‌محیطی در دستور کار قرار گرفت.
  بزرگنمايي:

طرح توسعۀ ذوب مس سرچشمه، یکی از طرح‌های کلیدی و مهم شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقۀ کرمان است که با هدف افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی زیست‌محیطی در دستور کار قرار گرفت.

چرا شرکت مس، تصمیم گرفت طرح توسعۀ ذوب سرچشمه را طراحی و اجرا کند؟
طی سال‌های اخیر، افزایش هزینه‌های انرژی و قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه باعث شده تا همۀ کارخانه‌های ذوب دنیا در فرآیند مورد استفادۀ خود بازنگری کنند. در این زمینه، شرکت‌های برتر همانند اتوتک، فرآیندهای جدید ذوب را معرفی کردند که در آن‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، فاکتورهای هزینه و آلودگی نیز به‌شدت مد نظر قرار گرفته است. علاوه بر این، از عمر کارخانۀ ذوب سرچشمه، بیش از سه دهه می‌گذرد و شرکت مس چاره‌ای نداشت که برای جلوگیری از فرسوده شدن تجهیزات کارخانۀ ذوب، طرح توسعۀ ذوب سرچشمه را برنامه‌ریزی کند تا در شرایطی که معدن با افت عیار کانس روبه‌روست، شرایط تولید را حفظ کند و بهره‌وری را در کارخانۀ ذوب افزایش دهد.

 

از همان بدو آغاز به‌کار برای شرکت مس مشخص بود که در چه نقاطی از کارخانۀ ذوب باید اصلاحات انجام شود؟
بله، تا حدودی مشخص بود ولی برای این‌که کار به‌صورت فنی و دقیق پیش برود با همکاری مشاور خارجی شرکت اتوتک که تجربۀ بسیار خوبی در حوزۀ تکنولوژی‌های روز دنیا دارد، به ممیزی کارخانۀ ذوب اقدام کردیم که درنهایت، اهداف این طرح در قالب شش پروژۀ «تغییر تکنولوژی کارخانۀ ذوب از ریورب به فلش»، «پروژۀ طراحی، ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کنورتر‌ها»، «احداث کارخانۀ اکسیژن جدید»، «احداث کارخانۀ انبار کنسانترۀ جدید با هدف افزایش ذخیرۀ کنسانترۀ مورد نیاز کورۀ فلش»، «احداث کورۀ آند شمارۀ چهارم» و «تعویض جرثقیل‌های صد تن ذوب» تعریف و زمان‌بندی شد و بر این اساس، بازسازی و نوسازی کارخانۀ ذوب را در دستور کار قرار دادیم.

 

هم‌اکنون، هرکدام از این شش پروژه در چه وضعیتی قرار دارند؟
از میان این شش پروژه، سه پروژۀ احداث کارخانۀ انبار کنسانترۀ جدید، احداث کورۀ آند شمارۀ چهارم و تعویض جرثقیل‌های صد تن ذوب، در نیمه‌های سال گذشته تکمیل و تحویل بهره‌بردار شد. کارخانۀ اکسیژن جدید نیز در مرحلۀ راه‌اندازی برای تأمین اکسیژن مورد نیاز کورۀ فلش است و دو پروژۀ تغییر تکنولوژی کارخانۀ ذوب از ریورب به فلش و پروژۀ طراحی و ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کنورتر‌ها، در پایان سال 95 به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری رسید.

 

با توجه به این‌که هر تغییری در پی بهبود شرایط و افزایش بهره‌وری است، با تغییر تکنولوژی ذوب از کوره‌های ریورب به کورۀ فلش، چه تغییراتی در فرآیند تولید، هزینه‌ها و محیط‌زیست به‌وجود خواهد آمد؟
با تغییر نوع کورۀ ذوب، راندمان تولید افزایش و میزان مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی تولید کاهش می‌یابد. کوره‌های فلش، قابلیت ذوب کنسانتره با عیار پایین را دارند و با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، بیش از 50درصد از تولید مس در دنیا با کوره‌های فلش انجام می‌شود. بنابراین، با جایگزین کردن کورۀ فلش، این مجتمع قادر است با استفاده از کنسانتره با عیار کم‌تر و استفاده از سایر تجهیزات موجود، ظرفیت تولید خود را از 120هزار تن آند مس به 282هزار تن در سال افزایش دهد.
از سوی‌ دیگر، ذوب کنسانتره با کوره‌های فلش از منظر مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی بسیار مقرون‌به‌صرفه و با راندمان بالایی همراه است و برای ذوب کنسانتره در این کوره‌ها، به‌جای سوخت‌های فسیلی از اکسیژن استفاده می‌شود و با استفاده از هوای غنی‌شده با اکسیژن در تکنولوژی فلش، میزان غلظت گاز دی‌اکسید در گازهای خروجی افزایش می‌یابد؛ بنابراین، امکان جذب این گازها و تولید اسید سولفوریک نیز فراهم می‌شود. بنابراین، در این مجتمع در کنار تغییرات یادشده، با احداث یک کارخانۀ تولید اسید سولفوریک به ظرفیت 610هزار تن در سال، میزان ظرفیت تولید اسید مجتمع (با احتساب فاز دوم کارخانۀ اسید موجود به ظرفیت 200هزار تن) به 810هزار تن در سال افزایش خواهد یافت. همچنین، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و به‌تبع آن کاهش گازهای گلخانه‌ای، از مهم‌ترین نتایج زیست‌محیطی این پروژه است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد