آلومینیوم و مس

مس به پایان خود نزدیک می شود؟

مس به پایان خود نزدیک می شود؟
پایگاه خبری معدن نیوز- پیشرفت‌های اخیر در زمینه ارتباطات راه دور برخلاف آنچه که ممکن است فکر کنیم، لزوماً به معنی به پایان رسیدن دوران استفاده از مس نیستند. ​
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،  در سال‌های دهه 80 میلادی وقتی برای اولین بار فناوری «فکس» مورد استفاده قرار گرفت، مصرف مس به‌طرز چشمگیری افزایش یافت. با گسترش ارتباطات راه دور، استفاده از مس نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

مس پرکاربردترین فلز در ارتباطات راه دور است. فلز سرخ این کاربرد را مدیون ویژگی رسانایی خود است. در 50 سال گذشته مس در ارتباطات نقشی بی‌بدیل داشته و با پدیدار شدن هر تکنولوژی جدیدی این فلز همچنان پرکاربرد باقی مانده؛ به‌طوری‌که در این پنج‌ دهه مصرف مس در فناوری‌های جدید همواره رشدی پایدار را تجربه کرده است.
در سال‌های دهه 80 میلادی وقتی برای اولین بار فناوری «فکس» مورد استفاده قرار گرفت، مصرف مس به‌طرز چشمگیری افزایش یافت. ساده‌ترین دلیل این امر آن بود که برای استفاده از فکس نیاز به یک خط تلفن جدید بود و این یعنی نیاز به مس بیشتر. در دهه‌های بعدی و با فراگیر شدن اینترنت تقاضا برای زیرساخت‌های مسی هم بیشتر شد. نیاز به مس وقتی بیشتر اوج گرفت که با بالاتر رفتن ثروت عمومی در نقاط مختلف جهان و به‌ویژه ایالات متحده امریکا، سبک زندگی مبتنی بر استفاده از تلفن‌های هوشمند با امکان استفاده از اینترنت همراه، رواج یافت.
با این حال با رشد استفاده از ماهواره‌ها، ارتباطات بی‌سیم و فیبر نوری برخی نگرانی‌ها درباره بازار کابل مسی ایجاد شده است. اما به نظر نمی‌رسد استفاده از مس در ارتباطات هیچ‌وقت منسوخ شود. مس همچنان بهترین ماده معدنی برای فناوری‌های ارتباطاتی است. از سوی دیگر، بسیاری از همین تکنولوژی‌های جدید به‌صورتی محدودتر از مس استفاده می‌کنند. برای مثال، در فناوری‌های HDSL و ADSL شکلی خاص از استفاده از مس می‌تواند حجم انتقال داده را افزایش دهد بدون این‌که نیاز به استفاده از فیبر نوری در این فناوری‌ها باشد.
xDSL به همه فناوری‌های DSL ازجمله ADSL اطلاق می‌شود. این فناوری‌ها امکان برقراری ارتباط پر سرعت با اینترنت را برای ما فراهم آورده‌اند. برقراری ارتباط پرسرعت بدون هزینه پالس مکالمه تلفن، برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون مشغول شدن خط تلفن و هم‌زمان با مکالمه، برقراری ارتباط پرسرعت برای بهره‌گیری از امکانات ویدیویی و صوتی در اینترنت و ویدیو کنفرانس، نصب و راه‌اندازی سریع و آسان و... ازجمله ویژگی‌های تکنولوژی xDSL است که باعث محبوبیت آن شده است.
زیرساخت مورد نیاز برای این تکنولوژی کابل‌های مسی twisted pair هستند. در این کابل‌ها برای انتقال اطلاعات به‌جای یک سیم از چند رشته سیم استفاده می‌شود. در کابل‌های twisted pair هر رشته سیم دارای یک روکش رنگی نازک و تمام رشته به همراه هم در پوششی پلاستیکی قرار دارد. کابل‌های twisted pair به‌خاطر مصرف مس بیشتری که دارند از یک سو سرعت انتقال اطلاعات را بالا می‌برند و از سوی دیگر توانایی‌شان برای انتقال حجم بالاتر اطلاعات بیشتر است.
تکنولوژی xDSL روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا به غیر از انتقال داده‌ها به‌صورت اینترنتی، در فناوری‌هایی نظیر کنترل از راه دور و ویدئو به درخواست (VOD) نیز کاربرد دارد. ویدئو به‌درخواست یا Video on demand سیستم‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند محتواهای صوتی یا تصویری را هر زمان که خودشان خواستند بشنوند یا ببینند.
ارتباطات بی‌سیم، ماهواره‌ها و افزایش استفاده از فیبر نوری، پیشرفت‌های اخیر در زمینه ارتباطات راه دور هستند. برخلاف آنچه که ممکن است فکر کنیم، این پیشرفت‌ها لزوماً به معنی به پایان رسیدن دوران استفاده از مس نیست.
با ارتقای سیستم‌های تلفن آنالوگ سنتی به سیستم‌های دیجیتال، بیشتر از گذشته به سیم‌های مسی و آلیاژهای وابسته برای استفاده هم در تلفن‌ها و هم ایستگاه‌هایی که ارتباطات بی‌سیم به آن‌ها محتاجند، نیاز است. حتی در سیستم‌های فیبر نوری، مس هنوز هم به‌شدت در دستگاه‌های رابط استفاده می‌شود. ظهور تکنولوژی‌های جدید ارتباطات راه دور اتفاقاً شرکت‌های سازنده کابل را امیدوار کرده است که نیاز هر روزه به پهنای باند بیشتر، تقاضا برای کابل‌های کواکسیال را افزایش دهد. کابل کواکسیال یا کابل هم‌محور کابلی است که یک رسانای داخلی (عموماً مس) دارد که توسط یک عایق منعطف محصور شده است. روی این لایه منعطف نیز توسط یک رسانای نازک برای انعطاف کابل، به هم بافته شده است. همهٔ این اجزا، در داخل عایق دیگری جاسازی شده‌اند. کابل‌های کواکسیال در آنتن‌های ماهواره‌ای بیشترین کاربرد را دارند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد