سنگ آهن و ذغال سنگ

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در گفت و گو با معدن نیوز:

طی دو سال آینده کمبود کنسانتره در کشور خواهیم داشت

طی دو سال آینده کمبود کنسانتره در کشور خواهیم داشت
پایگاه خبری معدن نیوز-مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حاشیه کنفرانس سنگ آهن متال بولتن چین گفت: طی دو سال آینده پیش بینی می شود کمبود کنسانتره در کشور وجود داشته باشد که این موضوع ناشی از نوع قیمت گذاری کنسانتره و گندله است.
  بزرگنمايي:

دکتر علیخانی، مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حاشیه کنفرانس متال بولتن چین در بیان اینکه برای پیش بینی مواد معدنی به چند پارامتر نیازمندیم به معدن نیوز گفت: عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن شامل مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی و اقتصاد جهان، مسائل اجتماعی و جمعیت و در نهایت تکنولوژی است.

وی افزود: هر یک از این موضوعات تحلیلی دارد و این نشان ار پیچیدگی پیش بینی قیمت است که فقط با یک تکنیک خاص و نگاه به یک موضوع خاص نمی توان قیمت ها را حدس زد.

علیخانی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت تخصصی به موضوع پیش بینی سنگ آهن بپردازیم باید بگوئیم در حال حاضر تولید و مصرف سالیانه فولاد یک میلیارد و 500 میلیون تن است و تخمین زده می شود طرف 10 سال آینده به 2 میلیارد تن برسد و دو عامل بر روی این رشد تولید اثرگذار است اول رشد جمعیت جهان و دوم رشد کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که از لحاظ جمعیتی قطب هستند. همین دو عامل سبب می شود مصرف سالیانه افزایش یابد و بایستی آنرا در پیش بینی چشم انداز آینده سنگ آهن و فولاد جهان مدنظر قرار دهیم.

وی نکته مهم دیگر را سیاست های چین اعلام کرد و گفت: چین در سال 2016 حدود 711 میلیون تن مصرف فولاد و محصولات فولادی داشت و تولید آن به 808 میلیون تن رسید و این مسئله نشان دهنده این است که چین به تنهای 50 درصد تولید و مصرف جهان را در اختیار دارد.

مشاور عالی مدیرعامل صبانور برای ملموس شدن آمار و نشان دادن تاثیر چین در صنعت فولاد با یک مثال ادامه داد و گفت: اگر ایران در سیاست های تولید و مصرف فولاد خود 20 درصد تغییر ایجاد کند حدود 3.5 میلیون تن در تولید تاثیر خواهد گذاشت اما اگر همین شرایط و تغییر و تحولات را چین اعمال کند تغییر تولید قابل توجه و حدود 166 میلیون تن خواهد بود. لذا این امر نشان می دهد سیاست ها و تغییر و تحولاتی که دولت چین در تولید و مصرف باید به درستی رصد شود.

وی یکی از راه های بدست آوردن اطلاعات دقیق و داشتن یک برنامه ریزی صحیح را حضور در کنفرانس هایی نظیر متال بولتن دانست و گفت: در چنین کنفرانس هایی موسسات تصمیم ساز و شرکت های بزرگ حوزه فولاد حضور دارند و حضور ما نیز باید بیشتر شود تا ما نیز چشم انداز و برنامه های خود را براساس سیاست هایی که دولت چین قصد اعمال آنرا دارد پیش بیریم چراکه اقتصاد جهان اقتصادی وابسته به یکدیگر است.

علیخانی تصریح کرد: باید سیاست هایمان در حوزه سنگ آهن و فولاد انعطاف پذیری بالایی داشته باشد تا همزمان با تغییر شرایط بازار بتوان آنرا تغییر داد.

وی یکی از اشتباهات صورت گرفته در کشور را نوع قیمت گذاری گندله و کنسانتره عنوان کرد و ادامه داد: مازاد کنسانتره در کشور در برهه ای سبب شد افزایش قیمتی در گندله لحاظ شود و درنتیجه شرکت ها به سمت احداث کارخانه های گندله سازی رفتند و طی دو سال آینده کمبود کنسانتره خواهیم داشت و این خطر بزرگی برای کارخانه های گندله است که احتمال کار با ظرفیت کامل را از آنها می گیرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد