فولاد و آهن

فولاد مبارکه رو در روی مافیای واردات ورق ایستاد

فولاد مبارکه رو در روی مافیای واردات ورق ایستاد
پایگاه خبری معدن نیوز- فولاد مبارکه با تولید ورق های زیر ٣میلیمتر، جلوی سود هنگفت مافیای واردات ورق را گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،‌ در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع وضعیت بازار فولاد، محمود اکبری معاون فروش فولاد مبارکه با اشاره به نیاز 200 هزار تنی خودروسازان در سال به ورق‌های فولاد گفت:‌ خودروسازان به دلیل صرفه‌جویی ناشی از خرید داخلی اصرار به خرید از فولاد مبارکه دارند.

اکبری ادعاهای سندیکای لوله و پروفیل را ناشی از تعاملات این سندیکا با وارد کنندگان ورق فولادی خارجی به کشور دانست و افزود: دعوای سندیکای لوله و پروفیل با فولاد مبارکه از سال ٩٤ تشدید شد چون فولاد مبارکه با تولید ورق های زیر ٣میلیمتر، جلوی سود هنگفت مافیای واردات ورق را گرفت.

معاون فروش فولاد مبارکه با اشاره به حجم محدود صادرات این شرکت در سال‌های اخیر، شفافیت سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل را در میزان تولید و درخواست ورق خواستار شد و گفت:‌ صادرات فولاد مبارکه در ٦ ماهه اول امسال فقط حدود ٤٠٠ هزارتن بوده است. وی افزود: هنوز آمار تولید و نیاز دقیقی از سندیکا دریافت نکرده‌ایم اما فولاد مبارکه در سال ٩٥  بیش از  یک میلیون و سیصد هزار تن ورق به صنف لوله و پروفیل تحویل داده است و از ٧٣٠هزارتن پیشنهاد فروش فولاد مبارکه بدلیل إشباع بازار وعدم نیاز از سوی تولیدکنندگان لوله وپروفیل برای خرید استقبال نشد.

در این گفتگو شهرستانی عضوی هیئت مدیر انجمن فولاد نیز در خصوص نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی،  قیمت فولاد را تابع عرضه و تفاضا دانست و گفت: قیمت های دستوری فقط تعادل بازار را به هم می ریزد. وی افزود: میزان واردات ورق زیر ٣ میلیمتر در سال ٩٤ حدود ٢ میلیون تن بوده است که در سال ٩٥ به ١٣٠٠ هزارتن کاهش پیدا کرد وامسال به حدود ٧٠٠ هزار تن می رسد و این به معنای  افزایش تامین نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان بزرگ فولاد مثل فولاد مبارکه است.

وی همچنین خواستار رفع موانع پیش روی صادرات مشارکتی و تشکیل هرچه سریعتر ستاد فولاد کشور شد.
در بخش دیگری از این برنامه ابویی، رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل  آمار گمرک کشور را اشتباه خواند و با اشاره به عضویت فولاد مبارکه در هیئت مدیره بورس کالا،‌ آن را تابع فولاد مبارکه عنوان کرد.
وی ضمن درخواست تامین ورق به قیمت‌های جهانی  گفت: دست واردکنندگان مواداولیه فولاد کشور را می بوسم.
سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالا نیز در واکنش به این سخنان نحوه تعیین قیمت پایه فولاد در بورس کالا را مشابه همه بورس های دنیا دانست و گفت: شرکت هایی که شفاف عمل می کنند در بورس کالا حضور دارند و درست نیست که شرکت های دارای شفافیت مالی را محاکمه کنیم اما شرکت هایی که معلوم نیست چگونه عمل می کنند را به حال خود رها کنیم.
وی ضمن شرح ساختار و عملکرد بورس کالا آن  را مورد تایید نهادهای نظارتی دانست و گفت:  شرکت ها می توانند سهامدار بورس کالا شوند و حتی عضو هیئت مدیره باشند واین کاملا مطابق قانون است.
مهریزی مدیر عامل نورد و لوله اهواز نیز گفت: ظرفیت تولید ٥٠٠ هزار تن در این شرکت وجود دارد اما در سال گذشته فقط ٢٧٠ هزار تن تولید داشته ایم. وی افزود: بحث تامین مواد اولیه کارخانجات نوردی مهم ترین مسئله فولاد کشور از لحاظ بنده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد