آلومینیوم و مس

سه دلیل عمده رکوردشکنی مس در هفته گذشته

سه دلیل عمده رکوردشکنی مس در هفته گذشته
پایگاه خبری معدن نیوز- قیمت مس در هفته گذشته با قرار گرفتن روی عدد ۷۳۰۰ دلار رکورد چهار سال و نیم گذشته را شکست. تضعیف دلار امریکا، بسته شدن یکی از واحدهای ذوب در هند و ترس از کاهش تولید معدن اسکوندیدا دلایل این افزایش قیمت بی‌سابقه هستند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پس از سال‌ها رکود، روز جمعه قیمت مس در بورس فلزات لندن (London Metal Exchange) به 7348 دلار رسید. عددی که در چهار سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است. در هفته گذشته چند رویداد منجر به این افزایش قیمت شد. در گام نخست تضعیف دلار ایالات متحده امریکا که باعث کاهش قیمت کامودیتی‌ها برای دارندگان سایر ارزها می‌شود، بر این افزایش قیمت اثرگذار بود و افزایش قیمت 1.5 درصدی را برای فلز سرخ در LME به همراه داشت.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند علت اصلی این افزایش غیرمنتظره را باید در شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان، جست‌وجو کرد. اسکوندیدای شیلی، بزرگ‌ترین معدن مس و برترین تولیدکننده فلز سرخ در دنیا، از سال گذشته میلادی با اعتصابات کارگری و مذاکرات دستمزد درگیر بوده است. اگرچه مذاکرات دستمزد بین بی‌اچ‌پی بیلتون، مالک اصلی اسکوندیدا و اتحادیه کارگری نهایتاً منجر به توافقی کوتاه‌مدت و پایان موقت اعتصاب در این معدن شده بود اما اخبار رسیده از آخرین دور مذاکرات در جمعه گذشته نشان از درخواست اتحادیه کارگری برای افزایش دستمزد دارد.

درخواست اتحادیه کارگران معدن مس اسکوندیدا که نمایندگی 2500 کارگر این معدن را به عهده دارد، افزایش قابل توجه پاداش و رساندن آن به عددی بین 35هزار تا 41هزار و 500 دلار و افزایش 5درصدی حقوق سالانه است.

«هانتر هیلکوت»، تحلیل‌گر موسسه خدمات مالی Investec در این زمینه به «فاینانشیال تایمز» گفت: «اگرچه بی‌اچ‌پی بیلتون نمی‌خواهد مجدداً توقف تولید ناشی از اعتصابات کارگری مشابه آن‌چه در سال گذشته میلادی به مدت 44 روز تجربه کرد، داشته باشد اما این شرکت بزرگ معدنی به فکر ارزش بلندمدت دارایی‌های خود نیز هست و چنان‌چه با این افزایش دستمزد و پاداش موافقت کند، ارزش بلندمدت معدن اسکوندیدا را به خطر خواهد انداخت.»

پیش‌بینی‌های مشابه از به نتیجه نرسیدن دور تازه مذاکرات کارگری باعث واکنش شدید بازار به قیمت مس شده است. با این حال روی دیگر سکه افزایش قیمت مس را نه در امریکای جنوبی که در آسیا باید یافت. ماه گذشته میلادی، اعتراضات محلی به آلایندگی کارخانه مس «استرلایت کاپر» در هند منجر به توقف فعالیت این کارخانه شد.

استرلایت کاپر با ظرفیت تولید 400 هزار تن مس از کارخانجات اصلی ذوب مس وابسته به شرکت معدنی شناخته‌شده «ودانتا ریسورسز» است. مردم شهر ساحلی «توتوکودی» در ایالت «تامیل نادو» واقع در جنوب هند، که از آلودگی این کارخانه ذوب مس رنج می‌برند، چندی پیش دست به اعتراض زدند که این اعتراضات با دخالت پلیس محلی هند به کشته شدن 11 نفر و بسته شدن این کارخانه منتهی شد. این اتفاق به کاهش تولید مس تصفیه‌شده در جهان و درنتیجه افزایش قیمت فلز سرخ منجر شده است.

از سوی دیگر تحلیل‌گران بازار اعتقاد دارند این افزایش قیمت ادامه‌دار خواهد بود و عوامل دیگری در افزایش بلندمدت قیمت مس اثرگذار هستند. «لی گیروینگ»، تحلیل‌گر موسسه Goehring & Rozencwajg که در حوزه سرمایه‌گذاری منابع طبیعی فعال است، در این زمینه به پایگاه اطلاع‌رسانی «مارکت واچ» گفت: «این افزایش قیمت مس تازه شروع ماجراست.»

او افزود: «آن‌چه باعث افزایش قیمت مس در بلندمدت خواهد شد افزایش تقاضای مس در کشورهای آسیایی به‌ویژه چین است. همچنین باید به نقش انرژی‌های جایگزین اشاره کرد که مصرف جهانی مس را متأثر خواهند کرد. ازسوی دیگر ما با کسری مس که ناشی از کاهش تولید معادن مس جهان است مواجه خواهیم بود. همه این عوامل باعث افزایش قیمت مس در 10 سال پیشِ رو خواهد شد.»


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد