اکتشاف و ماشین آلات

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در گفت و گو با معدن نیوز مطرح کرد؛

اعتبارات سازمان زمین شناسی برای جهش اکتشافات کافی نیست

اعتبارات سازمان زمین شناسی برای جهش اکتشافات کافی نیست
پایگاه خبری معدن نیوز- اگر خواستار جهش در امر اکتشافات هستیم باید بگوییم منابع تخصیص داده شده به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کافی نیست.
  بزرگنمايي:

دکتر راضیه لک، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در گفت و گو با معدن نیوز ضمن اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی به عنوان یک بخش حاکمیتی تا زمانی کار اکتشافات را انجام داده و بر عهده می گیرد گفت: بخش خصوصی ریسک حضور در اکتشافات را نمی پذیرد و علاقمند به حضور در آن نیست.

وی ریسک سرمایه گذاری در اکتشافات را بالا دانست و اظهار داشت: به دلیل همین ریسک بالا، وظیفه حاکمیتی این است که در کشورها تا حدودی کار پی جویی و شناسایی پهنه ها را انجام دهد و زمانی که ریسک اکتشافات در پهنه ها کاهش یافت و به اکتشافات نیمه تفصیلی رسید درصورت علاقمندی بخش خصوصی، داده ها را در اختیار آنها جهت انجام اکتشافات نهایی و ادامه اکتشافات قرار دهد.

لک ادامه داد: بخش خصوصی چون سرمایه گذار برخی کارخانه ها نظیر صنایع فولاد و مس است به دلیل حساسیت موضوع درخصوص تامین مواد اولیه در افق چشم انداز، به سازمان زمین شناسی مراجعه می کند و این سازمان نیز با مشاوره هایی به این افراد، طی تفاهم نامه هایی و با هماهنگی شورای عالی معادن پهنه ها را به آنها واگذار می نماید.

وی درباره بودجه اکتشافات نیز به خبرنگار معدن نیوز گفت: واقعیت این است که بودجه های اکتشافی کافی نیست و بودجه ای که از منابع عمومی از سوی دولت به سازمان زمین شناسی داده می شود بسیار ناچیز است. بودجه جاری هم اصلا جوابگوی کار اکتشافات نیست.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تصریح کرد: طرح ژئوفیزیک هوایی چنانچه تخصیص اعتبار به صورت صد در صدی شود می تواند تحول خوبی را سبب شود.

لک تاکید کرد: سازمان زمین شناسی در حال حاضر بیشترین وابستگی را به منابع حقوق دولتی دارد و این منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و وزارتخانه هم با توجه به اولویت و اهمیت برنامه ها، این منابع را بین ایمیدرو، سازمان زمین شناسی و وزارتخانه تقسیم می کند و تمامی کارهایی که در سال جاری در حوزه اکتشاف صورت گرفته از محل منابع حقوق دولتی بوده است.

وی ادامه داد: منابع تخصیص داده شده از حقوق دولتی به سازمان زمین شناسی از ابتدای سال تاکنون 15 هزار میلیارد تومان بوده و اگر هدف ایجاد جهش در اکتشافات است، این مبالغ کافی نیست.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد