سنگ آهن و ذغال سنگ

قیمت‌گذاری ذغال سنگ باید اصلاح شود

قیمت‌گذاری ذغال سنگ باید اصلاح شود
پایگاه خبری معدن نیوز- انتظار می‌رود در تعیین قیمت و قیمت‌گذاری ذغال سنگ در داخل ایران تغییرات متناسب صورت بگیرد تا تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی راحت‌تر بتوانند به تولید بپردازند.
  بزرگنمايي:

رئیس انجمن تولید ذغال سنگ ایران ضمن تاکید بر ایمنی معادن ذغال سنگ،‌ از نحوه قیمت‌گذاری ذغال‌سنگ برای عرضه در داخل گلایه کرد و گفت: این قیمت‌گذاری بر اساس نرخ‌های جهانی باشد یا اینکه تابع قیمت تمام شده فولاد باشد.

محمد مجتهدزاده با بیان اینکه نیاز کشور برای تامین ذغال به 3.5 میلیون تن خواهد رسید، گفت: در حال حاضر بازار اصلی خرید ذغال سنگ ایران، ذوب‌آهن اصفهان است و این در حالی است که با واحد جدید ذوبی که توسط هلدینگ خاورمیانه (میدکو) در زرند در حال ایجاد است، نیاز کشور تا سال 1397 به 3.5 میلیون تن کنسانتره ذغال سنگ خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای رسیدن به 3.5 میلیون تن کنسانتره ذغال سنگ باید شش میلیون تن از معادن ذغال سنگ استخراج صورت گیرد که اکنون معادن ذغال سنگ نصف این میزان تولید دارند.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران با اشاره به وضعیت اشتغال در این حوزه اظهار کرد: در حال حاضر معادن ذغال سنگ 13 هزار نفر را به شکل مستقیم به کار گرفته‌اند که بر اساس ارزیابی ما اگر بخواهیم تولید ذغال سنگ را به 3.5 میلیون تن برسانیم این اشتغال تا 20 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

مجتهدزاده با اشاره به اینکه اولویت ذغال سنگ در حال حاضر موضوع ایمنی و امنیت است، گفت: در روزهای اخیر کمیته مرکزی ارتقای ایمنی معادن ذغال سنگ با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، انجمن ذغال سنگ و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل جلسه داد و پیشنهادات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به راهکار مطرح شده جهت ارتقای ایمنی معادن ذغال سنگ گفت: ما در حوزه ذغال سنگ چهار بخش اصلی داریم و پیشنهاد شد در این چهار بخش که شامل کرمان، طبس، شاهرود (البرز شرقی) و زیرآب (البرز مرکزی) می‌شوند، چهار مرکز متمرکز HSE ایجاد شود تا اطلاعات و امکانات ایمنی و HSE در آنها جمع‌آوری شده تا در صورت لزوم یا مدیریت بحران بتوانند به سرعت بر روی امدادرسانی اقدام کنند یا واحدهای تحت پوشش خود بابت تجهیزات پشتیبانی کنند.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران افزود: این موضوع مستلزم این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به لحاظ تامین امکانات این مراکز را حمایت کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی نکات کلیدی که می‌توانند حوزه ذغال سنگ را از خود متاثر کنند، گفت: از زمان کشف تا آماده‌سازی یک معدن ذغال سنگ جهت استخراج یعنی حفر تونل و ایجاد زیر ساخت‌های لازم سه تا پنج سال زمان صرف می‌شود و برای اینکه یک سرمایه‌گذار و فعال حوزه ذغال سنگ بتواند تصویر روشنی از فعالیت خود و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشد، باید روند شفافی برای قیمت‌گذاری ذغال سنگ در کشور مشخص شود و باید مشخص شود که قیمتی که امروز ما برای ذغال سنگ مشخص می‌کنیم، آیا از روی قیمت جهانی بوده یا فاکتورهای دیگری در آن وجود دارد.

مجتهدزاده در ادامه افزود: در سال‌های گذشته ما بر اساس قیمت تمام عوامل موثر در تولید محصول نهایی قیمت‌گذاری را انجام می‌دادیم که این مسئله در چند سال اخیر با مشکل روبرو شده است.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران با اشاره به راه‌حل این موضوع گفت: انجمن ذغال سنگ پیشنهاد کرده است کمیسیون اقتصادی مجلس با بررسی موضوع، قیمت‌گذاری زغال سنگ آن را تابعی از قیمت جهانی قرار دهد و پیشنهاد دیگری نیز از سوی شرکت ذوب‌آهن مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت ذغال سنگ تابعی از قیمت تمام شده محصول نهایی این شرکت باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: اولین قدم در رسیدن به این هدف این است که یک گزارش تحلیلی جامع از چگونگی قیمت‌گذاری ذغال سنگ در جهان انجام شود و در اختیار دستگاه‌های سیاستگذار قرار گیرد تا به وسیله آن بتوانند روش مناسب را برای قیمت‌گذاری ذغال سنگ انتخاب کنند که این وظیفه را انجمن ذغال سنگ ایران بر عهده گرفت و گزارش خود را با عنوان "پیشنهاد شیوه قیمت‌گذاری ذغال سنگ در عرضه داخلی" نیز تهیه کرده است که در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی خواهد گذاشت.

مجتهدزاده با اشاره به وضعیت جهانی قیمت ذغال سنگ گفت: قیمت تمامی محصولات معدنی در سال 2017 افزایش چشمگیری داشته که این موضوع شامل حال زغال سنگ هم شد به طوری که در نوامبر امسال قیمت ذغال سنگ مرز 215 دلار را برای هر تن رد کرد و انتظار می‌رود با توجه به این شرایط که حتی محصولات نهایی دیگر را نیز متاثر از خود کرده است، انتظار می‌رود در تعیین قیمت و قیمت‌گذاری محصول در داخل ایران تغییرات متناسب صورت بگیرد تا تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی راحت‌تر بتوانند به کار تولید خود بپردازند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد