گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر عامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز در گفت و گو با معدن نیوز:

اولویت نخست متیل در تاسیس مراکز تخصصی-بازرگانی اتصال به خطوط ریلی است/ مرکز البرز در نزدیکی مراکز صنعتی تاسیس می شود

اولویت نخست متیل در تاسیس مراکز تخصصی-بازرگانی اتصال به خطوط ریلی است/ مرکز البرز در نزدیکی مراکز صنعتی تاسیس می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز و معاون امور شرکت های متیل از شروع فعالیت مرکز خدماتی-بازرگانی البرز در آینده نزدیک خبر داد وگفت: این مرکز به توصیه فولاد مبارکه تاسیس گردیده و در مکان یابی آن نزدیکی به مراکز صنعتی در اولویت قرار گرفته است.
  بزرگنمايي:

امیرهوشنگ البرزی، مدیر عامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز و معاون امور شرکت های متیل، سابقه 22 ساله در مجموعه متیل داشته و از سال 75 در آن شرکت مشغول به فعالیت است. وی درخصوص فعالیت های فولاد متیل به خبرنگار معدن نیوز گفت: فولاد مبارکه از بدو تاسیس زیرمجموعه هایی را برای پیشبرد اهداف خود تعریف کرد که وظیفه آنها، ارائه خدمات برای فولاد مبارکه است. یکی از این زیرمجموعه ها فولاد متیل بوده که بیشتر در زمینه توزیع، فروش، صادرات و تنظیم بازار فولاد داخلی فعال است. یعنی قرار است فولاد متیل به عنوان یک زیرمجموعه، در تنظیم بازار داخلی کشور نقش داشته باشند و در امر صادرات محصولات فولاد مبارکه همکاری کند تا مازاد عرضه آن به بازارهای خارجی صادر شود و همینطور نیاز خدمات فنی صنعتگران و کارخانجات را در داخل کشور تامین نماید.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: مصرف کنندگان در بازار داخلی به دو دسته تقسیم می شوند اول گروهی که مصرف سالانه با برنامه مشخص و حجم قابل توجه دارند که در این صورت به راحتی امکان برقراری ارتباط با فولاد مبارکه جهت خرید خود را دارند. این گروه برنامه سال بعد خود را دی یا بهمن ماه به فولاد مبارکه ارائه می دهند. گروه دوم واحدهای صنعتی خرد می باشند که مصرف فولاد سالانه آنها زیر هزار تن است اما لزوما واحدهای کوچکی نیستند و تنها مصارف فولاد آنها محدود و کم می باشد لذا اتصال این ها به فولاد مبارکه کمی مشکل بوده چراکه دامنه ثبت سفارش فولاد مبارکه تناژ های خرد را نمی پذیرد. یکی از وظایف فولاد متیل این است که این درخواست های خرد را جمع آوری کرده و به یک سفارش قابل قبول برای فولاد مبارکه در آورد و به گونه ای نیاز این واحدهای خرد را تامین نماید.

تامین نیاز واحدهای خرد و خدمات آنها وظیفه اصلی فولاد متیل

البرزی ادامه داد: از طرف دیگر واحدهای خرد قادر به استفاده محصول فولاد مبارکه به صورت خام نیستند و نیاز به سرمایه گذاری بالا دارند پس واحدهایی که توسط فولاد متیل تشکیل می‌شوند قرار است این خدمات را در یک جا و در هر منطقه تجمیع نموده و ماشین آلات را خریداری کرده و نصب نمایند تا به گونه ای فعالیت برای واحدهای خرد اقتصادی و قابل قبول باشد. بنابراین فولاد متیل در تامین نیاز واحدهای خرد و خدمات آنها در داخل کشور فعـالیت کرده و همـانطور که قبلا هم ذکر شد در صـادرات محصولات فـولاد مبارکه همکاری می نماید.

یکی از وظایف متیل ورود به حلقه های زنجیره ارزش فولاد و پوشش کمبودهای آن است

وی یکی دیگر از وظایف فولاد متیل را ورود به حلقه های زنجیره ارزش فولاد و پوشش کاستی های این حلقه ها عنوان کرد و اظهار داشت: زنجیره فولاد حلقه های مختلفی دارد تا مواد اولیه از معادن به محصول نهایی برسد و با توجه به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سند چشم انداز و رسیدن به 55 میلیون تن فولاد، اگرچه زیربناها تاحدودی فراهم شده ولی در ارتباط بین حلقه های باز و خلاهایی وجود دارد که بایستی تکمیل گردد و در همین راستا فولاد متیل وظیفه خود می داند که در حلقه های دارای مشکل وارد شود و مواد اولیه صنایع را تهیه و تأمین کند. برای مثال برخی کارخانه های نورد به جهت نبود مواد اولیه متوقف هستند و در مقابل هستند واحدهای فولادسازی که به خاطر عدم امکان برقراری ارتباط با واحدهای نوردی در توزیع مشکل داشته و بعضا مجبور به صادرات آن هستند، درنتیجه فولاد متیل در این حلقه ها حاضر شده و محصول مازاد فولادساز را خریداری کرده و ارتباط اعتباری خود را در اختیار نوردکار که مشکل تامین مالی دارد قرار می دهد و در نهایت از طریق شبکه توزیع گسترده خود در توزیع محصول نهایی تولید شده کمک می کند تا به این ترتیب هم مشکلات واحد فولادسازی و نوردی کاهش یابد و هم بازار داخلی از ظرفیت های موجود استفاده بهینه نماید. حتی متیل قادر است کمبود در هر حلقه زنجیره را از طریق واردات جبران نماید. 

معاون امور شرکت های متیل تصریح کرد: بنابراین منظور از حضور متیل در زنجیره فولاد، تامین زیرساخت ها نبوده بلکه تسهیل و تصحیح شبکه چرخش مواد و کالا مدنظر می باشد تا ظرفیت های صنعتی خالی نماید.

سرمایه گذاری فولاد متیل برای اتصال به شبکه ریلی و ایجاد بنادر خشک فولاد مبارکه

وی در پاسخ به این سوال که کمبود زیرساخت های حمل در کشور سبب خواهد شد متیل وارد این عرصه شود؟ گفت: بررسی ها نشان می دهد برای تحقق 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 نیازمند حمل حدود 150 میلیون تن مواد اولیه هستیم و این مسئله با توجه به وضعیت راه ها و ماشین آلات موجود چالش بزرگی است و وضعیت فعلی جوابگوی نیاز ما نیست. کشور نیاز مبرمی به شبکه ریلی دارد. یکی از اقدامات و سرمایه گذاری هایی که متیل در این راستا انجام داده، اتصال مراکز خود به شبکه ریلی در بخش توزیع فولاد مبارکه بوده است. برای مثال مرکز تبریز، تهران، اصفهان، اراک و مشهد با سرمایه گذاری انجام شده مستقیما به ریل وصل است و این مراکز به عنوان بنادر خشک فولاد مبارکه در سراسر کشور می توانند عمل نمایند. منظور از بنادر خشک این است که محصولات فولاد مبارکه که قرار است در مناطق مختلف توزیع شود از طریق ریل به این مراکز منتقل و در فواصل کم از طریق حمل شهری توزیع شود. این اقدام عامل کاهش ترافیک جاده ای و حوادث این حوزه است.

مرکز خدماتی-بازرگانی متیل در استان البرز در شهرک صنعتی بهارستان راه اندازی می شود/ مزیت مرکز پردازش فولاد فرآیند البرز نزدیک به مراکز صنعتی

البرزی به عنوان مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز درباره این واحد به معدن نیوز گفت: همانطور که گفته شد یکی از وظایف فولاد متیل ایجاد مراکز خدماتی است که وظایف آنها ارائه خدمات صنعتی و خدمات بازرگانی می باشد. استان البرز پیش از این یک مرکز خدماتی-باررگانی داشت که عملکرد موفقی نداشته و از چرخه فعالیت خارج شد. به توصیه فولاد مبارکه مرکز خدماتی پردازش فولاد فرآیند البرز قرار است در استان البرز ایجاد شود. این مرکز در حدود 10 کیلومتری کرج و در اتوبان کرج- قزوین قرار دارد و در شهرک صنعتی بهارستان تاسیس گردیده و بزودی راه اندازی خواهد شد. کارگاهی به این منظور خریداری شده که فاصله آن نسبت به مراکز مصرف بهینه می باشد.در حال حاضر این مرکز دارای 4500 متر زمین و هزار متر سوله می باشد و قرار است سوله دیگری به وسعت 1700 متر به این کارگاه افزوده شود تا جمعا فضای سرپوشیده این مرکز به 2700 متر برسد. این سوله در دست طراحی بوده و ظرف 6 ماه تا یک سال به بهره برداری می رسد. ماشین آلات در حال خرید است و به زودی نصب می شود و به موازات کارهای نصب و راه اندازی کارگاه، از خدمات سایر مراکز خدماتی خود نظیر اصفهان و تهران استفاده خواهیم کرد. همچنین مطالعات بازار و شناسایی واحدهای صنعتی منطقه انجام شده است. 

وی در توضیح بیشتر درخصوص واحد خدماتی البرز اظهار داشت: در راستای کمک به چرخه حمل و نقل صنعت فولاد، هدف اتصال این مرکز به شبکه ریلی بود و مطالعاتی در این خصوص صورت گرفت اما متاسفانه امکان ایجاد ریل فرعی از ایستگاه های منطقه به سمت کارگاه مربوطه وجود ندارد. مطالعات ما نشان داد که اتصال به خط ریلی بعد از کرج که نزدیک ترین ایستگاه برای اتصال، آبیک می باشد، سرمایه گذاری بالایی را می طلبد و اقتصادی بودن طرح را زیر سوال می برد. لذا براساس تصمیم هیئت مدیره، اولویت نزدیکی به مراکز صنعتی بجای اتصال به راه آهن برای این مرکز مدنظر قرار گرفت البته گزینه دسترسی از طریق Transship و اتصال غیر مستقیم برای این کارگاه مدنظر قرار گرفته است.

در خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا قاطع تر عمل کند

مدیر عامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز در جواب این سوال که تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صنایع صادرات گرا را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: تاثیر این اتفاق هنوز خود را نشان نداده و هنوز تفاوتی نسبت به قبل از برجام اتفاق نیافتاده است و تغییر اساسی در مبادلات نشده است چراکه در دوره برجام هم عملا از چرخه دلار خارج شده بودیم. هنوز کشورها و بانک هایی هستند که برای همکاری با ایران اعلام آمادگی می کنند و ما می توانیم کماکان ارتباط خود را با آنها حفظ نماییم برای نمونه ایتالیا و اتریش از جمله این موارد می باشند. اما باید پذیرفت با این اتفاق عرصه بر تولید و صادرات تنگ تر خواهد شد مگر آنکه اتحادیه اروپا در این اتفاق حضور قاطع تر و مؤثرتری داشته باشد. 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد