فولاد و آهن

تحلیل آماری معدن نیوز نشان داد؛

تاثیر مثبت افزایش قیمت جهانی فولاد و نرخ ارز بر سود فولاد مبارکه/ جنگ تجاری آمریکا و چین عامل تقویت قیمت های جهانی فولاد

تاثیر مثبت افزایش قیمت جهانی فولاد و نرخ ارز بر سود فولاد مبارکه/ جنگ تجاری آمریکا و چین عامل تقویت قیمت های جهانی فولاد
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت فولاد مبارکه‌ اصفهان در سال مالی ۱۳۹۶ عملکرد بسیار خوبی داشت و فروش و سود شرکت نسبت به سال مالی قبل رشد قابل توجهی کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، افزایش قیمت جهانی فولاد و رشد نرخ ارز که باعث شد نرخ ریالی محصولات فولادی در بازار داخل افزایش یابد از عوامل اصلی رشد سود شرکت در سال 96 محسوب می‌شوند. عملکرد مالی موفق شرکت، تاثیر خود را در رشد قیمت سهم در بازار سرمایه نیز نشان داد و ارزش سهم شرکت فولاد در پایان سال دو برابر ابتدای سال شد. در دی ماه سال گذشته طرح توسعه‌ فولاد سبا نیز به مرحله‌ی بهره‌برداری رسید و با افزایش تولید از این محل انتظار می‌رود میزان تولید امسال افزایش یابد. در صورت افزایش تنش‌های تعرفه‌ای بین آمریکا و چین نرخ جهانی فولاد در بازار جهانی کماکان پتانسیل رشد خواهد داشت که چشم‌انداز مناسبی برای عملکرد شرکت در سال مالی جدید ترسیم می‌کند.

شکل 1. سهم بازار فولاد مبارکه از بازار داخلی محصولات گرم در سال 1395 (منبع: گزارش کدال شرکت)

فناوری تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه

 بیش از 90 درصد تولید فولاد جهان با استفاده از دو روش تولید کوره‌ بلند و احیای مستقیم انجام می‌گیرد. در روش کوره‌ بلند سنگ آهن با استفاده از کک ذغال سنگ به عنوان منبع انرژی، ذوب و احیاشده وتبدیل به چدن می‌شود. از چدن با دمش اکسیژن و افزودن آلیاژها، فولاد با ویژگی مطلوب به دست می‌آید. حدود 85 درصد تولید دنیا با استفاده از این روش است و شرکت ذوب‌آهن اصفهان بزرگ‌ترین واحد صنعتی تولید فولاد کوره‌ بلند در ایران محسوب می‌شود. علاوه بر ذوب آهن، فناوری تولید مجموعه‌ در حال توسعه‌ فولاد زرند از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه‌ معادن و صنایع خاورمیانه (میدکو) نیز به روش کوره‌ بلند است.

 در روش احیای مستقیم، انرژی از طریق گاز و برق تامین می‌شود و آهن اسفنجی در کوره‌های قوس الکتریکی ذوب و به فولاد خام تبدیل می‌شود. حدود 90 درصد تولید فولاد ایران از روش احیای مستقیم صورت می‌گیرد و شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین واحد صنعتی ایرانی است که از این روش در ساختار تولید خود بهره می‌گیرد. به دلیل تفاوت در فرآیند تولید، از منظر سرمایه‌گذاری نیز سودآوری روش‌های احیای مستقیم و کوره‌ بلند متاثر از عوامل متفاوتی هستند. در روش کوره‌ بلند به دلیل استفاده از کک ذغال سنگ قیمت این نهاده تاثیر قابل‌توجهی بر سود خالص تولیدکننده دارد ولی در روش احیای مستقیم از ذغال سنگ استفاده نمی‌شود و تغییرات قیمت ذغال سنگ تاثیر مستقیم بر عملکرد مالی شرکت نمی‌گذارد. در حالت کلی در ایران تامین راحت‌تر و ارزان‌تر گاز و برق در مقایسه با کک و زغال‌سنگ باعث می‌شود استفاده از روش احیای مستقیم به صرفه‌تر باشد.

 روند فروش شرکت

 محصولات گرم از نظر حجم و ارزش بیش‌ترین سهم از تولیدات فولاد مبارکه را شامل می‌شوند بطوری که 57.71 درصد از کل مبلغ فروش سهم محصولات گرم است. چنانچه در نمودار میزان فروش و مبلغ فروش مشاهده می‌کنید به رغم اینکه میزان فروش محصولات گرم در سال 96 نسبت به سال 95 کاهش یافته است ولی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، درآمد حاصل از فروش محصولات گرم افزایش یافته است. شایان ذکر است که در گزارش تفسیری مدیریت شرکت برای 9 ماه ابتدای سال 1396 ذکر شده میزان افزایش نرخ محصولات گرم در بازار جهانی بیش از محصولات سرد بوده است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها در بازار جهانی سهم محصولات گرم از سبد تولیدات خود را بطور نسبی افزایش داده‌اند. علاوه بر افزایش مبلغ فروش که عمدتا ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی است، شرکت توانسته میزان فروش خود را از 5.2 میلیون تن در سال 94، به 6.2 میلیون تن در سال 95 و سپس به 7 میلیون تن در سال 96 برساند که نشانگر عملکرد مناسب شرکت است.

 جدول 1. سهم محصولات مختلف از فروش فولاد مبارکه (منبع: گزارش‌های کدال شرکت)

 سودآوری شرکت

 افزایش قیمت‌های جهانی در کنار افزایش میزان فروش و مدیریت هزینه‌ مناسب شرکت دست در دست هم داده‌ و منجر به عملکرد بسیار مناسب شرکت در سال 96 در قیاس با سال قبل شده‌اند. میزان سود ناخالص شرکت در میان‌دوره‌ی شش ماهه تقریبا برابر با کل سال 95 است و سود خالص شرکت در طی شش ماه حتی بیش از کل دوره‌ی سال قبل است که نشان می‌دهد علاوه بر افزایش قیمت جهانی، مدیریت هزینه‌ی مناسب نیز در سودآوری بالای شرکت در سال 96 تاثیرگذار بوده است.

 تاثیرپذیری قیمت سهم از قیمت جهانی فولاد

 در جدول زیر نمودار قیمت سهم فولاد در بورس تهران در کنار نمودار نرخ میلگرد در بورس فلزات لندن که یکی از بازارهای مهم فلزات اساسی به شمار می‌رود، رسم شده است. بازه‌ زمانی نمودارهای مربوط به دو سال 95 و 96 است. چنانچه مشاهده می‌کنید روند قیمت سهم و نرخ جهانی فولاد در این دو سال صعودی بوده است که نشان‌دهنده‌ی اثرپذیری ارزش سهم از قیمت‌های جهانی است. علاوه بر افزایش قیمت جهانی فولاد، در ماه‌های پایانی سال گذشته نرخ دلار نیز افزایش یافت که باعث می‌شد ارزش ریالی فولاد در بازار داخلی به میزانی بیش از افزایش دلاری قیمت جهانی نیز رشد کند که همین موضوع نیز باعث جهش سهم در ماه‌ها پایانی سال شد. 

 شکل 6. نمودار قیمت-حجم سهم فولاد در بورس در سال‌های 95 و 96

شکل 7. نمودار نرخ میلگرد در بورس فلزات لندن در سال‌های 95 و 96

عوامل تاثیرگذار بر سود در سال 97

افزایش نرخ جهانی فولاد در سال گذشته ناشی از عوامل مختلفی بود. کارشناسان کاهش تولید بعضی تولیدکنندگان، سیاست دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید این کشور با هدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی (فناوری تولید چین عمدتا از نوع کوره‌ی بلنداست که ذغال سنگ مصرف می‌کند) و تعطیلی کارخانه‌های کوچک و با ‌بهره‌وری کم، افزایش تقاضا در بازار داخلی چین برای میلگرد را از جمله علل مهم رشد نرخ جهانی فولاد در سال 96 ذکر می‌کنند. به نظر می‌رسد برنامه‌ دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی کارخانه‌های آلاینده و کم‌کیفیت در سال جاری نیز هم‌چنان ادامه یابد. به گزارش خبرگزاری رویترز مسئولان استان هبئی چین (بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی فولاد چین) اعلام کرده‌اند قصد دارند در سال 2018 حدود 10 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود را کاهش دهند. علاوه بر این در صورت ادامه‌ سیاست دولت ترامپ برای حمایت تعرفه‌ای از صنایع فولاد آمریکا و شدت گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین ممکن است نرخ جهانی باز هم رشد کند که در کنار افزایش تولید طرح توسعه‌ سبا خبر خوبی برای فولاد مبارکه در سال آینده است. یکی از عوامل موثر بر سود شرکت در سال 96 افزایش نرخ ارز بود. به رغم اینکه کاهش دستوری نرخ ارز به 4200 تومان از رشد چشم‌گیر سود شرکت در سال 97 از این محل جلوگیری کرد، با این حال از آنجایی که کماکان دلار 4200 تومانی نرخی بالاتر از میانگین نرخ ارز در سال گذشته دارد مجموعا تاثیر مثبتی بر نرخ فروش و سود شرکت خواهد گذاشت. سیاست دولت در مورد تعرفه‌ واردات فولاد و سرنوشت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری نیز از جمله عوامل دیگر تاثیرگذار در سود شرکت هستند.

شکل 8. افزایش تولید شرکت با طرح توسعه‌ی سبا (منبع: سایت کدال)


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد