اقتصاد و صنعت

جنگ جهانی سوم، جنگ تجارت جهانی است

جنگ جهانی سوم، جنگ تجارت جهانی است
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: کشورهایی در "جنگ تجارت جهانی" و یا "جنگ جهانی سوم" کمترین ضربه را خواهند خورد که اقتصاد قوی و قدرتمندتری داشته باشند و بیش از اینکه واردکننده باشند، صادرکنندۀ بزرگی باشند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به آغاز جنگ تجاری ترامپ برعلیه تعدادی از کشورهای جهان واکنش نشان داد و گفت: طی گفتگویی که با تعدادی از رؤسای مراکز تجارت جهانی در شهرهای مختلف جهان و همکاران خودم در کشورهای آمریکا، چین، فرانسه، هند، کانادا، ایتالیا و... در خصوص جنگ تجاری آغاز شده در جهان و همچنین خروج ترامپ از برجام داشتم، مشترکاً عملکرد ترامپ را تقبیح و نسبت به اتفاقات پیش رو در جهان اظهار نگرانی نمودند و خواستار همکاری و اتحاد دولتها و اقدام جدی در برابر عملکردهای غلط ترامپ شدند تا عوارض تصمیمات نادرست رئیس جمهور آمریکا روز به روز کاهش و وی را از اقدامات نسنجیده در آینده برحذر دارند.
وی افزود: در همین راستا زمانیکه سازمان تجارت جهانی World Trade Organization که اصطلاحاً (WTO)نامیده میشود تأسیس و راه اندازی شد، غالب رهبران کشورهای جهان از ایجاد چنین سازمانی خوشحال شدند و ایجاد این سازمان را گامی مهم در تقویت نظم سیاسی و اقتصادی جهان قلمداد کردند.
با وجود اهداف و شرح وظایف سازمان تجارت جهانی، توقع بر این بود تا کشورهای عضو سازمان، علی الخصوص کشورهای پیشرفته و ابرقدرتهای صنعتی جهان به اصول و اهداف تعریف شده در (WTO) پایبند باشند تا دیگر کشورهای جهان را به انضباط اقتصادی ترغیب و آنان را جهت ورود به دهکدۀ اَمنِ جهانی به درستی راهبری نمایند اما طی دهۀ گذشته بویژه طی روزهای جاری خبرهای متعددی از تخلفات و تخطی اعضاء از قوانین (WTO) به گوش میرسد بطوریکه فلان کشور جهت توسعۀ و افزایش حجم صادرات خویش هنوز مبادرت به دامپینگ میکند و یا فلان کشور عضو، رفتارهای تبعیض آمیزی با دیگر کشورهای تازه ملحق شده دارد و یا اینکه فلان کشور قوانین تعرفه ای را رعایت نمیکند و... دهها مورد دیگر!! با این اوصاف، چنین به نظر میرسد که اوضاع قابل قبول و قدرتمندی در سازمان فوق حاکم نیست!!
علیپور اظهار داشت: تخلفات تجاری کشورها کم و بیش به گوش میرسید تا اینکه با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و بدست گرفتن سکان هدایت قوۀ مجریه ایالات متحدۀ آمریکا یعنی بزرگترین اقتصاد جهان، بمرور با اَعمال و رفتار غیر قابل پیش بینی خود نشان داد که چندان پایبند به قوانین سیاسی و اقتصادی جهانی نیست و همانند کودکی بازیگوش، هر طور که دلش میخواهد با جهان، شرکای آمریکا، کشورهای دیگر دنیا و سازمانهای بین المللی مثل اَسباب بازی هایش بازی میکند، از همین رو پس از ورودش به کاخ سفید، اوضاع آمریکا، کشورهای جهان و سازمانهای بین المللی را بهم ریخته و ناامنی را به سراسر جهان تسری داده است!!
با خروج آمریکا از چند پیمان، معاهده و سازمان بین المللی آنهم طبق تصمیم و دستور مستقیم ترامپ، اوضاع جهان کمی متشنج و نا اَمن شد تا اینکه جنگ تجاری ترامپ برعلیه کشور چین آغاز شد، سپس علیرغم مخالفت کشورهای قدرتمند جهان از جمله اتحادیه اروپا، ترامپ از "برجام" خارج شد و تحریمهای قدیم را دوباره و تحریمهای جدیدی را برعلیه ایران اِعمال نمود!! تنش و بدقولی در حق کشور کرۀ شمالی هم از شاهکارهای روزهای اَخیر وی بود. دونالد ترامپ از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا همان "پیمان نفتا" (NAFTA)هم متنفر میباشد و خروج از این پیمان را در دستور کار قرار داده است.
سبزعلیپور به عملکردهای سوال برانگیز روزهای اخیرِ ترامپ اشاره کرد و گفت: ترامپ با بی توجهی به هشدارهای چین و دیگر کشورهای جهان مبنی بر اینکه آغاز جنگ تجاری به سود هیچ کس نیست، متأسفانه جنگ تجاری تازه ای را آغاز کرد. رئیس جمهوری آمریکا علیرغم مخالفت جمعی از اطرافیان خود با اِعمال تعرفه های سنگین 10 و 25 درصدی بر واردات آلومینیوم و فولاد از کشورهای کانادا، مکزیک و اتحادیۀ اروپا تنش تجاری بزرگی را آغاز و باز هم جهان را غافلگیر کرد!!.
ترامپ با عملکردهای غلط و پُر حرف و حدیث خود نه تنها به کشورهای دنیا بلکه به سازمان تجارت جهانی هم بی اعتنایی کرده و قوانین آن سازمان را علناً زیر پا گذاشت بطوریکه رهبران جهان علی الخصوص رؤسای 166 کشور عضو (WTO) ، سازمان تجارت جهانی را "دادگاه اِقتصادی جهان" می پنداشتند و تصورشان بر این بود که در صورت قانون شکنی و اجحاف و تعدی هر کشوری، میتوانند جهت احقاق حق خود امیدوار و به "دادگاه اقتصادی جهان" مراجعه و عارض شوند اما ترامپ با اَعمال نادرست خود، سازمان تجارت جهانی ضعیف و بی اعتبار کرد، از همین رو جهان را بی قانون و جهانِ بی قانون هم مبدل میشود به جهانی مملو از هرج و مرج و نا امنی.!!
این اقتصاددان گفت: در پاسخ به عملکرد ترامپ و آغاز جنگ جدید تجاری آمریکا بر علیه کشورهای کانادا، مکزیک و اتحادیۀ اروپا، مقامات ارشد این کشورها نیز تهدید به مقابلۀ به مثل کرده و نخست وزیر کانادا نیز سریعاً دیدارش با ترامپ را لغو نمود.
با آغاز جنگ تجاری آمریکا با کشورهای چین، ایران، کانادا، مکزیک و اتحادیۀ اروپا، رفته رفته برخی دیگر از کشورهای بزرگ و کوچک جهان نیز به این تنش ورود پیدا میکنند و با جانبداری از طرفین دعوا، خواسته یا ناخواسته خود را درگیر کرده و هیزم این آتش را روز به روز شعله ورتر خواهند کرد.
با تصمیم ترامپ به اِعمال تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم، مقامات اتحادیه اروپا نیز تصمیم به مقابله به مثل با آمریکا گرفته و تعرفه هایی برای برخی از محصولات وارداتی آمریکا در نظر گرفته اند به این ترتیب قیمت برخی از محصولات وارداتی آمریکایی در اروپا افزایش چشمگیری خواهند یافت و بلعکس در آمریکا نیز شرکتهای خودروسازی یکی از مجموعه ‌هایی خواهند بود که بیشترین آسیب و ضربه را از افزایش تعرفه ها متحمل خواهند شد حتی به نظر میرسد که افزایش تعرفه ‌های فولاد و آلومینیوم میتواند در سال 2018 بهای ورقهای آلومینیومی را که در ساخت قوطی های (شیر خشک، کنسرو، کمپوت، تُن ماهی، پنیر، روغن، لبنیات و... دهها قلم مواد دیگر) کاربرد وسیع دارد را افزایش دهد و این موضوع پیام ناخوشایندی را به همراه دارد و آن پیام، افزایش قیمت مواد غذایی میباشد هر چند تصمیمات و عملکرد ترامپ احساسی است و مدیریت جهان را با مدیریت شرکتهایش عوضی گرفته، در نتیجه جنگ تعرفه‌ ها قطعاً به تولیدکنندگان و کشاورزان آمریکایی نیز صدمه خواهد زد چرا که افزایش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی از پیامدهای اصلی افزایش تعرفه ها خواهد بود.
علیپور با طرح این سوال که در حال حاضر مردم و حتی صاحب نظران سیاسی و اقتصادی از هم میپرسند که آیا جنگ جهانی در راه است یا خیر؟ تصریح کرد: جَنگ، شاخ و دُم ندارد و خیلی وقت است که شروع شده!! ابتدا "جنگِ اقتصادی" نابرابر غرب به رهبری آمریکا برعلیه کشورمان و مدّتی است که جنگ تجاری" آمریکا بر علیه کشورهای دیگر جهان آغاز شده که در نوع خود بسیار خطرناک و ویرانگر نیز میباشد.
وی گفت: متأسفانه در کشور ما و حتی در سایر کشورهای جهان هنوز همه فکر میکنند که جنگ یعنی لشگرکشی، توپ و تانک و بکش بکش!! بر همین اساس وقتی اسم جنگ می آید گوش ها فقط بدنبال سر و صدای انفجار میباشد در صورتیکه مدتهاست که دوران تیر و تفنگ به سر آمده و دیگر هیچ کشور پیشرفته ای جهت جنگ و مبارزه لشگرکشی نمیکند و در حال حاضر نیز نوع و شکل جنگها تغییر کرده است. الان مهمترین جنگ، جنگ اقتصادی است که میتواند بدون ریختن خونی از دَماغ کسی، کشوری را از پا درآورد و پس از جنگ اقتصادی و در مرحلۀ دوم، جنگهای الکترونیکی است که از راه دور، کشوری میتواند کشور دیگری را فلج و گرفتار کند. پس باتوجه به عرائض بنده، چند سالی است که جنگ اقتصادی برعلیه ایران شروع شده و اخیراً با تصمیمات نادرست ترامپ، "جنگ اقتصادی" بشکل همه جانبه و تقریباٌ جهانی برعلیه کشورهای دیگر نیز آغاز شده که همین امر موجب گردیده تا "جنگ اقتصادی" به "جنگ تجارت جهانی" مبدل شود که بسیار خطرناکتر از جنگهای فیزیکی است. از همین رو ضمن ابراز نگرانی خویش، بدینوسیله هشدار میدهم که "جنگ تجارت جهانی" ، همان "جنگ جهانی سوم" است و ترامپ مدتی است که جرقۀ جنگ تجارت جهانی را زده است.!!
سبزعلیپور در ادامه، توضیحاتی را درخصوص نحوۀ شکل گیری و مسببین جنگ های جهانی و خسارات به بار آمده ارائه داد و گفت:
* "جنگ جهانی اول" که با نامهای جنگ بزرگ و جنگی برای پایان همۀ جنگها نیز شناخته میشود در سال 1914 جرقه‌ای آن در سارایوو توسط فردی به نام "گاوریلو پرینسیپ" زده شد که با شلیک گلوله ای "آرشیدوک فرانتس فردیناند" ولیعهد امپراتوری اتریش - مجارستان، را به قتل رساند و زمینه ساز مرگِ میلیونها انسان دیگر شد!! این جنگ در سال 1918 به پایان رسید.
* جنگ جهانی دوم هم جنگ فراگیری بود که در سال 1939 با حملۀ آلمان نازی به لهستان آنهم با جرقۀ (آدولف هیتلر) آغاز گردید، و بسیاری از کشورهای جهان از جمله تمامی ابر قدرتهای آنروز را درگیر خود کرد تا جایی که دو دسته از کشورهای مختلف با تشکیل اتحادهای نظامی به نامهای متّحدین و متّفقین در مقابل یکدیگر صف آرایی کردند. این جنگ گسترده ‌ترین جنگِ جهانی تاریخ بشر بود که در آن بیش از100 میلیون نفر به صورتِ مستقیم در آن جنگیدند. در طول این جنگ با بمب اتمی به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن حمله شد و درکل بواسطۀ جنگ جهانی دوم، چیزی حدود 50 الی 70 میلیون نفر در جهان کشته و جنگ در سال 1945 به پایان رسید.
* و اما در ارتباط با جنگ جهانی سوم که حدود 80 سال است که تمامی مردم جهان از هم میپرسند که این جنگ چه زمانی رُخ خواهد داد و کدام کشور اولین موشک هسته ای خود را بسوی کدام کشور شلیک خواهد کرد، باید عرض کنم که جنگ جهانی سوم، جنگی کاملاً اقتصادی است و چون غالب کشورهای جهان را درگیر خود خواهد کرد و بدون اینکه یک قطره خون کسی به زمین ریخته شود، خیلی از کشورها را نابود خواهد کرد نتیجتاً "جنگ تجارت جهانی" میباشد که با ظهور شخص گمنامی بنام دونالد ترامپ و تصمیمات و عملکردهای نادرست، خلق الساعه و خطرناکش، مدتی است که جرقۀ "جنگ جهانی سوم" را زده است که مدت زمان این جنگ کوتاه نخواهد بود و تلفات و خسارات آن نیز اصلاً قابل پیش بینی نیست.
این تحلیلگر اقتصادی معتقد است که موضع ترامپ در زمینه اقتصاد میتواند رشد اقتصادی جهان را به شکل خطرناکی تهدید کند. افزایش تعرفه‌ های آمریکا علیه واردات کالاهای مختلف، نمیتواند بیکاری در آمریکا را ریشه ‌کن نماید و چه بسا موجب پایین آمدن نرخ اشتغال در آمریکا و دیگر کشورها نیز بشود که همین اَمر با روح اهداف سازمان تجارت جهانی در تضاد میباشد.!!
باعنایت باینکه برایم خیلی ساده نیست که بگویم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد ولیکن هیچکس نمیتواند دقیقاً اعلام کند که هدف، نقشه و حرکت بعدی ترامپ برای آیندۀ اقتصاد آمریکا و دیگر کشورهای جهان چیست اما این واقعیت را به خوبی میدانم که جنگ تجاری آمریکا برعلیه کشورهای دیگر برای تعداد زیادی از کشورهای جهان که با این قدرتها مراودۀ اقتصادی دارند عواقب منفی خواهد داشت، زیرا افزایش تعرفه های کشورها موجب خواهد شد تا از این پس واردات کالاهای خاص و اقلام مورد اشاره، گرانتر تمام شود و در نتیجه کالاهای ساخته شده با این کالاهای گران، محصولات صادراتی به کشورهای دیگر را نیز با رشد قیمت مواجه و فشار نهایی به مردم و مصرف کنندگان وارد خواهد شد!!
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان تأکید نمود: اتفاقات رخ داده در جهان طی روزهای اخیر، نقش سازمان تجارت جهانی را کمرنگ تر از گذشته نمایان کرده و شکایت کشورهای مختلف از جمله چین و اتحادیه اروپا به این سازمان، نتیجۀ مثبتی در پی نخواهد داشت، هرچند که رسیدگی به این شکایات دست کم یکسال بطول می انجامد که در این مدت زمان نسبتاً طولانی، نه تنها اوضاع این کشورها و تنش های موجود فروکش نخواهد کرد بلکه بیشتر نیز خواهد شد و قطعاً درگیریهای دیگری نیز بین سایر کشورها به وقوع خواهد پیوست. مخلص کلام اینکه هر کشوری از نظر تدافعی نیازمند تجهیزات مدرن و پیشرفتۀ نظامی و دفاعی میباشد اما کشورهایی در جنگ تجارت جهانی و یا جنگ جهانی سوم کمترین ضربه را خواهند دید که اقتصاد قوی تری داشته باشند و کمتر چشم شان به واردات از دیگر کشورها باشد. با عنایت باینکه کشور ایران یکی از غنی ترین و ثروتمند ترین کشورهای جهان میباشد اگر سیاستهای درست، مدیریت صحیح و همکاری و همدلی تنگاتنگی به دولت و ملت بوجود آید، کشور از یک واردکنندۀ بزرگ به یک صادرکنندۀ بزرگ مبدل میشود. بشرطی که دیگر خبری از رانت خواری، باندبازی، اختلاس، دروغ و بخور بخورهای خصوصی در کشور نباشد و با "دید ملی" و لحاظ کردن "منافع ملی" قدمهای بزرگ و استواری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و قوی و قدرتمند شدن اقتصاد و بخش خصوصی برداشته شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد