آلومینیوم و مس

در نشست خبرى مطرح شد؛

بازنگرى ایرالکو براى اختصاص آلومینیوم در جهت تولید محصولات آلیاژی/ ایرالکو براى دریافت ارز با مشکل مواجه است

بازنگرى ایرالکو براى اختصاص آلومینیوم در جهت تولید محصولات آلیاژی/ ایرالکو براى دریافت ارز با مشکل مواجه است
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر کارخانه ایرالکو، گفت: ایرالکو در بخش پروفیل، سالانه بین ٢٠ تا ٣٠ هزار پلیت تولید و تحویل صنایع داده است و همچنین خودروسازان بر اساس نیاز خود محصول دریافت مى کنند که با توجه به تغییر و تحولات اخیر در بحث قیمت ها، بازنگرى در دستور کار خواهد بود تا بتوانیم بخش هاى بیشترى از تولیدات را به تولید آلیاژ اختصاص دهیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش خبرنگار معدن نیوز، ‌در نشست خبری مدیران شرکت آلومینیوم ایران که در کارخانه ایرالکو برگزار شد، محمد گودرزی مدیر کارخانه ایرالکو در خصوص آخرین روند تولید در این واحد صنعتی اظهار کرد: این شرکت نزدیک به 160 هزار تن تولید دارد که 100 هزار تن از آن توسط خطوط تولید جدید که با برق 200 کیلوآمپر تامین می‌شود صورت می‌گیرد و 60 تن آن نیز مربوط به خطوط قدیمی است. این در حالی است که ظرفیت کل تولید آلومینیوم کشور نزدیک به 240 هزار تن است.

مدیرکارخانه آلومینیوم اراک با بیان اینکه این کارخانه با مشکلات تخصیص ارز مواجه است، گفت: پرسنل بازرگانی ما بیش از یک ماه است که در انتظار تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه به سر می‌برند، این در حالی است که ما ثبت سفارش و تمام کارهای مربوط به آن را انجام داده‌ایم و اگر این مواد به ما نرسد، مجبور می‌شویم به سمت صادرات شمش روی بیاوریم.

گودرزی افزود: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است که دولت و حاکمیت باید در این مورد فکر اساسی کند تا صنایعی مانند آلومینیوم که جزو صنایع بالادستی و مادر محسوب می‌شوند دچار مشکلات تامین مواد اولیه نشوند.

وی همچنین با اشاره به عدم عضویت کشور در کنوانسیون پولشویی FATF، اظهار کرد: قبل از برجام به واسطه اینکه ایرالکو به طور مشخص در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا بود ایرالکو مشکلات زیادی داشته و با روش‌های مختلف مجبور بودیم که تحریم‌ها را دور بزنیم هرچند هزینه زیادی در پی داشته اما سال گذشته از این لیست خارج شدیم و توانستیم دوباره رابطه قبلی خود را بازیابی کنیم اما به طور حتم نمی‌توانیم بگوییم که برای خرید مواد اولیه و انتقال ارزی مشکل نخواهیم داشت.

مدیر کارخانه آلومینیوم اراک در پاسخ به سوال خبرنگار معدن نیوز مبنى بر مشارکت با بخش خصوصى داخلى این کارخانه گفت: ایرالکو همیشه به دنبال جذب سرمایه و جداشدن از دولت بوده به همین منظور طى سالهاى گذشته با شرکت ها و افراد بخش خصوصى مذاکراتى انجام شده که از جمله آن مى توان به مزاکره ایرالکو با NFC چین و برخى شرکت هاى اروپایى اشاره کرد.

گودرزی در پاسخ به سوال دیگر معدن نیوز، در ارتباط با تحویل محصول به بخش پروفیل و خودرو سازى کشور بیان کرد: ایرالکو در بخش پروفیل، سالانه بین ٢٠ تا ٣٠ هزار پلیت تولید و تحویل صنایع داده است و همچنین خودروسازان بر اساس نیاز خود محصول دریافت مى کنند که با توجه به تغییر و تحولات اخیر در بحث قیمت ها، بازنگرى در دستور کار خواهد بود تا بتوانیم بخش هاى بیشترى از تولیدات را به محصولات آلیاژی اختصاص دهیم.

علیرضا احمدی معاونت برنامه ریزی، توسعه و تحقیقات در ادامه این نشست در ارتباط با تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روی طرح هاى توسعه ایرالکو، افزود: مشخصا تحریم‌ها بر روی طرح‌های توسعه آینده ما تاثیر خواهد گذاشت و اکنون طرح‌هایی مانند احداث نیروگاه خیرآباد و کارگاه ریخته‌گری با توجه به اینکه با شرکت‌هایی مانند مپنا مذاکراتی داشته‌ایم اما هنوز منتظر مشخص شدن وضعیت هستیم که چطور منابع لازم را برای آن تامین کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته با قرار گرفتن ایرالکو در لیست تحریم هاى اروپا مشکلاتى مانند بحث هاى لجستیک دریایى براى این شرکت به وجود آمد که با کارهاى انجام شده این تحریم ها را دور زدیم و در حال حاضر هم از این روش ها بهره خواهیم برد.

احمدی خاطر نشان کرد: شرکت ایرالکو همواره طرح‌های توسعه‌ای داشته که از جمله آن مى توان به بازسازی خطوط قدیمی و انتقال کارگاه ریخته‌گری که تا آذرماه صورت خواهد گرفت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد