معدن

انجمن های صنفی معدنی برای احیای معادن کوچک فعال شوند

انجمن های صنفی معدنی برای احیای معادن کوچک فعال شوند
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران بر فعال شدن انجمن های صنفی معدنی در جهت احیای معادن کوچک و نیمه فعال تاکید کرد و گفت: معتقدم می توان برنامه هایی داشت که فرآوری در محل معادن انجام شود و با انجام این اقدامات می توان کارایی معادن را از ۸ به ۸۰ درصد به خصوص در معادن سنگ و سنگ اهن افزایش داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهرام شکوری افزود: باید انجمن های صنفی در کنار شرکت های بزرگ معدنی و خانه معدن فعال شوند و انجمن هایی مثل سرب و روی، انجمن سنگ آهن و مس درگیر موضوعات معدنی شوند و آنچه مسلم است اینکه باید کار علمی در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی معادن کوچک توجیه اقتصادی ندارند و برخی از معادن نیمه فعال یا راکد که اکنون فعالیتی ندارند به دلیل این است که فعالیتشان اقتصادی نیست افزود: این معادن باید ابتدا دسته بندی شوند و اقداماتی در جهت احیای آنها صورت بگیرد تصریح کرد: می توان برای معادن کوچکی که در کنار هم قرارگرفته اند و محصولشان نیز برای فرآوری توجیه اقتصادی دارد، کارخانه فرآوری ایجاد کرد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود و یا نهایتا اگر خود معدن داران علاقمندی ندارند می توان بدین منظور از صاحبان سرمایه برای ایجاد کارخانه های فرآوری کمک گرفت به شرطی که این معادن تعهد تامین خاک را داشته باشند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یادآور شد: با توجه به اینکه در زنجیره ارزش برخی معادن از جمله سنگ آهن تا فولاد کمترین میزان مصرف آب را داریم با استفاده از تجربیات موجود در این زمینه می توان بر روی این مساله تحقیق کرد که چگونه با سرمایه گذاری کم، پلنت هایی با اسکیل کوچک در معادن ایجاد و با ایجاد فرآوری آنها را سود آور کرد.

وی تاکید کرد: شرکت های خصولتی به دلیل بهره وری پایین نمی تواند وارد این حوزه شوند و بخش خصوصی واقعی باید در این عرصه فعالیت کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضعف ارتباط دانشگاهها با معادن افزود: هم بخش خصوصی به دانشگاه اعتماد نمی کند و هم دانشگاه به خودش اعتماد ندارد و ما تربیت نشده ایم که از علم و دانش ثروت آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: هم بخش خصوصی باید تغییراتی ایجاد کند برای پذیرش بخش دانشگاهی و خود دانشگاه در جهت ورود به فعالیتهای صنعتی و معدنی خود را مهیا کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد