فولاد و آهن

یک کارشناس حوزه معدن و فولاد مطرح کرد:

تهدیدی دیگر برای صنعت فولاد ایران/ پروژه فروش گاز به عمان همچون شمشیر دولبه عمل می کند

تهدیدی دیگر برای صنعت فولاد ایران/ پروژه فروش گاز به عمان همچون شمشیر دولبه عمل می کند
پایگاه خبری معدن نیوز- از دست رفتن سهم ایران در بازار های صادراتی محصولات معدن و صنایع معدنی موضوعی جدی است.
  بزرگنمايي:

به گزراش معدن نیوز، کیوان جعفری طهرانی با اشاره به سهم مشخص ایران در بازار محصولات معدن و صنایع معدنی و شرایط جدید حاصل از بازگشت تحریم‌ها گفت: در این شرایط سایر رقبا دست روی دست نخواهند گذاشت و بیکار نخواهند ماند. بر این اساس، از دست رفتن سهم ایران در بازار های صادراتی موضوعی جدی است.

کارشناس حوزه معدن و فولاد افزود: هرچند فارغ از مساله تحریم ها، صادرات 15 الی 20 میلیون تنی فولاد در افق 1404 (سال 2025 میلادی) را در برنامه داریم اما نباید فراموش کنیم کشورهای آسیای غربی بویژه هندوستان و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بویژه شیخ نشین های خلیج فارس طرح های جامع فولاد و آلومینیوم را در برنامه دارند و نباید از آنها غافل شد.

وی اضافه کرد: ابرپروژه طرح جامع فولاد هندوستان با تولید 220 میلیون تن در افق 2025 و 300 میلیون تن در افق 2031، طرح جامع فولاد 15 میلیون تنی عربستان در افق 2030 که با بازنگری در آن به 20 میلیون تن افزایش می یابد، طرح جامع فولاد قطر هرچند عدد آن قابل توجه نیست، بحرین در طرح جامع تولید آلومینیوم، مصر در طرح جامع فولاد 15 میلیون تنی، برنامه های امارات متحده عربی در تولید فولاد و همچنین طرح توسعه تولید آلومینیوم این کشور از 1.5 میلیون تن فعلی به 6 میلیون تن در افق 2025 جهت تبدیل این کشور به بزرگترین تولید کننده شمش آلومینیوم جهان و همچنین طرح جامع فولاد از سوی سلطان نشین عمان، از جمله این طرح ها و پروژه هاست که هر یک رقیبی برای صنعت فولاد و آلومینیوم کشور بحساب می آیند.

این استاد دانشگاه با اشاره به علاقه مندی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش فولاد عمان، معضل بزرگ پیشبرد این هدف را عدم برخورداری از گاز طبیعی برشمرد و گفت: این کشور با طرح انتقال خط لوله گاز از ایران در عمق یک کیلومتری زیر دریا به بندر صحار، به دنبال تحقق هدف یاد شده است.

جعفری طهرانی افزود: هرچند ایران در این طرح به دنبال درآمدزایی از طریق فروش گاز است اما فراموش نکنیم که این پروژه همچون «شمشیر دولبه» عمل خواهد کرد؛ زیرا به محض دستیابی عمان به گاز طبیعی، می تواند به توسعه کارخانجات فولادی خود پرداخته و برنامه تولید 26 میلیون تن فولاد در افق 2030 را عملی کند.

وی تصریح کرد: نداشتن افق تصمیم گیری مناسب برای بکارگیری راه حل یک مسئله و اخذ تصمیم های مقطعی، یکی از ضعف های اساسی تصمیم سازی در کشورمان است که در این زمینه خاص، صادرات گاز به عمان مشابه وضع عوارض صادراتی بر روی مواد معدنی خام، با از دست رفتن بازارهای صادراتی صنایع بالا دستی معدنی و فولاد سازان کشورمان همراه خواهد شد.

کارشناس حوزه معدن و فولاد گفت: با توجه به مسائل یاد شده، به نظر می رسد صادرات 10 تا 11 میلیون تنی فولاد در افق 1404 به واقعیت نزدیک تر باشد.

لازم به ذکر است خط لوله انتقال گاز ایران به عمان هر چند به ظاهر برای دسترسی ایران به بازار LNG طراحی شده است و هدف این طرح، عرضه روزانه 43 میلیون متر مکعب گاز ایران به عمان از طریق خط لوله برای مدت 15 سال است، ولی هدف جانبی آن تامین گاز مورد نیاز صنایع فولادسازی و حتی آلومینیوم سازی (در آینده) در منطقه آزاد صحار است.

پروژه انتقال گاز ایران به عمان در دو بخش خشکی در خاک ایران (ایستگاه های تقویت فشار و اندازه گیری) و خاک عمان (تسهیلات و تجهیزات دریافت کننده گاز) و‌ یک بخش دریایی (خط لوله ای به طول حدود 200 کیلومتر و به قطر 56 اینچ در عمق آب 1،340 متری) تعریف شده است. محل خروج این خط لوله از ایران در منطقه ساحلی کوه مبارک و ورود آن به عمان در بندر صحار می باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد