آلومینیوم و مس

۱۰ تامین کننده برتر مس دنیا را بشناسید

۱۰ تامین کننده برتر مس دنیا را بشناسید
پایگاه خبری معدن نیوز- مؤسسه ISCG می‌گوید در پنج دهه گذشته تقاضای جهانی مس سه برابر شده است؛ اما کدام معادن این تقاضا را تأمین می‌کنند؟ با ۱۰ معدن برتر تولیدکننده مس در دنیا آشنا شوید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، 10 معدن برتر تولیدکننده مس دنیا توسط مؤسسه ISCG معرفی شدند:
1- اسکوندیدا
به‌رغم کاهش تولید در سال گذشته میلادی اسکوندیدا هنوز پیشتاز تولید مس در جهان است. بزرگ‌ترین معدن مس جهان واقع در کویر آتاکاما در شمال شیلی از سال 1990 میلادی در حال بهره‌برداری است. تولید این معدن سالانه 1،270 کیلو تن است که 5درصد از کل ذخایر مس جهان را شامل می‌شود. بی‌اچ‌پی بیلتون با 57.5درصد، ریوتینتو با 30 درصد و شرکت ژاپن اسکوندیدا با 12.5درصد مالکان اصلی این معدن هستند.
2- گراسبرگ
گراسبرگ واقع در استان پاپوآی اندونزی، نه تنها دومین معدن مس در جهان است، بلکه بزرگ‌ترین معدن طلای دنیا هم هست. این معدن ازسوی جوینت‌ونچری متشکل از شرکت فری‌پورت مک‌موران (90.64درصد) و دولت اندونزی (9.36درصد) اداره می‌شود. تولید سالیانه معدن 750 کیلو تن است. گراسبرگ در سال 1988 میلادی کشف و در سال 1990 بهره‌برداری از آن آغاز شد.
3- مورنسی
مورنسی واقع در آریزونا، در ایالات متحده امریکا با تولید سالانه 520 کیلو تن مس سومین معدن بزرگ جهان است. این معدن از سال 1872 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در حال حاضر فری‌پورت مک‌موران با داشتن 85درصد سهام این معدن، اداره‌کننده اصلی آن است. 15درصد باقی‌مانده سهام معدن هم متعلق به شرکت Sumitomo Affiliates است. مورنسی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در امریکای شمالی است.
4- Buenavista de Cobre

Buenavista de Cobre واقع در ایالت سونورای مکزیک در رتبه چهارم قرار دارد. تولید سالیانه این معدن 510 کیلو تن است. این معدن مس از قدیمی‌ترین معادن مس بهره‌برداری‌شده در جهان است و در سال 1899 افتتاح شده. مالکیت این معدن متعلق به شرکت Southern Copper است.
5- Cerro Verde II
این معدن مس که در پرو قرار دارد، دومین معدن مس بزرگ در این کشور است. تولید سالانه این معدن 500 کیلو تن است. معدن توسط کنسرسیومی متشکل از فری‌پورت مک‌موران که با 53.56 درصد از سهام آن عملیات اجرایی در این معدن را نیز برعهده دارد، SMM Cerro Verde هلند، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت Sumitomo Metal، شرکت Compañia de Minas Buenaventura و سهامداران عمومی (5.86درصد) اداره می‌شود.
6- کولاهاسی
کولاهاسی دومین معدن بزرگ مس در شیلی است که سالانه 454 کیلو تن مس تولید می‌کند. کولاهاسی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس در جهان است که در شمال شیلی قرار گرفته و 9،964 میلیون تن ذخیره قابل دسترسی دارد. انگلوامریکن با 44درصد سهم، گلنکور با 44درصد و میتسویی و نیپون در مجموع با 12درصد سهم، مالکیت این معدن را در اختیار دارند. این معدن بخش بزرگی از تولید سالانه خود را به چین می‌فروشد. کولاهاسی از سال 1999 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
7- آنتامینا
آنتامینا که رتبه هفتم این فهرست را دارد در 170 مایلی شمال پایتخت پرو قرار گرفته است. بی‌اچ‌پی بلیتون، گلنکور، میتسوبیشی و تِک صاحبان اصلی این معدن هستند. آنتامینا سالانه 450 کیلو تن مس تولید می‌کند اما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، قرار است در سال 2019 تولید خود را متوقف کند. این معدن علاوه بر مس، تولیدکننده نقره، بیسموت، مولیبدن و سرب هم هست. آنتامینا با 3.6 میلیارد دلار یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های تاریخ معدن بوده است.
8- لاس بامباس
لاس بامباس که در کشور پرو قرار دارد سالانه 450 کیلو تن مس تولید می‌کند. مالکیت این معدن را جوینت‌ونچری بر عهده دارد که شرکت MMG با 62.5 درصد سهام‌دار اصلی آن است. در حال حاضر تنها 10 درصد از این معدن توسعه پیدا کرده است. شرکت MMG می‌گوید زمانی که این معدن تولید کامل را آغاز کند، لاس بامباس بزرگ‌ترین معدن مس جهان خواهد شد و پرو به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده مس در جهان تبدیل می‌شود.
9- پلورال دویژن
پلورال دویژن یک معدن مس در روسیه است که توسط شرکت Norilsk Nickel اداره می‌شود. تولید سالیانه این معدن 450 کیلو تن مس است و بزرگ‌ترین ذخیره معدنی در اختیار شرکت Norilsk Nickel محسوب می‌شود. پلورال دویژن در دهه 1930 به عنوان معدن نیکل شروع به فعالیت کرد. اما در حال حاضر انواع مختلفی از فلزات مثل کبالت، طلا، نقره، پلاتین و البته مس را تولید می‌کند.
10- ال تنینته
بزرگ‌ترین معدن مس زیرزمینی در جهان در سال 432 کیلو تن مس تولید می‌کند. ال تنینته در 80 کیلومتری جنوب سانتیاگو، پایتخت شیلی قرار گرفته است. این معدن در اوایل قرن نوزدهم میلادی توسط مالک فعلی آن یعنی کودلکو کشف شد و از سال 1905 در حال فعالیت است. کودلکو در حال حاضر یک توسعه 3.4 میلیارد دلاری را در این معدن آغاز کرده که هدف آن افزایش تولید در 50 سال آینده است. این توسعه که از سال 2011 آغاز شده، قرار است سال جاری میلادی به پایان برسد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد