معدن

برخی مواد خام معدنی مشمول وضع عوارض صادراتی شد

برخی مواد خام معدنی مشمول وضع عوارض صادراتی شد
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: شورای اقتصاد با وضع عوارض بر صادرات برخی مواد خام معدنی موافقت کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، «مهدی کرباسیان»  افزود: وضع عوارض بر صادرات برخی مواد خام معدنی پیشنهاد کمیسیون ماده یک به شورای اقتصاد بود اما مصوبه آن هنوز ابلاغ نشده است.
وی بیان داشت: از مفاد این مصوبه اطلاع ندارم اما معاونت معدنی وزارتخانه بزودی درباره آن اطلاع رسانی می کند.
برخی فعالان معدنی معتقدند در شرایط کنونی، فضا برای تحقق این موضوع در بخش معدن کشور آماده نیست.
به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نخستین شرط این موضوع، ایجاد ارتباط بین دولت و حاکمیت با بخش خصوصی است؛ در حالی که قوانین و مقررات و سیاستگذاری های کشور به این سمت و سو نیست.
«بهرام شکوری» اضافه کرد: باید مشوق هایی ایجاد و هارمونی زنجیره ارزش به گونه ای تنظیم شود که همراه با توسعه این بخش ها، صنایع زیردستی آنها نیز شکل بگیرد.
وی به صدور همه مجوزهای حوزه فولاد از سوی دولت، وجود مازاد تولید در سنگ آهن و همچنین کنسانتره اشاره و تاکید کرد باید هماهنگی (هارمونی) زنجیره ارزش به گونه ای ایجاد شود که سیگنال صحیحی برای صاحبان سرمایه ها بفرستد.
شکوری اضافه کرد: اگر اعتقاد بر این است که مواد معدنی نباید به صورت دانه بندی یا خام صادر شود، باید زنجیره ارزش آن را به صورت صحیح ایجاد کرد؛ پس به جای صدور بخشنامه ها و مجوزهای مکرر، باید به ایجاد هماهنگی بپردازیم یا سرعت بیشتری به فرآیند توسعه داده و صنایع زیردستی را ایجاد کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به امضای قرارداد ساخت کارخانه شماره 2 فرآوری و استحصال طلای زرشوران، یادآوری کرد: کارخانه شماره یک در سال 1393 به بهره برداری رسید و با اشتغالزایی برای حدود 700 نفر که بیشتر آنان از بومیان منطقه اند، تحولی جدی در منطقه ایجاد کرد.
کارخانه طلای زرشوران در تکاب آذربایجان غربی واقع شده است.
رییس سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ادامه داد: قرارداد مرحله دوم این کارخانه بین پیمانکاران ایرانی- خارجی و مدیران کارخانه به امضا رسید که پیش بینی می شود برای 600 تا 700 نفر دیگر اشتغالزایی به همراه داشته باشد.
وی گفت: با عملیات اکتشافی ایمیدرو در سه سال گذشته، 30 تن به ظرفیت طلای منطقه زرشوران اضافه شده و به این ترتیب از 120 تن ظرفیت قطعی برخوردار است.
کرباسیان پیش بینی کرد با توجه به قرار داشتن زرشوران در رگه طلایی منطقه، ذخایر جدیدی در آینده کشف شود.
«تاکنون ایمیدرو نزدیک به 50 تن ذخایر جدید طلا کشف کرده که 30 تن در زرشوران و بقیه در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان غربی واقع شده است».
به گزارش ایرنا، سابقه فعالیت معدن طلای زرشوران که یکی از بزرگ ترین معادن طلای روباز خاورمیانه است به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد و نشانه‌هایی از معدنکاری شدادی در آن دیده می‌شود. عیار متوسط در این معدن چهار پی.پی.ام (قسمت در میلیون) است و تلاش ها برای افزایش تولید ادامه دارد.
آمارها نشان می دهد تولید سالیانه طلای ایران به پنج تن رسیده است و انتظار می رود تا پایان برنامه ششم توسعه (400 - 1396) به 10 تن برسد.
عملیات اجرایی طرح طلای زرشوران از سال 1389 آغاز شد.
مرحله نخست طرح ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران با سرمایه گذاری حدود 2 هزار میلیارد ریال از آبان سال 1393 با حضور معاون اول رییس‌ جمهوری کلید خورد.
همه سهام این معدن که در شهر تکاب آذربایجان غربی قرار دارد، در اختیار ایمیدروست.

** تخصیص ارز 4200 تومانی به برخی شرکت های معدنی
کرباسیان در پاسخ به ایرنا از تخصیص تدریجی ارز رسمی 4200 تومانی به برخی شرکت های فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی خبر داد.
با این همه، وی آمار دقیقی از ارز تخصیص داده شده اعلام نکرد.
دولت از بیست و یکم فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان کلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز را اعلام کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: تا پایان سال 1396 در پی عملیات وسیع اکتشافی ایمیدرو 500 میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن، 450 میلیون تن به ذخایر قطعی زغال سنگ، افزوده و در میزان ذخیره سایر اقلام معدنی از جمله مس و کرومیت بازنگری شد.
وی افزود: میزان ذخایر عناصر کمیاب و نادر خاکی کشور از 300 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن افزایش یافت که در هواپیماسازی و صنایع پیشرفته استفاده دارد.
کرباسیان درباره پیامدهای خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام، پیش بینی کرد تحریم های جدید مشکلات کمتری برای بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کند.
«کمیته ویژه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو برای بررسی این موضوع تشکیل شده و در حال پیگیری امور است».
وی با بیان اینکه در مساله تحریم ها هنوز هیچ چیز قطعی نیست، گفت: اروپایی ها به تداوم همکاری و حضور در ایران علاقه مندند و باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقاتی در آینده رخ می دهد.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد؛ توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شده بود.
در پی این تصمیم، برخی شرکت های اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد