آلومینیوم و مس

براساس پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی CRU؛

تقاضای مس تصفیه شده تا سال ۲۰۳۵ با رشد سالانه ۱.۵ درصد به ۲۹ میلیون تن می رسد

تقاضای مس تصفیه شده تا سال ۲۰۳۵ با رشد سالانه ۱.۵ درصد به ۲۹ میلیون تن می رسد
پایگاه خبری معدن نیوز- پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی CRU حاکی از آن است که مصرف مس افزایش پیدا می‌کند. این مؤسسه با برشمردن دلایل این پیش‌بینی می‌گوید تا سال ۲۰۳۵ تقاضای مس تصفیه‌شده با رشد سالانه ۱.۵ درصد به حدود ۲۹ میلیون تن خواهد رسید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پیش بینی می‌شود در سال‌های 2015 تا 2035، مصرف جهانی مس با رشد سالانه 1.6 درصدی افزایش یابد. از این میان، تقاضای مس تصفیه‌شده با رشد سالانه 1.5 درصد به حدود 29 میلیون تن خواهد رسید و مصرف مستقیم قراضه در ساخت محصولات نیمه‌ساخته، رشد سالانه 2.3 درصدی خواهد داشت.

مؤسسه تحقیقاتی CRU بر این باور است که روندهای اقتصاد کلان و سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در چین، عامل تعیین‌کنندۀ تقاضا در دو دهه آتی خواهد بود و برخی از روندهای خُرد بازار مس را بی‌اثر خواهد ساخت. دورنمای سرمایه‌گذاری به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در چین با کاهش 10 واحدی به حدود 35درصد در سال 2035 خواهد رسید که یکی از مهم‌ترین پیش‌فرض‌های این تحلیل است.

یکی از روندهای خُرد اثرگذار بر تقاضای مس افزایش سهم تولید برق از منابع تجدیدپذیر است که استفاده از مس در بخش تولید برق را از یک‌هزار و 100 تن به ازای هر گیگاوات در سال 2014 به یک‌هزار و 400 تن به‌ازای هر گیگاوات در سال 2035 افزایش خواهد داد؛ استفاده بیشتر از مس سبب افزایش بازدهی نیز می‌شود. افزایش مصرف مس جهت تولید وسایل نقلیه الکتریکی نیز تا سال 2025، تقاضای سالانه این فلز صنعتی را حدود 264 هزار تن افزایش می‌دهد.

مؤسسه CRU از پیش‌بینی‌های بلندمدت صنایع مصرف‌کننده داخلی، برای مدل‌سازی رشد تقاضای مس چین استفاده کرده است که امکان تغییرات احتمالی در شدت مصرف مس را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مؤسسه بر این باور است که مصرف جهانی مس با رشد سالانه 0.2 درصدی طی سال‌های 2015 تا 2035 افزایش خواهد یافت.

هم‌راستا با اهداف بیان‌شده از سوی دولت چین برای متعادل‌سازی اقتصاد این کشور، آینده مصرف مس در صنایع مصرف‌کننده خوش‌بینانه است. تخمین مؤسسه CRU از رشد مصرف مس در خودروسازی و ساخت تجهیزات تهویه مطبوع و خنک‌کننده طی سال‌های 2015 تا 2035، به ترتیب برابر با 2.8 و در بخش تولید تهویه مطبوع، این بازار 1.4 درصد رشد سالانه خواهد داشت. خوش‌بینی کمتری نسبت به صنایع مصرف‌کننده سنتی در اقتصاد هست و فرض می‌شود نرخ رشد سالانه این بخش 0.9 درصد باشد. از سوی دیگر، تنزل در بخش مصرف پروژه‌های عمرانی و ساختمانی طی مدت مشابه وجود خواهد داشت.

برخلاف دیگر بخش‌ها، بخش صنایع عمومی (همگانی) به‌طور کلی به دلیل افزایش ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر نقطه روشنی است. هرچند در بلندمدت خوش‌بینی کمتری نسبت به آن وجود دارد. زیرا رشد مصرف سالانه برق چین طی چند سال گذشته حدود 3درصد بوده است و انتظار می‌رود در سال 2017، با نرخ مشابه، کمتر از نصف سرعت رشد تولید ناخالص داخلی رشد کند. علاوه بر این در سال 2017 بخش دولتی، در شبکه برق 497.7 بیلیون یوان چین برابر با 72 بیلیون دلار امریکا سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم در شرایط رشد اندک مصرف انرژی به میزان قابل‌توجهی غیرمحتمل خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای مس تصفیه‌شده چین، با رشد سالانه 0.2 درصد طی سال‌های 2015 تا 2035، کاهش یابد؛ درحالی‌که مصرف مستقیم قراضه 2.3 درصد افزایش خواهد یافت. مصرف مستقیم قراضه مسی در چین حدود 12درصد کل ماده اولیه است که در مقایسه با استاندارد جهانی کمترین میزان مصرف است؛ در مقابل، تولیدکنندگان اروپایی و شمال شرقی آسیا برای تولید نیمه‌ساخته‌ها، حدود 30درصد ماده اولیه خود را از قراضه تأمین می‌کنند. مؤسسه تحقیقاتی CRU چنین گمان می‌برد که افزایش جمع‌آوری داخلی قراضه، سبب بهبود شرایط اقتصادی برای بازیافت قراضه در این کشور می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد